بررسی سیستم گرمایش از کف و نکات آن

بررسی سیستم گرمایش از کف و نکات آن

زمان تقریبی مطالعه: 11 دقیقه

بررسی سیستم گرمایش از کف و نکات آن

در گذشته های دور تنها وسیله گرمایشی روشن کردن آتش بود. با پیشرفت علم بروز شدن مردم کم کم سیستم های گرمایشی جدید به وجود آمد. برای مثال شومینه های هیزمی، کرسی، خاری نفت سوز و … که هر کدام از این موارد مشکلاتی را با خود به همراه داشت. این روند تا زمان روی کار آمدن گاز و لوله کشی گاز در تهران ادامه داشت. با نصب و راه اندازی لوله کشی گاز سیستم های گرمایشی نیز تغییر کردن بخاری و شوفاژ جایگزین وسایل گرمایشی قدیمی شدند. یکی از سیستم های گرمایشی که امروزه مورد استفاده است سیستم گرمایش از کف است. در ادامه به بررسی سیستم گرمایش از کف و نکات آن خواهیم پرداخت.

گرمایش از کف چیست؟

سیستم گرمایش از کف یک سیستم نوین بسیار کارآمد است. در این سیستم گرما از طریق سطح زمین پخش می‌شود. به گونه‌ای که وقتی شما روی سطح زمین راه می‌روید، گرمای  مطبوعی را احساس خواهید کرد. کارشناس لوله کشی گاز در کرج در رابطه با عملکرد این سیستم بیان میکند. که لوله های مخصوص از سطح زیرین کف عبور داده میشوند و پس از بتن ریزی و کف سازی آب گرمی که در پکیج یا موتور خانه تولید میشود. از داخل لوله ها عبور میکند. با عبور آب گرم از داخل لوله ها کف مکان موردنظر گرم میشود و در نتیجه محیط گرم میشود. در این نوع سیستم گرمایشی، تمام قسمت‌های محیط گرمای یکنواخت و دلپذیری دارند.

انواع سیستم گرمایش از کف

انواع سیستم گرمایش از کف را کاررشناس لوله کشی گاز در فردیس به شرح زیر بیان میکند:

  • سیستم گرمایش از کف با آب گرم

کارشناس لوله کشی گاز در فردیس بیان میکند. در این شیوه از لوله‌های ۵ لایه در کف ساختمان استفاده می‌شود. این سیستم نسبت به دو گزینه بعدی مقرون به صرفه‌تر است. در سیستم گرمایش از کف با آب گرم، آب گرم تولید شده توسط موتورخانه یا بویلر به وسیله «پمپ‌های سیرکولاتور» به لوله‌های تعبیه شده در کف منتقل می‌شود.

  • سیستم گرمایش از کف با جریان الکتریسیته

در این شیوه گرمایش از کف، کابل‌های حرارتی مخصوص در کف اتاق نصب می‌شود. کارشناسان لوله کشی گاز در فردیس بیان میکند کابل‌ها با عبور جریان الکتریسیته گرم می‌شوند و گرما را نیز انتقال می‌دهند. گرمای ایجاد شده در این حالت به محیط اطراف منتقل می‌شود. البته این شیوه با توجه به مصرف بالای برق برای کشورهایی که تعرفه برق بالایی دارند، مناسب نخواهد بود.

  • سیستم گرمایش از کف با هوای گرم

از آنجا که هوا نمی‌تواند گرمای زیادی را در خود نگه دارد. این شیوه در محیط‌های مسکونی قابل استفاده نبوده و مقرون به صرفه نیست. مخصوصا اگر در مناطق سردسیر زندگی می‌کنید، این شیوه را به شما توصیه نمی‌کنیم.بررسی سیستم گرمایش از کف و نکات آن

مزایای سیستم گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف مانند هر وسیله گرمایشی دیگری مزایا و معایبی دارد. که در ادامه کارشناس لوله کشی گاز در تهران به آن میپردازد.

  • یکی از بهترین سیستم های گرمایشی است.
  • انرژی کمی استفاده میکند و اما بازده گرمایی بالایی دارد. و نیز عمر مفید بالایی دارد.
  • این سیستم گرمایش گرمای موردنیاز را در مکان انتخابی شما ایجاد میکند.
  • بازدهی گرمایی در سیستم گرمایش از کف به صورت یکنواخت تر نسبت به سایر سیستم های گرمایش از کف است.
  • این سیستم موجب خشک و گرم ماندن کف میشود . و از تعریق در هنگام نفوذ هوای سرد جلوگیری میکند.
  •  سیستم گرمایش از کف این امکان را به شما میدهد. که از المان های دکوراتیو به بهترین نحو بهره ببرید. و فضا توسط رادیاتورها و یا بخاری اشغال نمیشود.

