بررسی لوله کشی گاز توکار

بررسی لوله کشی گاز توکار

زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

لوله کشی گاز توکار

لوله کشی گاز توکار یک فن نیست، بلکه یک هنر است. گاز، همیشه سوخت بسیار خطر ناکی بوده و هست. همه ساله به دلیل نشت گاز در ساختمان ها مسکونی و تجاری عزیزانی را در جامعه از دست می دهیم. اما در صورت دقت در نصب و لوله کشی گاز چه به روش روکار و چه به روش لوله کشی گاز توکار می توان خطرات ناشی از گاز گرفتگی و تمامی خطرات مشابه جلوگیری کرد. در مقالات قبلی لوله کشی گاز توکار و روکار را به اختصار شرح دادیم. در این مقاله به صورت تخصصی به بررسی لوله کشی گاز توکار میپردازیم. کارشناسان لوله کشی گاز در تهران آماده ارائه انواع خدمات گازرسانی در سراسر تهران و کرج ، صفادشت، ملارد و فردیس می‌باشند.

بررسی لوله کشی گاز توکار

لوله کشی گاز توکار به این صورت است که برای دسترسی به آن، به بازکردن دریچه و یا برداشتن مانعی لازم باشد. برای لوله کشی گاز توکار باید از جوشکاری برق و با دستگاه از نوع رکتی فایر (rectifier) یا دینام جوش برق مستقیم یا (DC) استفاده شود. در اجرای لوله کشی گاز توکار فقط باید از اتصالات فولادی جوشی بدون درز و با روش جوشکاری با برق استفاده شود. در لوله کشی گاز توکار استفاده از انواع لوله های فولادی سیاه از نوع بدون درز و یا درزدار که مشخصات آنها از نظر ساخت، مواد، ابعاد، وزن، آزمایشها و تلرانس با استاندارد مورد تایید مقررات ملی ساختمان مطابقت داشته باشد مجاز است.

نکته مهم این است که حتما باید از لوله های استاندارد استفاده کنید اگر این مهم را به درستی انجام ندهید به زودی مجبور می شوید تخریب های مجددی برای تعویض لوله ها انجام دهید. پس پشت بوم به شما پیشنهاد می دهید تحت هیچ شرایطی کیفیت را فراموش نکنید.

مراحل لوله کشی گاز توکار

لوله را از طریق دیواره های باربری با یک غلاف فلزی دو اندازه بالاتر از لوله عبور داده می شود. فضای خالی بین لوله و غلاف را با مواد عایق  مانند قیر پر کنید. همچنین، دو انتهای غلاف نباید با استفاده از لاستیک مسدود شود و نباید داخل غلاف جوش داده شود.

اگر قطر لوله گاز از قطر استاندارد بیشتر است، لوله را با قطر کمتر از قطر استاندارد لوله برش دهید. با در نظر گرفتن رد شدن لوله گاز از چارچوب درب ها، پس از عمل لوله کشی شرایط لازم برای محکم شدن چارچوب (قاب) درب مذکور باید انجام شود.

بیشترین اندازه لوله اصلی از علمک تا کنتور میتواند 25 متر باشد.باید اجرای لوله رابط بین علمک تا کنتور به صورت روکار باشد. لوله را به روش بارفیکسی انجام ندهید. لوله بعد از کنتور بیرون از ساختمان نباشد. ما باید در ابتدای لوله کشی از شیر قفلی استفاده کنیم. شیر اصلی روی رایزر (پایین رونده) اجرا گردد. تعداد اتصالات پشت سر هم بیشتر از دو اتصال نباشد.

لوله کشی گاز توکار

عایق کاری در لوله کشی گاز توکار

عایق بندی لوله های گاز باعث افزایش عمر لوله ها در مقابل رطوبت می شود. و از خطر زنگ زدگی جلوگیری می کند. عایق کاری لوله کشی گاز توکار با استفاده از پرایمر و نوار پرایمر انجام می شود.لوله های توکار ابتدا میبایست چربی زدایی و زنگ زدایی شوند. سپس سطح لوله، پرایمر زده شود. پس از خشک شدن پرایمر (تا حدی که اگر به آهستگی با انگشت به آن زده شود اثر انگشت بر روی آن نماند) نوار پیچی با روی هم پیچی 50 % انجام شود به این ترتیب که هر دور نوار 50 % عرض دور قبلی را بپوشاند.

استاندارد لوله کشی گاز توکار

موارد و نكات لازم اجرا که در لوله کشی گازتوکار که دانستن آنها باعث زیبایی کار و ایمنی بالا می شود به اختصار در زیر بیان شده است.

اگر لوله کشی گاز داخلی از نقاط مرطوب یا نقاطی که با آب در تماس هستند عبور کند، نوار باید با یک لایه اضافی انجام شود. در مجموع باید دو لایه نوار با 50٪ همپوشانی انجام شود. لوله های گاز که با مصالح ساختمانی پوشیده شدند. باید حداقل 10 سانتی متر از سایر لوله های نصب شده و کابل های برق، فاصله داشته باشند.

اگر امکان حفظ فاصله ذکر شده در تقاطع لوله های گازی با سایر لوله های نصب شده یا حتی کابل های برق امکان پذیر نباشد. لوله گاز باید با عایق حرارتی پوشانده شده. و از کابل برق با غلاف PVC یا انواع دیگر جدا شود. در انتهای نوار پیچ، نوار باید سه بار پیچیده شود. اگر حلقه نوار در حین پیچاندن نوار به پایان برسد. نوار جدید باید حداقل یک بار به نوار قبلی پیچیده شود. اگر لوله ها قبل از جوشکاری پیچ خورده اند، باید سرجوشها و اتصالات توسط نوار نرم مخصوص سرجوشها و اتصالات، نوار پیچی انجام شود.
شروع کار در هوای بارانی، مه سنگین، در گرد و غبار و یا در درجه حرارت زیر ( 5+) درجه سانتیگراد مجاز نیست.

لوله کشی گاز توکار

لوله کشی گاز توکار از کف

کانالهای عمودی ساختمان برای عبور لوله های گاز، می بایستی به هوای آزاد راه داشته باشند. در لوله كشی گاز توكار بخشي از لوله كشی كه در فضاي آزاد مثل پاركينگ قرار مي گيرد. می‌تواند از لوله درزدار (معمولی) استفاده شده. و ضرورتی به استفاده از لوله مانسمان نداريم. در آپارتمان برای عبور لوله از كف سالن ها و اتاقها، ضمن عايق كاری لوله، پس از لوله کشی گاز از کف و انجام کنترل های لازم توسط مهندس ناظر انجام شود.

تست باد، علاوه بر پاک کردن زیر و خود لوله از موادی همچون گچ و آهك جلوگیری می کند. زير لوله تقريبا لايه ای پنج سانتی متری ماسه و يا خاک نرم قرار گرفته و روی لوله با ملات نرم پوشيده می شود. تا از زخمی شدن نوار پرایمر و آسیب های دیگر جلوگیری گردد. در صورتی كه دودكش و لوله گاز در يک داكت قرار بگيرند. لوله و دود كش ها باید با یک تيغه از يكديگر جدا گردند.

مواردی که باید در هنگام لوله‌کشی گاز توکار به آن توجه کنیم

  • در صورتی که لوله‌گاز از نقاط مرطوب یا نقاطی که در تماس با آب است، می‌گذرد; باید از دولایه نوارپیچی استفاده کنیم.
  • در صورتی که لوله گاز توکار، توسط مصالح، پوشانده شده باید از سیم‌های برق و کنتور آن دور نگه داشته شوند.
  • در پایان محل نوارپیچی، آن‌را سه دور دیگر بپیچیم.
  • هنگامی که یک نوار تمام می‌شود، نوار جدید را یک دور روی قبلی بپیچیم.
  • چربی زدایی و زنگ زدایی کنیم.
  • پرایمر زنی در هوای مه، بارانی، گرد و غبار و زیر 5 درجه سانتی‌گراد انجام نشود.

تعمیرات و رفع نشتی گاز

کارشناسان گازرسان علاوه بر نصب لوله در محیط های جدید و لوله کشی گاز در تهران خانگی در تعمیر و رفع نشتی گاز نیز آموزش دیده و در رفع آن مهارت لازم را دارند.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

شرایط عبور لوله گاز از اماکن مختلف
انواع لوله گازی
هر آنچه که باید درباره بخاری گازی بدون دودکش بدانید
در زمان نشتی گاز چه اقداماتی لازم است؟
انواع حوله خشک کن و نکات هنگام خرید آن
بررسی مزایا و معایب سیستم اطفای حریق co2
لوله کشی گاز در فردیس
بررسی تفاوت پکیج فن دار و بدون فن
معرفی سیستم اطفا حریق واتر میست
بررسی و معرفی سیستم اطفای حریق پودری آیروسل

دیدگاهتان را بنویسید