بررسی شیرهای صنعتی ولو در پالایشگاه

بررسی شیرهای صنعتی ولو در پالایشگاه

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

بررسی شیرهای صنعتی ولو در پالایشگاه

در پالایشگاه ها برای قطع یا ایجاد جریان سیال در درون لوله ها از شیرهای صنعتی استفاده میشود.اگر اطلاعاتی در مورد کاربرد این شیرها، جنس و مشخصات، و انواع آنها ندارید. در ادامه مطلب همراه بهترین کارشناس لوله کشی گاز در تهران باشید تا اطلاعات کافی درخصوص شیرهای صنعتی ولو در اختیارتان قرار دهد.

شیرهای صنعتی ولو چیست؟

همانطور که در ابتدای مطلب بیان کردیم. ولو ها يا شیرآلات صنعتی وسایل مکانیکی برای کنترل یا منحرف ساختن جریان و فشار مایعات، گازها و فاضلاب در داخل سیستم ها و خطوط لوله انتقال نفت، گاز و انواع سیالات می باشند. هدف اصلی استفاده از انواع ولو در پالایشگاه، حفاظت و کنترل مایع و دستگاه در برابر فشار است. انواع ولو بسته به نحوه کارکرد و مکانیزم به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شود.

تاریخچه

اولین شیرهایی که به‌وسیله انسان اختراع شد. همان چیزی است که اکنون به عنوان (دریچه) آب‌بند میشناسیم. دریچه‌ای که با گذاشتن یا برداشتن آن در مسیر آب، جریان را بسته، باز یا نیمه باز می گذاشتند. شیرهای صنعتی ولو در واقع همان آب بند های قدیمی هستند.

دسته بندی انواع ولو در پالایشگاه ها

  • شیرهای دستیmanual valves: همانطور که از نامشان پیداست. با نیروی انسان کار می کنند. در واقع باز و بستن شیر بر به صورت دستی انجام می‌گیرد.
  • شیرهای خودکارcontrol valves: که با نیروی هوا ، مایعات و گازهای کنترل شونده کار می کنند.در مواردی که امکان استفاده از شیرهای دستی نباشد و نتوان با دست شیر را باز و بسته کرد، از ولوهای خودکار استفاده می‌کنند.
  • شیرهای خودکارElectric motor operated valves: که با نیروی برق کار می کنند.

عوامل تاثیرگذار در انتخاب نوع شير چیست؟

١ -نقشه لوله کشی
٢ -نوع کاری که شير بايد انجام دهد
٣ -حجم شير و اندازه لوله
۴ -درجه حرارت و فشار
۵ -مواد سازنده شير
۶ -سيستم بکار اندازی شير و سيستم محرکه شير Unit Aبررسی شیرهای صنعتی ولو در پالایشگاه

وظایف شیرآلات صنعتی ولو

همانطور که در ابتدا به آن اشاره شد. شير وسيله ای است جهت مهار جريان و فشار سيالات و وظايف اصلی آن را کارشناس لوله کشی گاز در کرج به شرح زیر بیان میکند:

  • قطع و وصل کامل جريان مايعات و گازها
  • تنظيم عبور مقدار مورد نياز مايعات و گازها
  • جلوگيری از بازگشت مايعات و گازهای عبور کرده
  • تنظيم و کنترل مقدار و فشار مايعات
  • کنترل و ايمن نگه داشتن دستگاه های تحت فشار

جنس بدنه شیرآلات صنعتی

شیرهای ولو بر اساس محیطی که از آن ها استفاده میشود جنس متفاوتی دارند. کارشناس لوله کشی گاز در فردیس با مثالی ساده بیان میکند. اگر در محیط ساختمانی ازشیر های ولو استفاده میشود. معمولا از جنس چدن، برنز، برنجو استیل هستند. اما اگر در محیط صنعتی مورد استفاده قرار گیرند. از جنس فولاد کربنی، فولاد آلیاژی و فولاد زنگ نزن می باشند.

انواع شیرهای صنعتی ولو

بهترین کارشناس لوله کشی گاز در صفادشت انواع شیرآلات ولو را بر اساس شکل ظاهری آن ها به صورت زیر معرفی کرد.

شيرهای سوزنی، شيرهای سماوری، شيرهای کروی، شيرهای کشويی، شيرهای ديافراگمی، شيرهای يکطرفه، شيرهای پروانه ای، شير اطمينان، شيرهای خودکار، شيرهايی که محرک آنها الکترو موتور می باشند. ولو دروازه‌ای یا کشویی پر استفاده‌ترین آن‌ها هستند. علت محبوبیت آن‌ها توانایی بالا در کنترل فشار است. با وجود قدیمی بودم، توانایی بالایی در کنترل مایعات دارند. باز و بسته کردن آن‌ها از طریق دیسک‌های تعبیه شده صورت گرفته و عملکردی خطی دارند. اگر نیاز باشد تا مسیر جریان سیال به طور کامل بسته شود، شیر کشویی گزینه مناسبی خواهد بود. اما برای مکان‌هایی که نیاز است جریان به طور دقیق کنترل شود این ولوها مناسب نیستند. از همین رو باید از شیر کنترل روشن و خاموش استفاده کنید. با استفاده از آن‌ها می‌توان جریان را به طور دقیق کنترل نمود.

کاربردی شیر های ولو

کارشناسان لوله کشی گاز در ملارد مهم ترین کاربرد های این شیرآلات را استفاده در صنایع نفت و گاز میدانند. با این وجود در لوله های گاز منازل، خطوط لوله آبرسانی و تصفیه فاضلاب،  پالایشگاه ها ، پتروشیمی ها و صنایع سبک و سنگین، سیستم های تهویه مطبوع نیز کاربرد دارند.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

لوله کشی گاز در کرج
بررسی مزایا و معایب رادیاتور پنلی و پره ای
بررسی تفاوت پکیج فن دار و بدون فن
معرفی شیر قطع کن گاز حساس به زلزله
نکات عایق کاری لوله گاز
تفاوت گاز شهری و گاز مایع در ایران
انواع روش های اطفاء حریق
لوله پلی اتیلن در لوله کشی گاز
حوادث ناگوار ناشی از نشت گاز در جهان
نکات مهم دودکش ها که باید بدانید

دیدگاهتان را بنویسید