بررسی خطرات نصب نادرست دودکشها

بررسی خطرات نصب نادرست دودکشها

زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

خطرات نصب نادرست دودکشها

با سوختن گاز طبیعی، بخار آب و دی اکسیدکربن در هوا منتشر می شود. اگر به هر دلیلی احتراق ناقص به وجود آید، گاز منواکسیدکربن تولید می شود. در صورتی که خروج این گاز از دودکش بخاری به درستی صورت نگیرد. این گاز مسموم بسیار سریع از طریق ریه ها وارد خون شده و جای اکسیژن را گرفته و حتی موجب مسمومیت و مرگ انسان می شود. در منازل و در فصول سرد، پس از روشن کردن بخاری، در صورتی که دودکش آن ها مسدود شده باشد. گاز منواکسیدکربن وارد منزل شده و موجب بروز خطرات می گردد. یکی از دلایل انسداد مجاری دودکش ها، لانه گذاری پرنده هاست. بنابراین تمیز کردن دودکش بخاری ها قبل از روشن کردن ضروری است.

کارشناسان لوله کشی گاز در فردیس در این مقاله سعی دارند به بررسی خطرات نصب نادرست دودکشها بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

علایم مسمومیت با گاز منواکسید کربن

در بدن انسان هموگلوبین که یک ترکیب شیمیایی موجود در گلبول های قرمز است، وظیفه انتقال دادن اکسیژن را از ریه به بافت های بدن بر عهده دارد. مشکل از آنجا آغاز می شود که مولکول اکسیژن باید برای نقل و انتقال به بافت ها با مولکول هموگلوبین ترکیب شود. اما منوکسیدکربن توانایی بسیار بالاتری از اکسیژن برای پیوند با هموگلوبین دارد. یک مولکول منواکسیدکربن 250 برابر میل بیشتری نسبت به مولکول اکسیژن برای ترکیب شدن با هموگلوبین دارد.
گاز منواکسیدکربن با هموگلوبین ترکیب شده و این مولکول را از بین می برد. بنابراین، هموگلوبین دیگر نمی تواند با اکسیژن ترکیب شود و بافت ها و اعضای بدن دچار کمبود اکسیژن می شوند.منواکسید کربن گازی خطرناک، بی رنگ، بی بو و بدون طعم و غیر محرک است که در اثر سوختن ناقص سوخت های فسیلی مانند نفت، گاز، بنزین، گازوئیل، دود اگزوز اتومبیل و ذغال چوب حاصل می شود. علایم مسمومیت با منواکسیدکربن می تواند شبیه علایم آنفلوانزا باشد. اکثر افراد در این وضعیت تصور می کنند دچار سرماخوردگی و یا آنفلوانزا شده اند. اما سردرد، سرگیجه، ضعف و بی حالی، تهوع و استفراغ، عدم تعادل در راه رفتن، خواب آلودگی، تند تند نفس کشیدن و حتی بی قراری علائم مهم و اولیه ای است که باید به آن شک کرد.

خطرات نصب نادرست دودکش های غیراستاندارد

خطرات نصب نادرست دودکشها

نبود دودکش بخاری استاندارد موجب تولید گاز منواکسیدکربن می شود و خطرات جبران ناپذیری را به همراه دارد و حتی موجب مرگ فرد مسموم با این گاز می شود. لانه گذاری پرندگان در داخل دودکش بخاری ها و یا شومینه ها یکی از شایع ترین موارد انسداد دودکش بخاری هاست. که پاک سازی آن به راحتی نادیده گرفته می شود. یا حتی در بسیاری از هشدارهای ایمنی تذکر داده نمی شود. شهروندان به این مهم توجه کنند که قبل از روشن کردن بخاری ها نواقص آن ها را رفع کنند. جهت پیشگیری از این معضل از دودکش‌های H استفاده کرده و در فصل گرما کلاهک بخاری بوسیله توری‌های مخصوص جهت جلوگیری از ورود پرندگان پوشانده شود.

