لوله کشی گاز در تهران

لوله کشی گاز در تهران

زمان تقریبی مطالعه: 22 دقیقه

لوله کشی گاز در تهران

گاز سوختی است که در زندگی روزانه بسیار با آن سرو کار داریم. حال اگر لوله کشی گاز در تهران به درستی انجام نشود بسیار پرخطره بوده و عواقب جبران ناپذیری دارد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید. تا اطلاعات بیشتری از این سوخت در اختیارتان قرار دهیم. در دوران قدیم که امکانات استفاده از این سوخت فراهم نبود برای امور روزانه مثل پخت و پز وسایل گرمایشی و … از ذغال، آتش، نفت استفاده میکردند. با گذشت زمان امکانات استفاده از گاز فراهم شد. البته به شگل کپسول گاز که مشکلات زیادی را همراه داشت. اما امروز با لوله کشی گاز در تهران این مشکلات برطرف شدند و میتوان به صورت خیلی راحت و ایمن از این سوخت فسیلی استفاده کرد.

استفاده از کپسول گاز و مشکلات آن

در گذشته نچندان دور برای مصارف خانگی مثل پخت و پز و گرمایش از کپسول گاز استفاده میشد. که دردسر های بسیار زیادی داشت چرا که این کپسول نیاز به شارژ مجدد داشتند و برای هر خانواده ای سهیمه ای در نظر گرفته میشد که در هر ماه میتوانستند کپسول خود را برای شارژ مجدد به محل های مشخص ببرند. علاوه بر این موارد خطرات زیادی هم در هنگام شارژ و وصل کردن کپسول در خانه به لوازم مصرفی هم وجود داشت. هنوز هم در برخی از روستاها امکانات لوله کشی گاز فراهم نیست و این موضوع موجب سلب آسایش اهالی روستا است.

اولین لوله کشی گاز در تهران

گزارشاتی که از عملیات گازرسانی در کشور وجود دارد. نشان میدهد که تا قبل از انقلاب حدود 50 هزار مشترک گاز وجود داشت. و او لین عملیات گازرسانی مربوط به سال 1342 در 16 کیلومتر شیراز در منطقه ای به نام گویم صورت گرفت. و به مرور به شهرهایی مثل اصفهان و تهران رسید. طبق گزارشات اولین عملیات لوله کشی گاز در تهران مربوط به سال 1354 است.  که یک خط لوله 110 کیلومتری از خط لوله سراسری در محدوده قم به سمت تهران احداث شد. و میتوان بیان کرد که تهران برای اولین بار  در سال 1354 از نعمت گاز برخوردار شد. طبق آمار عملیات گازرسانی تا سال 1357 حدود 50 هزار واحد صنعتی و تجاری و خانگی به لله کشی گاز در تهران مجهز شدند. دهه 80 را میتوان دوران شکوفایی و گسترس عملیات گازرسانی در کشور دانست به طوری که گاز به شهرهای کوچک ایران نیز رسید و در دهه 90 برخی از روستاهای ایران نیز به نعمت گاز مجهز شدند. اما باید بدانید که مراحل لوله کشی گاز در تهران و دیگر شهر های کشور چگونه است و از چه نوع لوله هایی برای علمیات گازرسانی استفاده میشود. همراه ما باشید.

مراحل لوله کشی گاز ساختمان در تهرانکلیاتی از لوله کشی گاز ساختمان در تهران

لوله کشی گاز بسیار تخصصی و حساس است. چرا که کوچکترین اشتباهات میتواند حوادث جبران ناپدیری را به بار بیاورد. حتما از افراد متخصص و کارشناس  برای لوله کشی گاز در تهران دعوت به کار نماید. تا با ایمنی کامل کارتان انجام شود. لوله کشی گاز باید مطابق با الزامات و استانداردهای تعیین شده انجام شود. بعد از انجام لوله کشی گاز در صورتی که بوی گاز استشمام کردید، حتما بعد از بررسی لوازم گازسوز نسبت به کنترل لوله کشی گاز نیز اقدام کنید. حتما برای کنترل لوله کشی گاز ساختمان از کارشناسان لوله کشی گاز در تهران  دعوت کنید. در ادامه به مراحل لوله کشی گاز ساختمان بپردازید.

