الزامات و ضوابط اجرایی در طراحی آسانسور آتش نشانی

الزامات و ضوابط اجرایی در طراحی آسانسور آتش نشانی

زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

الزامات و ضوابط اجرایی در طراحی آسانسور آتش نشانی از نظر کارشناس لوله کشی گاز در تهران

کارشناس لوله کشی گاز در تهران در مقاله پیشین به به بررسی ایمنی آسانسور در برابر آتش سوزی پرداخت و نکات آن استفاده از آن را در زمان آتش سوزی بیان کرد. در این مقاله کارشناس لوله کشی گاز در تهران به الزامات و ضوابط اجرایی در طراحی آسانسور آتش نشانی میپردازد. همراه ما باشید. اگر در ساخت و طراحی آسانسور الزامات و ضوابط بیان شده رعایت شود. آساسنور در مان آتش سوزی به یک مکان امن و ایمن تبدیل میشود. که جهت امداد رسانی میتوان از آن استفاده کرد.

الزامات عمومی در طراحی آسانسور آتش نشانی در معماری ساختمان

تعداد آسانسور

اولین موردی که کارشناسان لوله کشی گاز در تهران آن ضروری دانستند. داشتن حداقل یک آسانسور آتش نشان که قابلیت حمل یک برانکارد را داشته باشد. برای ساختمان های بالاتر از 23 متر است. اگر بلندای ساختمان به 40 متر برسد. حداقل آسانسور آتش نشان که برای ساختمان ضروریست به 2 عددمیرسد. یک آسانسور را زمانی میتوان یک آسانسور آتش نشانی دانست. که ضوابط و الزامات و مقررات ملی ساختمان در خصوص طراحی و ساخت آسانسور و چاه های مختص به آسانسور را رعایت کرده باشد.

تحمل وزن و ابعاد آسانسور

کارشناس لوله کشی گاز در کرج بیان میکند.ساختمانی هایی که برای نگهداری سالمندان و کودکان طراحی شده اند. باید حداقل 2 آسانسور آتش نشانی داشته باشند. به صورتی که حداقل یکی از این دو آسانسور قابلیت حمل برانکارد را داشته باشد. که چنین آسانسور ابعادی برابر با 1200 در 1200 میلیمتر با حداقل بازشوندگی 2.1 متر دارد. و قابلیت حمل بار تا وزن 1000 کیلوگرم را داراست.کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند آسانسور آتش نشانی که قابلیت حمل برانکارد را ندارد. باید قادر به حمل  8 انسان با تحمل وزن 650 کیلوگرم را داشته باشد. فاصله اصولی و درست برای رسیدن به آسانسور آتش نشانی در هر طبقه از هر طبقه نباید بیشتر 30 متر شود. همه طبقات باید به آسانسور آتش نشان دسترسی داشته باشند.

الزام اتصال به سیستم اعلام حریق

آسانسور های آتش نشان باید در زمان آتش سوزی از سرویس دهی عمومی خارج شوند. کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند این عمل توسط سیستم های اعلام حریق ساختمان که  به مرکز هدایت آسانسور متصل هستند. انجام میشوند. مرکز هدایت آسانسور با برنامه ای که از قبل برای زمان آتش سوزی تعریف شده است. آسانسور را از سرویس دهی عمومی خارج میکند.

الزامات و ضوابط اجرایی در طراحی آسانسور آتش نشانی

سیستم مخابراتی در طراحی آسانسور آتش نشانی

آسانسور های آتش نشان طبق الزامات و ضوابط مقررات ملی ساختمان  باید مجهز به یک سیستم مخابراتی توکار باشد. چرا که در زمان آتش سوزی باید ارتباط مستقیم صوتی بین آتش نشانان و پایانه ای که کنترل دستی آسانسور را در تراز تخلیه خروج را بر عهده دارند برقرار شود. کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند که باید در اتاق موتور خانه نیز یک دستگاه مخابراتی موجود باشد. کارشناس لوله کشی گاز در کرج درخصوص سیم کشی سیستم مخابراتی بیان میکند سیم کشی باید از درون چاه آسانسور آتش نشان انجام شود. سیم کشی مخابراتی باید دارای مقاومت دو ساعته در برابر حریق داشته باشد.

