بیوگاز چیست؟ و کاربرد آن

بیوگاز چیست؟ و کاربرد آن

زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

بیوگاز چیست؟ کاربرد آن

اگر بخواهیم یک انرژی طبیعی تجدید پذیر نام ببریم. میتوانیم به بیوگاز اشاره کنیم. بیوگاز یک انرژی طبیعی تجدید پذیر است.  در ادامه مطلب کارشناسان لوله کشی گاز در تهران اطلاعاتی درخصوص اینکه بیوگاز چیست؟ و کاربرد آن در اختیارتان قرار خواهند داد.

بیوگاز چیست؟

همانطور در بالا به آن اشاره شد بیوگاز یک انرژی طبیعی تجدید پذیر است. و از تجزیه مواد آلی شامل کود های حیوانی، ضایعات مواد غذایی و فاضلاب تولید می شود.  کودها و ضایعات از طریق هضم بی هوازی (یعنی بدون حضور اکسیژن) بیوگاز را تشکیل میدهند. بیوگاز ها قابل اشتغال اند. چرا که 50 تا 70 درصد آن را گاز متان تشکیل میدهد.  بیو گاز از گازهای متان و دی اکسیدکربن و مقداری از گازهای دیگر شامل سولفید هیدروژن، نیتروژن و هیدروژن،متیل مرکاپتان و اکسیژن است. این ترکیب یک گزینه ایده آل برای ساخت انرژی تجدیدپذیر است. این گاز باصرفه ترین سوخت تجدیدپذیر است. که در بسیاری از کشورها به کار می رود. از آن برای پخت و پز، سرمایش وگرمایش، تولید برق، متانول و بخار، مدیریت زباله، تولید نیروی مکانیکی استفاده می کنند.بیوگاز چیست؟ و کاربرد آن

مهم ترین مزیت های بیوگاز

هر انرژی مزایا و معایبی دارد که بیوگار از آن مستثنی نیست. حال که مفهوم بیوگاز چیست را دریافتید باید با مزیت های آن آشنا شوید. در ادامه مطلب کارشناسان لوله کشی گاز در کرج مزیت های بیوگاز را به صورت زیر شرح میدهند:

  • تولید انرژی (شامل گرما، نور، برق):یکی از مزیت های مهم تولید بیوگاز کاهش اتکا به سوخت های فسیلی است.
  • کاهش حجم زباله های دفع شده
  • کاهش عوامل بیماری زا (مگس، تخم کرم)
  • تبدیل زباله های حاوی مواد آلی به کود با کیفیت عالی: این کودها در تسریع رشد گیاهان عملکرد موثری دارند. هیچ مسمومیتی برعکس کودهای شیمیایی ندارند.
  • محافظت از پوشش گیاهی؛ خاک، آب: کاهش آلودگی خاک و آب یکی از مزیت های بیوگاز است. دفن زباله ها موجب انتقال مایعات سمی به منابع آب زیرزمینی می شود
  • افزایش بازدهی در زمینه دامداری و کشاورزی
  • پخت و پز آسان
  • ارزانی بیوگاز: تولید بیوگاز بسیار آسان و ارزان است. در صورتی که بیوگاز در مقیاس کوچک باشد، می توانید از زباله های خانگی و کودهای حیوانی استفاده کنید. گاز تولید شده در پخت و پز و تولید برق کاربرد دارد. معمولا بیوگاز در مقیاس های بزرگ برای استفاده در صنایع خودرو اصلا به صرفه نیست.بیوگاز چیست؟ و کاربرد آن

سازگاری بیوگاز با طبیعت

کارشناسان لوله کشی گاز در ملارد لیستی تهیه کردن که در آن به سازگاری و مزایای بیوگاز برای طبیعت اشاره شده است که به شرح زیر است:

  1. اثرات گلخانه ای را از بین خواهد برد.
  2. سبب کاهش انتشار گاز متان برای گلخانه ها میشود.
  3. برای تولید بیو گاز  به سوخت های فسیلی نیازی نیست.
  4. تولید گاز طبیعی یکی از مزیت هایی است که بیوگاز دارد.
  5.  مواد اولیه تولید بیوگاز تجدید پذیر  است.

معایب بیوگاز چیست

هر انرژی علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد. به گفته کارشناسان لوله کشی گاز در صفادشت بیوگاز بعد از تصفیه نیز ناخالصی هایی دارد. که میتواند آسیب زننده باشد. مثلا اگر به عنوان  سوخت خودروها میتواند به موتور خودرو آسیب برساند. تولید بیوگاز وابسته به تغییرات آب و هوایی است.  بیوگاز به  دمایی حدود 37 درجه سانتی گراد نیاز دارد. از این رو گرما بهترین دما برای تجزیه زباله است. همچنین تکنولوژی های به کار رفته در تولید بیوگاز کارآمد نیست، و هنوز فناوری وجود ندارد که این پروسه را ساده تر و کم هزینه کند. استفاده از آن در مقیاس های بزرگ به صرفه نیست زیرا به سرمایه زیادی نیاز دارد. تولید بیوگاز فقط در مناطق روستایی امکان پذیر است چرا که مواد خام ( ضایعات غذایی و کودهای دامی) به وفور یافت می شود.بیوگاز چیست؟ و کاربرد آن

کاربرد بیوگاز

از ابتدای مقاله تا به اینجا کاملا مفهوم  اینکه بیوگاز چیست را درک کردیم حال باید کابرد آن را دریابیم. به گفته کارشناسان لوله کشی گاز در فردیس بیوگاز در صنایع کشاورزی، شهرک های صنعتی، شهرداری ها استفاده می شود. سیستم بیوگاز در دفع زباله های شهری عملکرد موثری دارند. شهرک های صنعتی می توانند از سیستم بیوگاز در دفع زبالات خود استفاده کنند. همچنین به کارگیری بیوگاز در فرایند کشاورزی و دامداری به صورت یک چرخه است. هر مرحله به بخش های دیگر اثر می گذارد. وقتی بازدهی در دامداری افزایش پیدا کند، بهبود وضعیت دامداری منجر به افزایش تولید گیاه می شود. شهرداری ها می توانند از بیوگاز در دفع زباله های تصفیه فاضلاب استفاده کنند، همچنین بیوگاز در تامین انرژی عمومی در سطح شهر شامل روشنایی خیابان ها، پخت و پز در بیمارستان ها نقش مهمی دارد.

به طور کلی بیوگاز یک سیستم کاملا به صرفه و آسان برای سیستم های کوچک است. و وقتی مزایا و معایب بیوگاز را در کنار یکدیگر قرار دهید، وزنه مزیت ها سنگین تر از معایب آن است.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

هر آنچه باید درباره دتکتور دودی و انواع آن بدانید
بررسی دتکتور حرارتی و معرفی انواع دتکتور حرارتی
بررسی بهترین کپسول آتش نشانی برای منزل
بررسی دتکتور شعله ای و معرفی انواع دتکتور شعله ای
بررسی تفاوت پکیج و آبگرمکن
بررسی و معرفی رادیاتور شیشه ای
انواع حوله خشک کن و نکات هنگام خرید آن
نکات فنی لوله کشی گاز
نکات شارژ کپسول آتش نشانی
دتکتور گاز مونوکسید کربن و معرفی انواع آن

دیدگاهتان را بنویسید