اصول لوله کشی گاز روکار

اصول لوله کشی گاز روکار

زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

لوله کشی گاز روکار

گاز طبیعی با وجود آنکه هزینه کمتری نسبت به برق برای گرمایش خانه دارد. اما اگر در انجام ‌‌لوله‌کشی آن دقت نشود. می‌تواند خطرات جانی و مالی را به همراه داشته باشد. به این ترتیب سازندگان و صاحبان خانه با این مسئله رو به رو می‌شوند که آیا لوله کشی گاز روکار بهتر است یا توکار؟

کارشناسان ما در لوله کشی گاز در تهران آماده ارائه انواع خدمات گازرسانی مطمئن می‌باشند. در ادامه مطلب قصد داریم تا لوله کشی گاز روکار را بررسی کنیم.

با شروع ماه مهر و پاییز در بسیاری از مناطق به خصوص در بخش‌های کوهپایه‌ای، وجود سیستم‌های گرمایشی ضرورت پیدا می‌کند. گاز طبیعی یکی از کم هزینه‌ترین و کارآمدترین راه برای راه‌‌اندازی بخاری و دیگر سیستم‌های گرمایشی است. در کنار مزایای آن، نگرانی‌ها و مسئولیت‌های ایمنی برای صاحبان خانه نیز وجود دارد.

لوله کشی گاز

سیستم گاز در ساختمان شما برای ایمنی شما و سایر ساکنان از اهمیت بالای برخوردار است. داشتن یک سیستم ‌‌لوله کشی گاز با کیفیت بالا، ایمنی شما و اموالتان را تضمین خواهد کرد. سیستم‌های ‌‌لوله کشی، گاز را از انشعابی که اداره گاز مشخص نموده است، به بخش‌های مختلف ساختمان شما منتقل خواهند کرد. این بخش‌ها می‌تواند شامل بخاری‌ها، پکیج‌های آبگرمکن و … باشند. همچنین، برخی سیستم‌ها هستند که آب گرم را از بویلر اصلی به شوفاژها و رادیاتورها منتقل می‌کنند. در ایجاد هر دو سیستم باید دقت کامل به عمل آید تا نشتی رخ ندهد.دقت کنید، حتی پس از نصب نیز، سیستم باید به طور مداوم بازرسی شود و در صورت وجود هرگونه مشکل باید تغییرات لازم اعمال شود. در مقاله قبلی لوله کشی گاز روکار و توکار را توضیح دادیم.

موارد استفاده از لوله کشی گاز روکار:

  • ساختمان‌های قدیمی که قبلاً ساخته شده و اکنون نیاز به لوله کشی گاز دارند.
  • در پروژه های ارزان سازی و مسکن های روستایی.

روکار یا توکار بودن وابسته به مکان و زمان ساخت و نصب سیستم دارد. نصب لوله‌های توکار برای خانه‌هایی که ساخت ‌‌آن‌ها تمام شده است سخت و پر هزینه خواهد بود. زیرا دیوار باید مجددا کنده شده و پس از نصب لوله‌ها دوباره لایه روی دیوار پر شود. این عمل علاوه‌بر هزینه‌هایی که به همراه دارد، ممکن است به استحکام دیوار آسیب برساند. در صورت نشتی، پوسیدگی و ترک می‌توان با سرعت بیشتری مسئله را رفع نمود.

مزایای لوله کشی گاز روکار

با استفاده از لوله‌های قوی و صحیح و بررسی سالانه ‌‌آن‌ها، می‌توان طول عمر مصرف را افزایش داد. همچنین، نصب ‌‌لوله کشی گاز روکار در ساختمان‌های تمام شده یا قدیمی راحت‌تر خواهد بود. در نتیجه نیاز به تخریب گسترده دیوارها و مشکلاتی از این قبیل، نخواهید داشت. وجود لوله گاز روکار کمک می‌کند تا به انشعابات و محل‌ها بست، دسترسی راحت‌تری داشته باشید. به این ترتیب اگر نیاز به اتصال بست جدید یا ‌‌لوله‌کشی جدید باشد، به‌راحتی می‌توان تغییرات لازم را اعمال نمود.

