بررسی درب ضد حریق و ویژگی آن

بررسی درب ضد حریق و ویژگی آن

زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

درب های ضد حریق را میتوان یکی از ابزار مقابله در هنگام آتش سوزی دانست. این درب ها همانطور که خود را با نامشان معرفی میکنند در برابر آتش مقاوم اند. اگر میخواهید اطلاعات بیشتری درخصوص بررسی درب ضد حریق و ویژگی آن داشته باشید. حتما در ادامه مطلب همراه کارشناس لوله کشی گاز در تهران باشید.

درب ضد حریق و ویژگی آن

اولین مشخصه درب ضد حریق مقاومت 1 الی 2 ساعته آن در برابر حرارت بالا و جلوگیری از گسترش آتش است. در واقع به گفته کارشناس لوله کشی گاز در فردیس درب های های ضد حریق را میتوان مانند یک سد در برابر گسترش آتش به مکان ها دیگر دانست. احتمالا این درب ها را در ورودی پله های اضطراری دیده اید. این درب ها از ساکنین در زمان فرار از آتش سوزی محافظت میکنند. درب های ضد حریق با ویژگی های خاصی که دارد. میتوانددر برابر آتش با دمای 800 درجه سانتیگراد مقاومت کند.

این درب ها لایه های داخلی زیادی دارند. در تولید این درب ها از پشم سنگ نسوز به عنوان عایق حرارتی و ورق فولاد با پوشش رنگ تمام کوره ای به عنوان روکش درب استفاده میشود. هچنین کارشناس لوله کشی گاز در فردیس بیان میکند. برای جلوگیری از ورود دود در حرارت بالا اطراف این دربها را با لاستیک های درزگیر نسوز میپوشانند. یعنی با استفاده از این درب ها هم از نظر جلوگیری از آتش و هم از نظر جلوگیری از دود در امان خواهید ماند.

مزایای درب ضد حریق

اولین و مهم ترین مزایای درب ضد حریق از نامش یعنی مقاومت در برابر آتش کاملا مشهود است. این درب ها توانایی تحمل و مقابله با حرارتی معادل 1200 درجه گرما تا 2 ساعت را دارند. در تولید این درب از موادی استفاده شده که محیط زیست را آلوده نمیکند و برگشت پذیر است. کارشناس لوله کشی گاز در کرج بیان میکند این درب ها در ابعاد مختلف تولید میشوند. از این رو برای هر مکانی مناسب هستند. دود از این درب های نمیتواند عبور کند. از این رو افراد محبوس در معرض دود خفگی نیستند و میتوانند به دنبال راه خروجی برای خود باشند. کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند همانطور که در ابتدای مطلب بیان شد این درب ها با رنگ تمام کوره ای پوشانده میشوند.بررسی درب ضد حریق و ویژگی آن

این درب ها در دوحالت اتوماتیکی و دستی قابل سفارش هستند. کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند. با در نظر گرفتن نیاز ساختمان میتوانید درب ضد حریقی که به صورت اتوماتیک باز و بسته میشود را سفارش دهید. مورد دیگری که در ابتدای مطلب اشاره کردیم. وجود نوارهای پلاستیکی در اطراف درب است. کارشناس لوله کشی گاز در کرج بیان میکند. این ویژگی های مهم از ورود دود حاصل از جلوگیری که خود میتواند حادثه ساز باشد جلوگیری میکند. دربهای آتش نشانی تاییده فنی در قالب یک دفترچه دارند. تاییدیه در واقع شامل مدرک نهایی انجام آزمایش بر روی این دربهاست.

معایب درب ضد حریق

حتما با خواندن این عبارت در ذهن خود مرور کردید که درب ضد حریق مگر میتواند معایبی نیز داشته باشد. در پاسخ این سوال ذهنتان باید بگوییم بله. استفاده از دربهای ضد حریق مسلما هزینه های ساخت و ساز را بالا خواهد برد. و همین موضوع میتواند موجب پرهیز از نصب این دربهای ایمن شود.

موارد استفاده از دربهای ضد حریق

محدودیتی برای استفاده از دربهای ضد حریق وجود ندارد. خوشبختانه در مزایای این درب های اشاره کردیم که در هر ابعادی قابل سفارش هستند. اما به طور کلی کارشناس لوله کشی گاز در فردیس بیان میکند. از این دربها بیشتر در مکان هایی مثل بیمارستان ها، نیروگاه ها، انبار ها استفاده میشود. اما در ساختمان های مسکونی هتل ها نیز قابل استفاده است. معمولا این دربها را در پاگرد پله ها و مسیر های خروح اضطراری نصب میکنند. به طوری که برخی دربهای ضدحریق را درب ضد حریق راه پله یا درب ضد حریق پارکینگ می نامند.

چرا باید از درب ضد حریق استفاده کنیم ؟

همانطور که میدانید آتش میتواند حوادث جبران ناپذیری را به بار آورد. یک مجتمع مسکونی چند طبقه یا یک انبار را در نظر بگیرید. که در آتش سوزی به دربهای ضد حریق مجهز نیست. مسلما یک آتش سوزی کوچک در همچین مکانی گسترش میباید و میتواند حوادث جبران ناپذیری را به بار آورد. اما همین مجتمع مسکونی یا انبار در صورتی که به دربهای ضد حریق مجهز باشند میتوانند مقاومت بالایی در برابر آتش از خود نشان دهند. و حتی از گسترش آتش جلوگیری کنند. و از خسارت های مالی و جانی زیادی جلوگیری کند. از این رو کارشناس لوله کشی گاز در فردیس استفاده از دربهای ضد حریق را به شدت توصیه میکند.

انواع دربهای ضد حریقبررسی درب ضد حریق و ویژگی آن

دربهای ضدحریق را میتوان به دسته بندی های مختلفی از نظر جنس، کاربرد، ابعاد تقسیم بندی کرد. برای مثال انواع درب ضد حریق از نظر کاربرد شامل درب ضد حریق ساختمان های ادرای، مسکونی، هتل، درب ضد حریق مخصوص نیروگاه و اتاق سرور، درب ضد حریق بیمارستانی، درب ضد حریق انبار میشود. انواع درب ضد حریق از نظر جنس به گفته کارشناس لوله کشی گاز در تهران شامل شیشه ای و چوبی میشود. و انواع دربهای ضد حریق از نظر ابعاد که کارشناس لوله کشی گاز در فردیس به آن اشاره دارد شامل دربهای دولنگه و تک لنگه میشود. البته از نظر اتوماتیک بودن و یا دستی بودن باز و بسته کردن دربها ضد حریف نیز میتوان آنها را تقسیم بندی کرد.

کلام پایانی

استفاده از درب ضد حریق با وجود ویژگی های خاص آن میتواند برای بالا بردن  ایمنی ساختمان بسیار موثر باشد. از این رو اگر به دنبال ایمنی 100% برای ساختمانتان هستید. پیشنهاد کارشناسان لوله کشی گاز در کرج استفاده از دربهای ضد حریق است.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

مراحل نصب پکیج و بهترین مکان نصب پکیج دیواری
حوادث ناگوار ناشی از نشت گاز در جهان
لوله کشی گاز بدون جوشکاری چگونه است؟
لوله کشی گاز در ملارد
تشخیص گاز اکسیژن از دیگر گازها
اهمیت گازرسانی در خوشنام کرج
اصول گازکشی توکار و روکار
دلایل سرد بودن لوله دودکش و خطرات آن
انواع لوله کشی ساختمان
آشنایی با انواع کپسول آتشنشانی

دیدگاهتان را بنویسید