درخواست گازکشی در تهران

برای در خواست گازکشی ابتدا باید با ارائه مدارک لازم به شرکت گاز و تشکیل پرونده درخواست شما ثبت شود. سپس در طی مراحل اداری با نامه به سازمان نظام مهندسی مراجه کرده و مهندس ناظر از سازمان نظام مهندسی مشخص میشود. سپس پیمانکار و لوله کش گاز، لوله کشی گاز ساختمان را انجام خواهند داد. اگر لوله کشی مورد تایید مهندس ناظر سازمان نظام مهندسی باشد نامه تایید به اداره گاز داده خواهد شد که برای نصب کنتور گاز اقدام کنند.

انواع لوله کشی ساختمان

لوله کشی گاز به دو صورت روکار و توکار انجام میشود. که در ادامه کارشناس لوله کشی گاز در تهران به مزایا و معایب هرکدام میپردازد. به طور کلی اینکه کدام لوله کشی مناسب برای منزل شماست را فقط یک متخصص لوله کشی گاز میتواند مشخص کند. به طور معمول لوله کشی توکار انتخاب اول است. در صورتی که در مرحله ساخت بنا باشید. اگر بنا ساخته شده باشد لوله کشی روکار بهتر است چرا که نیاز به تخریب و بازسازی نیست.

لوله کشی توکار: لوله کشی توکار همان طور که از نامش پیداست داخل زمین، دیوار است. کارشناس لوله کشی گاز در تهران قابل دید نبودن لوله های گاز را در لوله کشی تو کار از مزیت های مهم آن میداند. همچنین کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند. لوله های توکار در برابر ترکیدن و پوسیدگی از مقاومت و استحکام بسیار بالایی برخودار هستند. لوله کشی تو کار به دلیل در دسترس نبودن از اهمیت بالایی برخودار است. جوشکاری لوله کشی توکار باید به درستی انجام شود. اجرای صحیح، کیفیت لوله ها و کنترل آن ها در لوله کشی توکار بسیار مهم است. لوله کشی های توکار به نسبت لوله کشی روکار پر هزینه تر است.

لوله کشی روکار: لوله کشی گاز روکار معمولا در مواقعی استفاده میشود. که لوله کشی توکار تخریب ساختمانی و بنایی بسیاری را به دنبال داشته باشد. بهترین کارشناس لوله کشی گاز بیان میکند. همچنین در ایران تقریبا نزدیک به نیم قرن است که لوله کشی گاز رایج شده است و هنوز هم روستاهایی هستند که لوله کشی گاز نشده باشند. در این خانه های روستایی در صورت لوله کشی بهترین انتخاب لوله کشی، لوله کشی گاز روکار است. زیرا نیاز به بازسازی نیست و همچنین از هرینه کمتری نسبت به لوله کشی گاز توکار برخوردار است. در صورت نشتی و خرابی در این مدل از لوله کشی چون لوله‌ها در معرض دید هستند. به‌ راحتی می‌توان محل نشتی را پیدا و تعمیر کرد.

بهترین لوله برای لوله کشی گاز در تهران

لوله گازی چیست؟

در ابتدا باید بدانیم لوله گازی چیست تا بهترین آن را معرفی کنیم. به بیان بهترین لوله کشی گاز در تهران به لوله هایی از جنس پولاد یا پلی اتیلن که برای خطوط انتقال گاز استفاده میشود تا از پالایشگاه به ایستگاه افت فشار گاز ورودی در شهر برسد. لوله گازی میگویند. از این لوله های گازی برای لوله کشی در سیستم هوای فشرده، ساختمان ها، سوله های صنعتی، پالایشگاه ها، صنایع پتروشیمی و… مورد استفاده قرار میگیرد. بهترین کارشناس لوله کشی گاز این لوله ها را نیز در بخش توزیع به دو نوع لوله تغذیه و لوله شبکه تقسیم میکند. در ادامه هر یک را توضیح خواهد داد.

اگر بخواهیم به زبان ساده تعریفی از لوله تعذیه گاز داشت باشیم میتوانید بگوییم که این لوله ها گاز را از ایستگاه تقلیل فشار به داخل شهر منتقل میکنند. و در خصوص لوله شبکه توزیع باید بگوییم گاز طبیعی را در خطوط لوله شهری توزیع میکند.

مهمترین عواملی که در هنگام انتخاب لوله گاز باید به آن توجه کرد

در هنگام خرید بهترین لوله گازی برای لوله کشی ساختمان باید به نکاتی از قبیل  جنس لوله گازی، ضخامت و وزن لوله و مقاومت و استحکام آن توجه بسیاری داشت. همچنین بهترین کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند از دیگر موارد مهم در انتخاب لوله گازی مناسب میتوان به مقاومت در برابر مواد شیمیایی کیفیت تولید و قیمت لوله گاز اشاره نمود. در ادامه بهترین و معروف ترین و یا بهتر است بگوییم رایج ترین نوع لوله های گاز را به کمک کارشناس لوله کشی گاز در تهران بررسی خواهیم کرد.

رایج ترین جنس لوله کشی گاز در تهران

استفاده از جنس های مختلف لوله گازی به عوامل مختلفی از جمله محل استفاده آن بستگی دارد. اما کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند متدوال ترین جنس لوله های گازی که در لوله کشی گاز در تهران از آن استفاده میشود لوله گازی از جنس فولاد سیاه است. اگر بخواهیم اولین و رایج ترین لوله های گازی پر استفاده را نام ببریم لوله هایی از جنس پلی اتیلن هستند. از این جنس برای لوله کشی گاز منازل در تهران استفاده میشد. کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند در برخی مناطق از لوله های گازی از جنس مس نمیتوان استفاده کرد و به اصطلاح ممنوع اعلام شده است. از این رو کارشناسان لوله کشی گاز در تهران قبل از انجام عملیات لوله کشی درباره منطقه مورد نظر تحقیقات لازم را انجام میدهند. تا بهترین نوع جنس لوله را که مناسب با آن منطقه باشد را انتخاب  نصب کنند. در ادامه به جنس های مختلف لوله های گازی میپردازیم.

انواع لوله های گازی:

  • لوله‌های پلی اتیلن
  • لوله‌های مسی
  • لوله‌های فولادی

لوله های پلی اتیلن در لوله کشی گاز در تهران

همانطور که در بالا کارشناس لوله کشی گاز به آن اشاره کرد. لوله و اتصالات پلی اتیلن برای لوله کشی گاز منازل در تهران بسیار رایج است. به گونه ای که برخی از افراد آن را بهترین جنس برای لوله کشی گاز در تهران میدانند. البته باید بدانید که نمیتوان مزایای این لوله ها را کتمان کرد. کارشناس لوله کشی گاز در تهران در خصوص مزایای این لوله ها به قیمت مناسب آن ها در این وضعیت اقتصادی، مقاومت در برابر خوردگی، اتصال آسان، عمر طولانی مدت اشاره میکند. همچنین نمیتوان از انعطاف پذیری فوق العاده و نصب و اجرای راحت و آسان آن گذشت. یکی دیگر از مواردی که میتوان از مزایای این لوله ها دانست این است که در انواع سایز ها وجود دارد.

لوله های مسی

همانطور که در این مطلب بیان شد در لوله کشی گاز در تهران و دیگر مناطق از لوله هایی با جنس مس نیز استفاده میشود. البته گفتنی است که استفاده از لوله های مسی برای لوله کشی گاز در تهران و دیگر مناطق اقتصادی نیست و به اندازه دیگر جنس های لوله های گازی کاربرد ندارد. کارشناس لوله کشی گاز بیان میکند که خالی از لطف نیست کمی از مزایای لوله های مسی نیز بیان کنیم. لوله های مسی نیز از انعطاف پذیری خوبی برخوردارند و در برابر خوردگی مقاوم اند.

لوله‌های فولادی در لوله کشی گاز در تهران

یکی از جنس لوله هایی که استفاده از آن در لوله کشی گاز ساختمان در تهران و دیگر مناطق پر استفاده و رایح است. لوله های فولادی هستند. لوله های فولادی مزایای بسیار زیادی دارند. از جمله مقاومت در برابر ضربه و خوردگی ،ضخامت بالا، مقاومت فشار، طول عمر بالا و… .  لوله های فولادی به لوله های گالوانیزه، لوله های مانیسمان و .. دسته بندی میشوند. در ادامه کارشناس لوله کشی گاز در تهران به هر یک از آن ها میپردازد. با وجود تمامی مزایایی که این لوله ها دارند معایبی مثل وزن بالا، هزینه زیاد، انبساط و انقباض در اثر تغییرات دما و .. دارند.

لوله مانیسمان

لوله مانیسمان یکی از انواع لوله های فولادی است. که در سیستم لوله کشی گاز در تهران و مناطق مختلف استفاده میشود. از مهمترین ویژیگی های این سیستم سطح صاف یکنواخت و ابته بدون درز آن است. این لوله های بهترین انتخاب برای لوله کشی گاز توکار در تهران هستند. چرا که میتوانند فشار های سیال داخلی و تمامی ضربات و خوردگی و هر آنچه که موجب آسیب به لوله میشود را تحمل کنید و از خود مقاومت و استحکام نشان دهد. پر فروش نوع این لوله، لوله مانیسمان سبک یا رده 20 است.

لوله گالوانیزه گرم

برای لوله کشی گاز روکار ساختمان لوله های مانیسمان را معرفی کردیم. اما برای لوله کشی ساختمان به صورت روکار لوله های گالوانیزه گرم بهترین انتخاب هستند. این لوله های در برابر آسیب های محیطی مقاوم هستند و از مقاومت و ضخامت خوبی برخوردار هستند. از این لوله های برای انتقال گاز شهری در خانه یا اداره میتوان استفاده کرد. کارشناس لوله کشی گاز در تهران در خصوص استفاده از این لوله ها بیان میکند. با استفاده از این لوله ها شما حتی 30 سال دیگر از لوله کشی گاز ساختمان خود مطمئن هستید.

لوله api در لوله کشی گاز در تهران

در ابتدا باید بدانید که لوله های api چیست؟ لوله api نوعی از لوله های فولاد به شمار میرود. در واقع میتوان گفت  api فولاد کربن منگنز است. که برای استحکام و مقامت آن  عناصر میکرو آلیاژی اضافه شده است. این لوله از مزایای زیادی برخوردار است. به طوری که اخیرا از این نوع لوله برای لوله کشی گاز در تهران و دیگر مناطق استفاده میشود. به علت مقاومت و استحکام و تحمل فشار بالای لوله ها و ورق های api حتی در صنعت کشتی سازی نیست از آن استفاده میشود. این لوله ها از دوام و طول عمر بالایی برخوردارند و همچنین استحکام و چقرمگی بالایی دارند. از نکات مثبت این لوله ها میتوان به این موضوع اشاره کرد که اگر در سطح این لوله ها ترکی ایجاد شود نگران شکستگی آن نخواهید بود. چون از پیشرفت شکستگی و بزرگتر شدن جلوگیری میکند. لوله های api  به دو دسته درزدار و بدون درز تقسیم میشوند:

