بررسی سیستم آب فشان اسپرینکلر اطفای حریق

بررسی سیستم آب فشان اسپرینکلر اطفای حریق

زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

بررسی سیستم آب فشان اسپرینکلر اطفای حریق

سیستم آب فشان خودکار اطفای حریق یا اسپرینکلر یک سیستم ایمنی و نجات دهنده است. این سیستم اتوماتیک میتواند در بسیار از موارد آتش را خاموش و کنترل کند. در حال حاضر نصب اسپرینکلر در کشور ما در حال گسترش است. از این رو کارشناسان لوله کشی گاز در صفادشت به معرفی سیستم آب فشان اسپرینکلر پرداختند. تا اطلاعاتی مفید و جامع در اختیارتان قرار دهند.

معرفی سیستم آب فشان اسپرینکلر

در ابتدای باید بدانید که اسپرینکلر چیست؟ اسپرینکلر یکی از تجهیزات اطفای حریق است. این سیستم های آب فشان روی سقف نصب و متشکل از شبکه‌ای از لوله‌ها هستند. که  آب را تحت فشار در خود نگه می‌دارند. این سیستم های اطفای حریق به یک حسگر حرارتی مجهز هستند. حسگر ماموریتش این است که در هنگام داغ شدن بشکند و به باز شدن اسپرینکلر بینجامد. تا در مواقع  آتش سوزی به طور اتوماتیک باز شوند و بتوانند آتش را کنترل و حتی خاموش کنند.

تاریخچه سیستم آب فشان خودکار اطفای حریق

کم لطفی است اگر در همین ابتدای کار نام مخترع این سیستم را بیان نکنیم. مخترع این سیستم نجات بخش هانری پارملی است. که در سال 1874 این سیستم را اختراع کرد و آن را توسعه داد. البته قبل از این مخترع نجات بخش لئوناردو داوینچی در قرن پانزده سیستمی با سازوکار شبیه به اسپرینکلر طراحی کرده بود. کارشناسان لوله کشی گاز در تهران بیان میکنند. که حدود ۷ سال بعد از پارمالی فردریک گنل به سیستمی رسید که کماکان امروزه از نوع پیشرفته آن در ساختمان ها استفاده میشود. به همین دلیل است که گفته میشود این سیستم از حدود 200 سال پیش وجود دارد.بررسی سیستم آب فشان اسپرینکلر اطفای حریق

کاربرد اسپرینکلر

بعد از اینکه این سیستم معجزه گر بودن خود را ثابت کرد. استفاده از این سیستم در هر دهه بیشتر و بیشتر میشد. به طوری که امروزه در بسیاری از مکان ها مثل مجتمع های تجاری، اداری و تفریحی و ساختمان ها و برج ها، پارکینگ های عمومی، مدارس و آموزشگاه ها، هتل ها و مراکز اقامتی و …به طور کلی تمام مراکزی که در آن ها تجمع زیاد است استفاده میشود.

انواع سیستم اطفای حریق اسپرینکلر

سیستم آب فشان اسپرینکلر انواع مختلفی دارد. که در ادامه کارشناسان لوله کشی گاز در کرج آن را معرفی خواهند کرد.

  • سیستم لوله تر
  • سیستم لوله خشک
  • سیستم پیش‌عملگر
  • سیستم سیلابی

سیستم لوله تر و خشک

این دو سیستم در واقع نقطه مقابل یکدیگر هستند. در این سیستم آب به طور دائمی در لوله ها جریان دارد. و وقتی حباب حسگر حرارت بر اثر حرارت آتش گرم شود، مایع داخل آن به سرعت حرکت می‌کند و باعث شکستن محفظه می‌شود. چون آب در سیستم لوله تر به طور دائمی وجود دارد کارشناسان لوله کشی گاز در ملارد آن را بهترین نوع سیستم آف فشان اسپرینکلر میدانند. در سیستم خشک همانطور که پیش تر گفتیم نقطه مقابل سیستم لوله تر هستند. از این رو در لوله های این سیستم آب وجود ندارد. و به جای آن هوای فشرده در مخازن و لوله‌ها حمل می‌شود. هنگامی که آتش‌سوزی رخ دهد و حرارت به محفظه حساس شیشه‌ای برسد. هوای فشرده خارج خواهد شد. و سپس آبی که از سیستم آب شهری تامین میشود از لوله ها خارج میشود.

سیستم پیش‌عملگر

در برخی از مکان ها خاموش کردن آتش به وسیله آب خود میتواند خسارتی جداگانه به بار آورد. در چنین شرایطی میتوان از سیستم پیش عملگر استفاده کرد. کار این سیستم به این صورت است که آتش را در فضایی محصور می کند و فقط آب را در آن منطقه پراکنده می کند. کارشناسان لوله کشی گاز در فردیس در فضاهایی مثل کتابخانه ها یا مکان هایی که سیستم الکترونیکی زیاد است استفاده از این سیستم را پیشنهاد میکنند.

سیستم سیلابی

ستمس های سیلابی به طور کلی در حالت باز قرار دارند. و هیچ محفظه و حسگر حساس به دمایی ندارند. آب فشان این سیستم در صورت فعال شدن به صورت سیلابی عمل کند. و یمتواند با شدت آتش را مهار کند. بهترین گزینه برای مکان هایی مثل آزمایشگاه های شیمی که مایعات خطرناک و گاز های قابل اشتغال نگهدار میکنند و یا کارخانه‌های مواد شیمیایی و پتروشیمی است.بررسی سیستم آب فشان اسپرینکلر اطفای حریق

محل نصب اسپرینکلرها

اسپرینکلرها باید بگونه ای در زیر سقف نصب شوند. که مانعی بر سر راه آب فشان آنها نباشد. بنابراین چنانچه کانال های هوا تیرهای اصلی و نظایر انها در مقابل محل قرار گیری اسپرینکلرها قرار گرفته باشد، اسپرینکلر مربوط به آن نقطه توسط لوله به زیر کانال یا مانع منتقل می شود. در محل هایی که سقف کاذب وجود دارد. انشعاب هر اسپرینکلر باید تا زیر سقف کاذب پایین آورده شود.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

تشخیص گاز اکسیژن از دیگر گازها
لوله کشی گاز بین شهری
الزامات و ضوابط اجرایی در طراحی آسانسور آتش نشانی
نکات عایق کاری لوله گاز
بررسی مزایا و معایب پکیج دیواری و زمینی
بررسی و معرفی مزایا و کاربرد حوله خشک کن
بررسی مزایا و معایب سیستم اطفای حریق co2
بررسی ایمنی آسانسور در برابر آتش سوزی و نکات آن
جعبه آتش نشانی و انواع آن
کلیاتی از لوله کشی گاز ساختمان در تهران

دیدگاهتان را بنویسید