نکات ایمنی نصب درست دودکشها

  • بهترین نوع دودکش جهت وسایل گازسوز خانگی، دودکش های فلزی استاندارد و مطابق مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان می باشند.
  • قبل از استفاده از دودکش، باید آنها را کنترل کرد تا دارای درز یا سوراخ نباشد.
  • قبل از استفاده از وسایل گازسوز، از محکم بودن دودکش ها به یکدیگر، اطمینان حاصل کنید. دائماً آنها را کنترل کنید.
  • محل اتصال دودکش ها به وسیله گازسوز و دریچه دیوار، باید کاملاً محکم و بدون درز باشد. تا گازهای سمی به داخل اتاق نشت نکند.
  • تعداد زانوهای مورد استفاده باید فقط دو عدد باشد. اگر مجبور به استفاده تعداد بیشتری زانو بودید به ازای هر زانو یک متر به طول عمودی دودکش اضافه نمایید.
  • مسیر داخلی دودکش ها (داخل دیوار) باید دقیقاً بررسی شود. تا از عدم وجود هر گونه اشیاء اضافه، از قبیل سنگ و سیمانی ، لانه سازی پرندگان و…..در داخل لوله دودکش نباشد .
  • عبور دادن لوله دودکش از پنجره صحیح نیست. این کار علاوه بر احتمال برخورد پرده با دودکش و ایجاد حریق، عواقب دیگری دارد. از جمله اینکه، باز و بسته شدن پنجره باعث شل شدن اتصالات می گردد.
  • ترک برداشتن شیشه بر اثر گرما و احتمال ریختن آن نیز باعث حادثه می گردد.
  • مسیر داخلی دودکش ها (داخل دیوار) باید بدون زانویی بوده و کاملاً عمودی تا پشت بام ادامه داشته باشد.

در هنگام نصب دودکش به چه مواردی توجه کنیم

  • وجود هر گونه زانویی باعث ایجاد مشکل در امر تخلیه دود می گردد.
  • دو وسیله گاز سوز از یک دودکش استفاده نکنند.
  • هر وسیله گازسوز احتیاج به دودکش متناسب با مصرف آن دارد. قطر دودکش هر وسیله، متناسب با سوخت
  • آن و تولید گازهای سمی که در کارخانه طراحی گردیده است. نباید با استفاده از وسایل موجود (تبدیل دودکش) قطر آن را کم کرد.
  • در بعضی دودکش ها، به جای استفاده از کلاهک، از زانویی استفاده شده است. که این امر باعث هدایت باد به داخل دودکش خواهد شد.
  • عبور لوله دودکش از داخل دیوار تا پشت بام بسیار بهتر است. تا اینکه لوله ای در فضای باز مسافتی طولانی را طی کند تا به پشت بام یا فضای باز برسد.
  • عبور دودکش از فضای داخلی و سقف کاذب حمام مجاز نمی باشد
  • بهتر است در زمستان دریچه کانال کولر را بسته و از روش های دیگری جهت تامین هوای اتاق استفاده کرد. مانند تعبیه دریچه تامین هوا وسایل گاز سوز.
  • گاهی افراد لوله دوکش بخاری را داخل یک سطل آب قرار داده و عقیده دارند گازهای سمی جذب آب می شوند. این کار بسیار خطرناک میباشد و به هیچ وجه توصیه نمیشود.
  • یک راه ساده برای اطمینان از مکش مناسب دودکش وسایلی گاز سوز گرم بودن لوله بخاری هنگام سرویس بودن میباشد.
  • هر شب قبل از خواب اتصالات دودکش را بازبینی کنید.

حرف آخر

به یاد داشته باشید 70 درصد از مرگ های خاموش بعلت نقص فنی و نامناسب بودن دودکش ها حادث میشود.کارشناسان گازرسان علاوه بر نصب لوله در محیط های جدید و لوله کشی گاز در ملارد در تعمیر و رفع نشتی گاز نیز آموزش دیده و در رفع آن مهارت لازم را دارند.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

بررسی مزایا و معایب پکیج دیواری و زمینی
راهکار رفع صدای داخل رادیاتور
گازرسانی در محمدشهر
الزامات و تجهیزات ایمنی گاز
انواع لوله کشی ساختمان
گازرسانی در مشکین دشت کرج
دتکتور گاز مونوکسید کربن و معرفی انواع آن
بررسی و معرفی انواع شومینه
لوله کشی گاز در ملارد
سنسور گاز شهری چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید