بررسی دتکتور حرارتی و معرفی انواع دتکتور حرارتی

بررسی دتکتور حرارتی و معرفی انواع دتکتور حرارتی

زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

بررسی دتکتور حرارتی و معرفی انواع دتکتور حرارتی توسط کارشناس لوله کشی گاز در تهران

در مطالب قبلی به بررسی سوال دتکتور چیست پرداختیم. و آن را یک دستگاه اعلام حریق معرفی کردیم. و همچنین دتکتور ها را در انواع حرارتی، دودی، شعله و کربن دی اکسید معرفی کردیم. کارشناس لوله کشی گاز در تهران قصد دارد. در این مطلب به بررسی دتکتور حرارتی و انواع آن بپردازد. با ما همراه باشید.

دتکتور حرارتی چیست؟

دتکتور های حرارتی همانطور که ار نامشان پیداست. دستگاه های اعلام حریقی هستند که به تغییرات دمایی و به طور کلی درجع حرارات هستند. برخی به درجه خاصی از دما برخی برخی به افزایش دماو برخی به هردو موارد واکنش نشان میدهند. و از این طریق حریق را تشخیص میدهند. در ادامه همراه کارشناس لوله کشی گاز در تهران باشید تا به دتکتور حرارتی و انواع آن بپردازد.

انواع دتکتور حرارتی

به طور کلی انواع دتکتور حرارتی را میتوان به 4 دسته تقسیم کرد که به شرح زیر است:

  • دتکتور حرارتی ثابت
  • دتکتور حرارتی افزایشی (متغیر)
  • دتکتور حرارتی خطی
  • دتکتور حرارتی ترکیبی

با کارشناس لوله کشی گاز در تهران همراه باشید. تا اطلاعات لازم در خصوص هر یک از انواع دتکتور های حرارتی را در اختیارتان قرار دهد.

دتکتور حرارتی ثابت

در دتکتور های حرارتی ثابت یک درجه حرارات از قبل تعریف میشود. برای مثال کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند. این درجه دمایی از پیش تعیین شده معمولا بین 57 یا 58 درجه سانتی گراد است. دتکتور حرارتی ثابت در صورت مواجه با درجه دما 57 یا 58 درجه سانتی گراد فعال شده و اعلام حریق میکند. کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند درجه حرارت مورد نظر یا خطرناک را میتوانید تنظیم کنید. دتکتور حرارتی در مواجه با حرارتی بالا تر از درجه دمایی تنظیم شده شما اعلام حریق میکند. به طور کلی عملکرد این سیستم بر پایه دو فلز با انبساط حرارتی متفاوت است. در حالت معمول دو فلز به یکدیگر چسبیده اند و عملکرد یکسانی دارند. بعد از مواجه با درجه حرارات از پیش تعیین شده دو فلز بر اثر حرارت خم میشوند و موجب فعال شدن دتکتور خواهند شد.

کاربرد دتکتور حرارتی ثابت

دتکتور های حرارتی معمولا در مکان هایی کاربرد دارند که در آن افزایش دما به صورت رخ میدهد ویا نوسان دمایی زیادی دارند. از مناسب ترین مکان هایی که برای نصب دتکتور حرارتی ثابت کارشناس لوله کشی گاز در تهران توصیه میکند آشپزخانه ها و آزمایشگاه ها هستند.بررسی دتکتور حرارتی و معرفی انواع دتکتور حرارتی

دتکتور حرارتی افزایشی (متغیر)

در تعریف ساده این نوع از دتکتور حرارتی میتوان گفت این دتکتور به تغییرات دمایی در یک بازه زمانی به شدت حساس است.  و تخت تاثیر دو عامل زمان و دما فعال میشود. در واقع دتکتور حرارتی افزایشی در برابر تغییرات سریع و افزایشی دما حساس است و به سرعت فعال میشود. در طراحی این سیستم اعلام حریق از دو سنسور یا حسگر ترموکوپلی و ترمیستوری استفاده شده که یکی از این سنسور ها در خارج و دیگر در داخل محفظه بسته دتکتور قرار میگیرند. هنگامی که تغییرات دمایی و مدت زمان آن کند و ناچیز باشد. دمای هر دو سنسور یکسان خواهد بود. اما در صورتی که افزایش دما به سرعت و در بازه کوتاه رخ دهد حسگر خارجی دمای بیشتری نسبت به حسگر داخلی دارد. و این اختلاف دمای دو سنسور سبب فعال شدن این سیستم اعلام حریق خواهد شد.