معایب سیستم گرمایش از کف

از اولین معایب این سیستم میتوان جوابگو نبودن برای مناطق سردسیر را نام برد. در مناطق سردسیر علاوه بر استفاده از این سیستم باید از بخاری رادیاتور دیواری و .. نیز استفاده شود. باید بگوییم یکی از مهم ترین معایب این سیستم این است که اگر در قسمتی دچار نشتی یا خرابی شود باید کل کف کنده شود. که این مسئله معضل و بسیار پر هزینه نیز است. حتما برای نصب و اجرای این سیستم از یک کارشناس لوله کشی گاز در ملارد کمک و مشاوره بگیرید. از دیگر معایب این سیستم این است که روند ایجاد گرما زمان بر است. برای مثال از زمانی که شما این سیستم را روشن کنید تا گرم شدن فضا حدودا 2 روز طول میکشد. و در این مدت باید از سیستم گرمایشی دیگر استفاده کنید. اگر عایق کاری به درستی انجام نشود. گرمای تولید شده فرار میکند. و درواقع موجب هدر رفت هزینه ها میشود.

چه کفپوشی به خوبی با سیستم گرمایشی از کف زمین هماهنگی دارد؟بررسی سیستم گرمایش از کف و نکات آن

برای این سیستم کفپوش چوبی مناسب نیست. جذب و پخش گرما از طریق چوب مطلوب نیست. کارشناسان لوله کشی گاز در صفادشت کاشی و سنگ و محصولات مشابه را برای این سیستم پیشنهاد میکنند. جذب و پخش گرما از این مصالح به خوبی انجام میشود. و یکی از کفپوش های مناسب برای این سیستم است.  فرش هم کفپوش مناسبی است.  البته جنس فرش بسیار مهم است. به طور کلی بهتر است قبل از انتخاب کفپوش مناسب از کارشناس لوله کشی گاز در صفادشت کمک بگیرید.

هزینه سیستم گرمایش از کف

هزینه نصب و راه انداز این سیستم با سیستم های گرمایشی دیگر تفاوت چندانی ندارد. به همین دلیل اکثر افراد خواهان این سیستم هستند. به طور کلی هزینه‌ی اجرای این سیستم گرمایشی بسته به روش و اقلام استفاده شده متفاوت است و اگر می‌خواهید که مدت‌ها از این سیستم بهره بگیرید، با کیفیت‌ترین اقلام را انتخاب کنید.

نکات مهم

  • فاصله بین لوله‌ها و طول مدارها باید براساس نقشه باشد.
  • کلکتور برگشت باید از کلکتور رفت در قسمت بالاتری قرار بگیرد.
  • برای تمام مدارهای بسته باید یک شیر مستقل نصب شود.
  • حتما روی کلکتور برگشت، شیر هواگیری نصب کنید.
  • هرگز در لوله‌‌کشی گرمایشی ازکف از اتصالات سه راهی استفاده نکنید.
  • فاصله بین لوله‌ها و طول مدارها باید براساس نقشه باشد.
  • به هنگام لوله کشی دقت کنید تا اتصالات در کف ساختمان روی هم و یا از زیر دیوار عبور نکنند.
  • در مرحله بتن ریزی برای تهیه ملات باید از مصالح یا دانه‌های ریز استفاده کنید. پس از بتن ریزی باید دو روز صبر کنید و از رسیدن دما به زیر ۵ درجه جلوگیری کنید.
  • یکی دیگر از قوانین گرمایش از کف این است که پس از بتن ریزی باید به مدت یک هفته هیچ بار سنگینی روی لایه بتنی قرار ندهید.
  • لوله‌های سبز یا پلی پروپیلن برای تأمین گرمایش از کف مناسب مناسب نیستند . چون دچار ترک خوردگی یا نشتی می‌شوند.
  • با توجه به وجود لوله‌های فراوان در نردیک کلکتور، باید لوله‌ها تماما عایق‌بندی شوند. عایق‌بندی لوله‌ها از انتقال گرمای زیاد به سطوح مجاور کلکتور ممانعت می‌کند.
  • یکی از قوانین گرمایش از کف که بسیار مهم نیز هست این است که سیستم گرمایش از کف نباید مستقیما به دیگ آب گرم متصل شود.
  • یکی دیگر از قوانین گرمایش از کف رعایت دمای آب در هنگام راه اندازی سیستم است. دمای آب در زمانیکه می‌خواهید سیستم را راه‌اندازی کنید نباید از ۲۵ درجه سانتی‌گراد بیشتر باشد و روزانه فقط ۵ درجه به دمای آب اضافه کنید.
  • یکی از مهم‌ترین قوانین گرمایش از کف که باید در هنگام راه اندازی سیستم گرمایشی رعایت شود، رعایت افزایش دمای آبی است که به سیستم وارد می‌شود. این افزایش دما باید به گونه‌ای باشد که لایه بتنی لوله‌های آب گرم و دیگ حرارتی دچار تنش نشوند.

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

شرایط عبور لوله گاز از اماکن مختلف
انواع لوله گازی
آشنایی با گاز طبیعی و انواع گازها
همه چیز درباره لوله های درزدار در لوله کشی گاز
هر آنچه که باید درباره بخاری گازی بدون دودکش بدانید
بررسی و معرفی سیستم اطفای حریق پودری آیروسل
بررسی مزایا و معایب سیستم اطفای حریق co2
لوله کشی گاز در ملارد
راهکار رفع صدای داخل رادیاتور
بررسی و معرفی مزایا و کاربرد حوله خشک کن

دیدگاهتان را بنویسید