لوله کشی گاز روکار

لوله کشی گاز روکار چگونه است؟

مراحل چربی‌زدایی، زنگ‎زدایی و اعمال ضدزنگ و رنگ‌آمیزی برای لوله‌های گاز در لوله کشی گاز روکار ضروری خواهد بود. همچنین، برای نصب لوله‌های روکار در بخش‌های چارچوب (در، پنجره یا شیشه)، استفاده از غلاف به منظور از جلوگیری از ساییدگی مجاز خواهد بود.لوله‌های گاز باید با لوله های موجود در لوله کشی سرد و گرم آب حداقل ۵ سانتی‌متر فاصله داشته باشند. در صورتی که این فاصله امکان‌پذیر نباشد، متخصصان طبق ضوابط عایق کاری لوله گاز، لوله‌ها را نوارپیچ خواهند کرد.این فاصله ۵ سانتی، برای سیم‌های برق روکار و همچنین کلید و پریزها نیز باید رعایت شود. در غیر این صورت یک جرقه کوچک می‌تواند گاز را مشتعل کرده و مشکلات بزرگی را به همراه آورد.

تمامی لوله‌هایی که به صورت روکار انجام می‌شوند، باید یک سانتی‌متر با دیوار فاصله داشته باشند. دلیل آن، این است که مواد زائد پشت ‌‌آن‌ها جمع نگردد. این مواد زائد می‌توانند انتقال‌دهنده برق یا الکتریسته ساکن باشند. متخصصان بین لوله‌ها و بست‌ها نیز از نوار عایق کاری استفاده می‌کنند.همواره دقت داشته باشید که اندازه‌ لوله‌ها در مقیاسی صحیح باشند. برای مثال اکثر لوله‌های ۱.۲۷ الی ۳.۸۱ هستند. که لوله کوچک‌تر در پروژه‌های مختلف استفاده می‌شود و در مقیاس‌های بزرگتر برای نصب انشعابات استفاده می‌شود.

برای نصب وسایل مختلف به لوله‌های گاز کشیده شده، پس از نصب لوله دستگاه می‌توانید با کمی آب و کف صابون محل اتصال را بررسی کنید. در صورتی که حباب ایجاد شد، به این معنا است که نشتی گاز در محل وجود دارد.بهتر است با دقت بیشتر و محکم‌تر لوله وسایل را به لوله اصلی وصل کنید. این مسئله در بخاری‌های گازی نیز قابل تست خواهد بود و بهتر است پیش از آغاز فصل پاییز و زمستان این مورد را یا خود افراد یا متخصصان بررسی و چک نمایند.

چه زمانی کنتور نصب می‌شود؟

پس از اجرای لوله کشی گاز روکار و تایید آن، نیاز به نصب کنتور گاز می باشد. انواع کنتور گاز یکی از ابزارهای مخصوص‌‌اندازه‌گیری جریان هستند. می‌توان به وسیله ‌‌آن‌ها میزان و حجم سوخت گازی را‌‌ اندازه‌گیری نمود. برای آنکه عدد آن کاملاً دقیق باشد، باید از قبل دما، فشار و گرمای گازی‌ اندازه‌گیری شده باشد. در انشعابات معمولاً از کنتور کلکتور استفاده می‌شود. کلکتور (collector) را در واقع می‌توان به جعبه تقسیم تشبیه کرد. کلکتور وسیله‌ای میله‌ای است که دارای چند خروجی مستقل بوده و می‌توان به آن شیرهای مخصوص را متصل نمود. به این ترتیب جریان گاز وارد مسیرهای مختلف می‌شود.

برای خانه‌هایی که چند اتاق خواب مستقل دارند و در هر اتاق خواب بخاری یا شوفاژ نصب میشود. برای تقسیم مساوی و یکسان گاز در سطح ساختمان از این کلکتورها استفاده می‌شود. معمولاً کلکتور را در جایی در دسترس نصب می‌کنند. آشپزخانه، سرویس بهداشتی یا محیط‌های خارجی می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند.

لیست خرید لوله کشی روکار گاز

برای لوله کشی گاز در کرج از لیست خرید زیر استفاده کنید:

  • لوله گازی سپاهان، سپنتا یا آریاوا
  • اتصالات درزدار استاندارد آریا جام
  • اتصالات چدنی اطراف کنتور
  • رنگ، نوار تفلون و شیرگازی
  • انواع بست سقفی و دیواری
  • الکترود مارک ام تی ۱۲ یا میکا

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

کلیاتی از لوله کشی گاز ساختمان در تهران
مراحل نصب کنتور گاز
روش های شناسایی و پیشگیری نشت گاز از اجاق گاز
گازرسانی در اندیشه
آشنایی با انواع کپسول آتشنشانی
بهترین جنس لوله برای گازرسانی
انواع روش های اطفاء حریق
لوله کشی گاز در کرج
گازرسانی در شهرقدس
نقشه گازرسانی ساختمان چه مزایایی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید