لوله پلی اتیلن در لوله کشی گاز

لوله پلی اتیلن در لوله کشی گاز

زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

لوله پلی اتیلن در لوله کشی گاز

لوله و اتصالات پلاستیکی پلی اتیلن (PE) اصلی ترین موادی است که در حال حاضر در سیستم های جدید توزیع گاز طبیعی فشار متوسط و کم و برای تعمیر سیستم های قدیمی فولاد و چدن استفاده می شود. در حالی که PE از نظر مقاومت در برابر خوردگی و شکل پذیری مزایای زیادی نسبت به فولاد دارد ،با این وجود استفاده از آن خطراتی را نیز به همراه دارد ،

کارشناسان ما در لوله کشی گاز در تهران آماده ارائه انواع خدمات گازرسانی مطمئن می‌باشند. در این مطلب می‌خواهیم مزایای استفاده از لوله اتیلن در گازکشی را باهم بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

1.لوله پلی اتیلن در لوله کشی گاز

  • اتصال آسان : می توان لوله های PE را بهم جوش داد تا اتصالات به اندازه لوله ها محکم و در بعضی موارد حتی محکم تر باشند. از آنجا که اشکال مشترک خطوط لوله تحت فشار محل نصب است، می توان نتیجه گرفت که پلی اتیلن در مقایسه با سایر مواد اتصالات محکم تری دارد.
  • انعطاف پذیری : لوله های PE تا 25 برابر قطر لوله ها قابل خم شدن هستند. این خاصیت اجازه کاهش تعداد اتصالات را می دهد و کاربردهای آن را در مناطق زلزله خیز توجیه می کند.
  • نصب آسان برای انتقال گاز : انعطاف پذیر بودن و ضد نشت بودن لوله های پلی اتیلن منجر به روش های نصب منحصر به فردی می شود. که از نظر فنی و اقتصادی جایگزینی لوله های پلی اتیلن با لوله های فولادی را توجیح میکند. همچنین به طرز چشمگیری باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می شود.
  • مقاومت در برابر خوردگی و مواد شیمیایی : لوله های PE به طور قابل توجهی در برابر مواد شیمیایی و ترکیبات فعال گاز و مواد شیمیایی مقاوم هستند.
  • عمر طولانی مدت ، دوام و کاهش هزینه : عمر مفید لوله های PE بین 50 تا 100 سال تخمین زده می شود. این به معنای کاهش هزینه جایگزینی طولانی مدت است. از طرف دیگر هزینه های نصب و نگهداری این محصول بسیار کمتر از سایرین است.

لوله پلی اتیلن

2.لوله های مسی در لوله کشی گاز

لوله های ساخته شده از مس معمولاً برای نصب خط گاز توصیه می شود. دلیل اصلی این واقعیت است که مس یک فلز قابل انعطاف است که می تواند بدون آسیب کشیده شود. این مسئله برای سیستمهایی که در دمای بالا کار می کنند بسیار مهم است. استفاده از لوله های مسی  نیاز به آماده سازی فضای کافی برای نصب دارد، زیرا می توان اندازه آن را افزایش داد. یک لوله مسی قطعاً کوچکتر از لوله های ساخته شده از مواد دیگر است و دیواره های آن نازک تر است. زیرا مواد کمتری برای تولید آنها استفاده می شود. لوله های مسی مورد استفاده در نصب خط گاز خانگی بسیار سخت هستند. و امروزه زیاد کاربدی ندارند. این روزها لوله های با انعطاف بیشتر در خانه ها کار گذ اشته میشوند.

3.لوله های فولادی برای گازکشی

قطرهای لوله های فولادی مورد استفاده برای نصب خط گاز بیشتر از نمونه های مس است. دیواره های یک لوله فولادی ضخیم تر است ، بنابراین سفت تر است و نیازی به اتصال به دیواره با عناصر اضافی نیست. اما متاسفانه این نوع نصب بسیار سنگین است و هزینه های زیادی را در بر میگیرد. مشابه لوله کشی مس ، لوله های فولادی برای نصب خط گاز تحت انبساط گرمایی قرار می گیرند. این ویژگی آنها را برای کار در دمای بالا مناسب می کند. لوله های فولادی را می توان توسط یک متخصص با استفاده از لحیم کاری یا استفاده از اتصالات رزوه ای مونتاژ کرد.

طول عمر لوله های فولادی و مسی نسبت به پلی اتیلن

لوله های مسی و فولادی هر دو می توانند  از 20 تا 50 سال و در برخی موارد حتی بیشتر دوام داشته باشند. این مواد غالباً با لوله های PVC (پلی وینیل کلراید) جایگزین می شوند ، اما طول عمر آنها موضوعی قابل بحث است. با این حال ، آنها برای تاسیسات گاز استفاده نمی شوند. اما لوله های پلی اتیلن تا 100 سال نیز طول عمر دارند و از این نظر نسبت به لوله های فلزی و مسی مزیت دارد.

مزایای لوله پلی اتیلن در گازرسانی

لوله پلی اتیلن

۱-به علت استفاده از کربن سیاه در ساخت لوله های پلی اتیلن تک جداره گازرسانی، در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید بسیار مقاوم هستند.
۲-درون این لوله ها صاف و بدون زبری است. لذا باعث می شود که فشار گاز درون آن بر اثر خوردگی لوله، نشتی و یا رسوب گذاری کم نشود و فشار گاز در این لوله ها همیشه یکسان است.
۳- از دیگر مزایای لوله پلی اتیلن تک جداره گازرسانی، عدم نیاز به جوشکاری در کار اتصالات است که باعث شده نصب لوله های تک جداره سریع صورت گیرد.
۴-چون لوله های پلی اتیلن تک جداره با سرما و گرمای زیاد و همچنین فشار بالا سازگارند، در انتقال LPG نیز کارایی دارند.

کارشناسان گازرسان علاوه بر نصب لوله در محیط های جدید و لوله کشی گاز در کرج در تعمیر و رفع نشتی گاز نیز آموزش دیده و در رفع آن مهارت لازم را دارند.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

گازرسانی در اندیشه
سنسور گاز شهری چیست؟
هر آنچه که باید درباره گازهای صنعتی و کاربرد آنها بدانید
نکات ایمنی در لوله کشی گاز ساختمان
هر آنچه باید درباره شیر آتش نشانی بدانید
یکسره جرقه زدن فندک اجاق گاز
نکات فنی لوله کشی گاز
گازرسانی در محمدشهر
همه چیز درباره لوله های درزدار در لوله کشی گاز
گاز رسانی به صنایع چگونه است؟

دیدگاهتان را بنویسید