به طور کلی کارشناس لوله کشی گاز در تهران حساسیت دتکتور حرارتی افزایشی را از دتکتور حرارتی ثابت بالاتر میداند و در ادامه کاربرد دتکتور حرارتی افزایشی را بیان میکند.

کاربرد دتکتور حرارتی افزایشی

  • آشپزخانه ها
  • اتاق‌های اداری
  • دیتا سنترها
  • انبارهای کوچک
  • سالن‌های تولید کارخانجاتی

دتکتور حرارتی خطی

در خصوص دتکتور های حرارتی خطی میتوان گفت کابلی حساس به دما هستند که در سرتاسر فضای ساختمان نصب میشوند. کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند. در داخل این کابل ها مقدار جریان مشخص و ثابتی عبور میکند. و در انتهای کابل مقاومت مخصوصی وجود دارد. تا بتواند مقدار تلرانس جریان عبوری را محدود کند. زمانی که مقاومت کابل تغییر کند. جریان ثابت کابل نیز تغییر خواهد کرد. و همین موضوع سبب فعال شدن سیستم اعلام حریق خواهد شد.

کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند برای نگهداری این دتکتور نیاز به شرایط خاص و پیچیده ای ندارید. و همچنین این دتکتور را برای فضاضهای بزرگ توصیه میکند چرا که شما را از نصب تعداد زیادی دتکتور بی نیاز میسازد.

کاربرد دتکتور حرارتی خطی

از این سیستم در مکان هایی که ورود به آن تهدید برای جان انسان محسوب شود و امکان نصب تجهیزات دیگری وجود نداشته باشد. و همچنین در فضاهایی آلوده، و پر از گرد و خاک، محیط‌ های مرطوب و…  استفاده میشود. البته همانطور که در متن فوق به آن اشاره کردیم در فضای ساختمان نیز از این سیستم استفاده میشود.

دتکتور حرارتی ترکیبی

دتکتور ترکیبی همانطور که از نامش مشخص است. ترکیبی از دتکتور حرارتی ثابت و دتکتور حرارتی افزایشی است. کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند دتکتور ترکیبی هم به دمای ثابت و هم به افزایش دما واکنش نشان میدهد. این سیستم بسیار حساس است. و عملکرد دقیقی در تشخیص حریق از خود نشان داده است. فرض کنید حریق ایجاد شده حرارتی از خود بروز دهد که مطابق حرارت تعریف شده در دتکتور حرارتی ثابت نباشد. برای مثال اگر حریق در فضای باز ساختمان رخ دهد، مسلما گرما و حرارت کمتری خواهد داشت. از این رو دتکتور حرارتی ثابت فعال نخواهد شد.

همچنین دتکتور حرارتی افزایشی در برخی موارد با خطا مواجه میشود. مثلا افزایش حرارت محیط یک آسپزخانه در زمان پخت و پز و قبل از آن یکی از مواردی است که میتواند سبب بروز خطا شود. دتکتور حرارتی ترکیبی برای تکمیل کردن و رفع باگ های دو سیستم قبلی طراحی و تولید شده است. دتکتور ترکیبی با رسیدن به دماهای بالا و خطرناک به خوبی عمل میکند. در واقع از دو قابلیت دتکتور های حرارتی افزایشی و ثابت در شرایط درست و به صورت اصولی استفاده میکند.

کلام آخر

مجموعه گازرسان به کمک کارشناس لوله کشی گاز در تهران  خود به بررسی دتکتور و انواع آن پرداخت. تا بتوانید با توجه به نیاز خود بهترین انتخاب را داتشه باشید. شرکت خدماتی تاسیساتی گازرسان به صورت 24 ساعته به انجام تمامی فعالیت های تاسیساتی در زمینه لوله کشی گاز ، موتورخانه ، آتش نشانی با بیش از 20 سابقه ی درخشان میپردازد. در مطالب بعدی این مجموعه همراه باشید تا نکات نصب دتکتور های حرارتی، دودی، شعله و کربن مونواکسید در اختیارتان قرار دهد.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

نکات مهم دودکش ها که باید بدانید
مراحل لوله کشی گاز منازل
روش های شناسایی و پیشگیری نشت گاز از اجاق گاز
سنسور گاز شهری چیست؟
مراحل نصب کنتور گاز
بررسی سیستم آب فشان اسپرینکلر اطفای حریق
نحوه تمیز کردن شومینه و نکات طلایی آن
بررسی نکات ایمنی سیستم های گرمایشی
هر آنچه باید درباره شیر آتش نشانی بدانید
بررسی موارد تماس با آتش نشانی

دیدگاهتان را بنویسید