برق آسانسور آتش نشان

در طراحی آسانسور آتش نشان باید منبع برق ثانوبه ای وجود داشته باشد. تا در صورت بروز حادثه  قطع برق شهری آسانسور آتش نشان فعال بماند. آسانسور آتش نشان باید به صورت اتوماتیک به برق ثانویه متصل شود. کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند امکان کنترل دستی سیستم تغییر حالت برق از شهری به ژنراتور برای مسئول سازمان آتش نشانی نیز باید وجود داشته باشد. همچنین کارشناس لوله کشی گاز در کرج بیان میکند که منبع انرژی ثانویه باید حداقل دو ساعت تامین انرژی الکتریکی را انجام دهد.  باید آسانسور آتش نشان به چراغ هشدار نمایش دهنده اتصال آسانسور به ذخیره انرژی ثانویه در طبقات و نیز در داخل اتاق خود مجهز باشد.

لابی آسانسور

لابی آسانسور آتش نشان باید به گونه ای باشد. که بتواند در صورت نفوذ دود احتمالی آن را تخلیه و با هوای تازه جایگزین کند. از این رو به یک سیستم تهویه مخصوص نیاز دارد. کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیاند میکند. لابی آسانسوری که در برابر آتش سوزی حداقل یک ساعت مقاوم باشد و همچنین دودبند باشد. در همه طبقات ساختمان الزامی است. و نیز ابعاد آن نباید کمتر از کابین آسانسور آتش نشانی باشد. نکته ای که در خصوص لابی آسانسور بسیار حائز اهمیت است متراژ آن است. که باید به گونه ای باشد که امکان گردش یک برانکار در آن باید وجود داشته باشد.

درب آسانسور

در طراحی آسانسور آتش نشانی نکاتی برای درب آنها نیز وجود دارد. برای مثال کارشناس لوله کشی گاز در کرج بیان میکند درب آسانسور باید به صورت اتوماتیک بسته شود. و قطعات آن مثل قفل، دستگاه، چارچوب باید قابلیت مقاومت در برابر آتش به مدت یک ساعت را داشته باشند. درب های آسانسور آتش نشان باید حساس به سیگنال های دریافتی از دتکتور دودی باشد. تا در صورت دریافت سیگنال درب آن بسته شود. درب های آسانسور بایدبه گونه ای باشد. که در اثر عملکرد سیستم اعلام حریق نیز بسته شوند. دتکتور میتواند در فضای مجاور خارج محیط فضای مقابل آسانسور نصب گردد.

جزئیات اجرایی ساختمان

نقشه اجرایی ساختمان باید طوری طراحی شود. که از رسیدن آب به اجزای آسانسور آتش نشان جلوگیری شود. آسانسور های آتش نشانی باید در زمان های مشخص مورد بررسی، تعمیر و نگهداری قرار بگیرند. سرویس های آسانسور باید در زمانی انجام شود که ساختمان به طور کل تعطیلی یا کم فعالیت باشد. و طی 24 ساعت  پس از تعطیلی باید تعمیرات انجام شود.

کارشناس لوله کشی گاز در تهران در این مقاله به الزامات و ضوابط عمومی طراحی آسانسور در ساختمان پرداخت تا با داشتن آسانسوری کارآمد در زمان وقوع آتش سوزی بتوانید از آن بهره ببرید. در مقالات بعدی همراه باشید تا مجموعه گاز رسان در خصوص دتکتور های دودی اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهد.

 

 


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

اصول گازکشی توکار و روکار
هر آنچه که باید درباره بخاری گازی بدون دودکش بدانید
بررسی سیستم آب فشان اسپرینکلر اطفای حریق
مراحل تبدیل گازشهری به فشارقوی
بررسی موارد تماس با آتش نشانی
بررسی لوله کشی گاز توکار
گازکشی با لوله سفید و سبز
تفاوت گاز شهری و گاز مایع در ایران
گاز رسانی به صنایع چگونه است؟
بررسی بهترین کپسول آتش نشانی برای منزل

دیدگاهتان را بنویسید