 

  • لوله های بدون درز api: این لوله های در واقع لوله های مانیسمان api هستند. در این لوله های هیچ دری دیده نمیشود از این رو هیچ جوشکاری بر روی آن ها انجام نشده و همین بدون درز بودن یکی از دلایل پر طرفدار بودن و مزیت های بیشتر آن  نسبت به دیگر لوله ها است.
  • لوله های درز دار api : این نوع لوله های API درزدار هستند. یعنی بر روی آن  جوشکاری انجام شده است. و در واقع با استفاده از اتصالات فولادی مانند پیچ و مهره ساخته می شوند. لوله های درز دار api کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند.

قیمت لوله کشی گاز ساختمان در تهران

لوله کشی گاز ساختمان به عواملی مختلفی بستگی دارد که بهترین لوله کشی گاز تهران به شرح زیر آن را بیان میکند

  • متراژ ساختمان و کاربری آن
  • روکار یا توکار بودن لوله کشی ساختمان
  • حجم پروژه و تعدا طبقات آن
  • نوع کنتور ساختمان
  • تغییرات قیمت لوله گازی و مواد مصرف شده

برای چه مواردی به خدمات لوله کشی گاز در تهران نیاز دارید؟

به طور کلی برای اجرای موارد مختلفی نیاز به لوله کشی گاز است. اگر میخواهید بیشتر در خصوص این موارد بدانید در ادامه همراه با کارشناس لوله کشی گاز در تهران باشید. در اولین مورد میتوان به نیاز واحد های جدید ساختمان برای لوله کشی گاز اشاره کرد. دومین مورد میتواند جابجایی شیر آلات گاز و یا افزایش طول لوله های گازی باشد. که شما را به انحام خدمات لوله کشی گاز در تهران محتاج میکند. سومین مورد که کارشناس لوله کشی گاز به آن اشاره دارد. وجود نشتی در لوله ها و شیر های گاز و استشمام بوی گاز است. که در چنین حالتی باید از کارشناسان و متخصین در این زمینه کمک بگیرید. همچنین در صورتی که لوله کشی گاز ساختمان نیاز به تعمیرات داشته باشد و یا نیاز به تجهیزات گازی جدید مانند آبگرمکن و بخاری باشد. شما قطعا به خدمات لوله کشی گاز نیاز خواهید داشت.

کلام پایانی

حتما از افراد متخصص و ماهر جهت لوله کشی گاز ساختمان در تهران کمک بگیرید. زیرا همانطور که گفته شد. لوله کشی گاز ساختمان از اهمیت بسیار بالایی برخودار است و باید در اجرا آن دقت و کنترل بسیاری به خرج داد. گاز از مواردی است که کمترین سهل انگاری میتواند بزرگترین فاجعه ای بزرگ را رقم بزند. حتما از ایمنی کار خود مطمئن شوید. اگر به دنبال بهترین کارشناسان لوله کشی و انتخاب بهترین لوله مناسب و انجام کار با نازلترین قیمت و بالاترین کیفیت دنیال هستید. مجموعه گازرسان در تمامی امور مشاور و امین شما خواهند بود. و امور لوله کشی گاز شما را به صورت کاملا ایمن انجام خواهند داد.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

انواع لوله کشی ساختمان
هر آنچه باید از توپ اطفای حریق بدانید
کاربردی ترین شیرآلات صنعتی ولو
شرایط عبور لوله گاز از اماکن مختلف
بررسی درب ضد حریق و ویژگی آن
بررسی مزایا و معایب رادیاتور پنلی و پره ای
در زمان نشتی گاز چه اقداماتی لازم است؟
10 راهکار موثر در کاهش مصرف گاز
بررسی سیستم اطفای حریق هالون
انواع پوشش ضد حریق و کاربرد آن
گفتگوها

دیدگاهتان را بنویسید