انواع لوله گازی

انواع لوله گازی

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

انواع لوله گازی

انتقال گاز از مهم‌ترین مواردی است که هنگام لوله‌کشی ساختمان باید به آن توجه ویژه‌ای کرد. چراکه با آغاز فصل زمستان، استفاده از گاز شهری افزایش می‌یابد و استفاده نکردن از لوله دارای کیفیت مناسب می‌تواند خطرات زیادی پیش رو داشته باشد. لوله گازی معمولاً به صورت گالوانیزه تولید می‌شود، اما چون از آن‌ها برای انتقال گاز استفاده می‌شود، معمولاً با نام لوله گازی آن را می‌شناسند. با توجه به این که فولاد گالوانیزه در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم است، انتخاب آن برای تولید لوله گاز گزینه بسیار مناسبی است.

کارشناسان ما در لوله کشی گاز در فردیس آماده ارائه انواع خدمات گازرسانی مطمئن می‌باشند. در این مقاله سعی داریم به بررسی انواع لوله گازی بپردازیم. با ما همراه باشید.

انواع لوله گازی

لوله‌های گازی از زوایای متعدد به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. یکی از مهم‌ترین دسته‌بندی‌های مربوط به لوله‌ی گازی، دو نوع لوله‌ی زیر است:

  • لوله گازی توکار: لوله‌ی گازی توکار با توجه به استحکام و مقاومت بهتری که نسبت به خوردگی، ضربات ناگهانی، فرسودگی و آسیب‌های دیگر دارد، معمولاً در پروژه‌های وسیع، مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ مثلا برای انتقال گاز از شهری به شهر دیگر یا از یک پالایشگاه به یک منطقه‌ی دوردست، از لوله‌های گازی توکار استفاده می‌شود.
  • لوله گازی روکار: از طرف دیگر، لوله‌های گازی روکار به سبب این که جنس آسیب‌پذیری نسب به لوله‌های توکار دارند، برای اجرا و راه‌اندازی انشعابات درون ساختمان‌ها یا لوله‌کشی‌های درون‌شهری، مورد توجه هستند. لوله‌های روکار، قیمت کمتری هم نسبت به لوله‌های توکار دارند و مطابق با استانداردشان، نباید برای انتقال گاز به مسافت‌های دوردست استفاده شوند.

لوله‌های گازی از چه جنسی تولید می‌شوند؟

لوله‌های گازی، عموماً به صورت آلیاژی تولید می‌شوند؛ به عنوان مثال، اگر قرار باشد لوله‌ای از فولاد ساخته شود، معمولاً از فولاد آلیاژی استفاده می‌شود. مهم‌ترین دلیل استفاده از عناصر آلیاژی در ساخت لوله‌ی گازی، افزایش کاربردها و مقاومت لوله در برابر آسیب‌های احتمالی است. چنان که در قسمت قبلی هم گفتیم، لوله‌های گازی در چهار جنس زیر تولید می‌شوند:

  • فولادی: لوله‌های تولیدشده با این جنس، انعطاف بیشتری نسبت به مدل‌های دیگر دارند. در مناطقی که رطوبت بیشتر دارند، از لوله‌ی گازی فولادی گالوانیزه هم استفاده می‌شود.
  • برنجی: از این جنس برای تولید انواع شیرآلات و اتصالات گازیِ مورد استفاده در ساختمان، بهره می‌برند.
  • مسی: لوله‌های مسی برای برخی از قسمت‌های خاص، مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ جالب اینجاست که استفاده از لوله‌های مسی در بعضی مناطق، ممنوع است.
  • پُلی‌اتیلن: در سال‌های گذشته، استفاده از لوله‌ی پُلی‌اتیلن، بیشتر از هر زمان دیگری افزایش یافته است؛ گفتنی است که این لوله، معمولاً در شبکه‌های گازرسانی شهری استفاده می‌شود.

بهترین لوله گازی کدام است؟

انتخاب بهترین نوع لوله‌ی گازی، به عوامل و مؤلفه‌های گسترده‌ای مربوط می‌شود. هر شخصی باید متناسب با موقعیتی که قرار است از لوله استفاده کند، به سراغ جنس خاصی از لوله‌های گازی برود. دو عامل زیر، در انتخاب بهترین لوله، کمک شایانی به شما می‌کنند:

  • بررسی فشار گاز داخلی:

بدیهی است که در پالایشگاه‌های گاز، فشار گاز مایع، بسیار بیشتر از شبکه‌های گاز شهری است؛ زمانی ‌که گاز از پالایشگاه به شهر منتقل می‌شود، در نزدیکی شهر، با دستگاه‌ها و روش‌های گوناگونی، فشار گاز کم می‌شود تا به لوله‌های گاز شهری منتقل شود. معمولاً از لوله‌های فولادی یا کربن استیل برای انتقال گاز پُرفشار و از لوله‌های پُلی‌اتیلن برای انتقال گاز با فشار کمتر استفاده می‌شود.

  • قطر لوله گازی:

قطر مورد نیاز، یکی دیگر از مؤلفه‌های موثر در انتخاب بهترین لوله است. اگر توجه کرده باشید، در تأسیسات و شبکه‌های گازرسانی شهری، لوله‌های گازی، عموماً یک قطر مشابه دارند؛ در حالی ‌که در پالایشگاه‌ها یا کارخانه‌جات، لوله‌های گازی با قطرهای بزرگتر، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کارشناسان گازرسان علاوه بر نصب لوله در محیط های جدید و لوله کشی گاز در ملارد در تعمیر و رفع نشتی گاز نیز آموزش دیده و در رفع آن مهارت لازم را دارند.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

تفاوت گاز شهری و گاز مایع در ایران
روش های شناسایی و پیشگیری نشت گاز از اجاق گاز
بررسی و معرفی پوشش ضد حریق ساختمان
بررسی بخاری دیواری گازی
هر آنچه باید درباره شیر آتش نشانی بدانید
بررسی بهترین کپسول آتش نشانی برای منزل
آشنایی با گاز طبیعی و انواع گازها
لوله کشی گاز در کرج
دلایل سرد بودن لوله دودکش و خطرات آن
تشخیص گاز اکسیژن از دیگر گازها

دیدگاهتان را بنویسید