تفاوت گاز شهری و گاز مایع در ایران

تفاوت گاز شهری و گاز مایع در ایران

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

تفاوت گاز شهری و گاز مایع در ایران

اگر اطلاعی در باره تفاوت های گاز شهری و گاز مایع ندارید. در ادامه مطلب همراه کارشناسان لوله کشی گاز در تهران باشید. تا در خصوص تفاوت گاز شهری و گاز مایع در ایران طالاعاتی را در اختیارتان قرار دهد.

اصلی ترین تفاوت های گاز شهری و مایع در ترکیبات شیمیایی، مصرف و تعریف آن ها است. در ادامه با ویژگی هر یک از این گاز ها میپردازیم.

تعریف گاز شهری

در ابتدا به گاز شهری میپردازیم. گاز شهری یا گاز سنتزی  پس از پالایش شدن، توسط خطوط لوله ویژه، به دست مصرف کنندگان و خانه‌های آنها ارسال می‌شود. لازم به ذکر است که گاز شهری از زغال سنگ تهیه و تولید میشود. گاز طبیعی موجود در خطوط لوله کشی گاز شهری، هیچ شباهتی به گاز شهری ندارد.  ترکیبات شیمیایی گاز شهری شامل هیدروژن، متان، کربن منواکسید، کربن دی اکسید، نیتروژن، هیدروکربورها، بخار آب، گوگرد، مونیال ، اسید سیانیدریک است. همانطور که در ابتدای مطلب ذکر کردیم گاز شهری از زغال سنگ به وجود می آید و با گاز طبیعی متفاوت است. بنابراین در مکان هایی که دسترسی به گاز طبیعی وجود ندارد. معمولا زغال سنگ به وفور یافت میشود. به گفته کارشناسان لوله کشی گاز در کرج گازرسانی در این مناطق توسط گاز شهری انجام میشود.تفاوت گاز شهری و گاز مایع در ایران

مصرف گاز شهری به چه گونه است؟

همانطور که گفته شد گاز شهری با گازی که ما در منازلمان به آن دسترسی داریم متفاوت است. در نتیجه میزان مصرف این گاز بسیار کمتر از دیگر گاز ها است. به گفته کارشناسان لوله کشی گاز در صفادشت اگر بخواهیم برای مصرف این نوع از گاز مثالی بزنیم میتوانیم از لحاظ تاریخی، زمانی که عرضه بنزین محدود بوده است و به عنوان جایگزینی برای بنزین از گاز شهری استفاده میشد را مثال بزنیم. در طول جنگ جهانی دوم، در اروپا از گاز شهری برای تامین برق خودروها استفاده شد. همچنین در مناطقی که گاز طبیعی وجود ندارد. استفاده از گاز شهری را مثال بزنیم.

تعریف گاز مایع یا LPG

ترکیبات شیمیایی این نوع  گاز از عبارت است از هیدروکربنی از پروپان و بوتان که خود بوتان ترکیب ایزوبوتان و نرمال بوتان است. از ویژگی های این گاز میتوان به بدون بو، رنگ و مزه بودن آن اشاره کرد. به گفته کارشناسان لوله کشی گاز در ملارد این گاز ضرری ندارد. و فقط اگر شخصی حجم زیادی از گاز مایع را استشمام کند، بیهوش می‌شود. تولید این نوع گاز در کشور های مختلف متفاوت است. برای مثال در ایالت متحده آمریکا گاز مایع از ۹۰% پروپان، ۵/۲% بوتان و هیدروکربن‌های سنگین و مقدار بسیار اندکی اتان و پروپلین تشکیل شده است.تفاوت گاز شهری و گاز مایع در ایران

مصرف گاز LPG در ایران و جهان

مصرف این گاز در کشور ما طرفدار ندارد. چرا که اکثر نقاط ایران به لوله کشی گاز مجهز و گاز خانگی آن را تامین میکند. البته هنوز در بخش صنایع و در بخش روستاهای دور افتاده تر، این گاز کاربرد دارد. مصرف این گاز در دنیا در حال افزایش است. و حتی در برخی از کشور ها دولت از این سوخت جایگزین حمایت کرده و آن را مورد تشویق قرار می‌دهد. نمیتوان درباره مصرف گاز در کشور ها عدد واحدی را بیان کرد. اما به طور تقریبی از گاز مایع در بخش تجاری و خانگی %۶۰ ، صنایع شیمیایی %۱۵، صنعتی %۱۵، خدماتی %۵، تولید بنزین%۵ است. گاز مایع را با کامیون های مخصوص خط لوله و یا کشتی های ویژه ای که برای همین منظور ساخته شده است حمل می نمایند. مصرف روزانه گاز مایع در جهان، بیش از ۵ میلیون بشکه می باشد.

نکته

برخی از افراد برای خودرو خود از گاز  LPG استفاده می کنند. که کارشناسان لوله کشی گاز در فردیس به علت ضریب انفجار و احتراق بالای ال پی جی این کار را به هیچ عنوان توصیه نمی کنند.

 

 


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

بررسی و معرفی مزایا و معایب رادیاتور قرنیزی
لوله کشی گاز در ملارد
بررسی مزایا و معایب پکیج دیواری و زمینی
کاربردی ترین شیرآلات صنعتی ولو
آشنایی با انواع کپسول آتشنشانی
مراحل لوله کشی گاز منازل
لوله کشی گاز بدون جوشکاری چگونه است؟
گاز رسانی به صنایع چگونه است؟
معرفی سیستم اطفا حریق واتر میست
لوله کشی گاز در تهران

دیدگاهتان را بنویسید