گازکشی با لوله سفید و سبز

گازکشی با لوله سفید و سبز

زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

گازکشی با لوله سفید

لوله کشی گاز با لوله سفید یکی از انواع لوله کشی‌هایی است که ضریب ایمنی آن با اما و اگرهای زیادی همراه است. از آنجا که لوله کشی گاز به دلیل بحث ایمنی و خطرساز بودن آن از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، به همین دلیل رعایت استانداردها و مطابقت آن با محاسبات دقیق مهندسی تاسیسات، نیازمند استفاده از تجهیزات به‌روز و تایید شده می‌باشد. یکی از این تجهیزات پرکاربرد در سیستم تاسیسات ساختمانی، لوله‌های پلی پروییلن هستند که به لوله سفید شهرت یافته اند. به دلیل مزایای بسیاری که این لوله‌ها دارند توانسته‌اند به سرعت جایگزین لوله‌های چدنی و آهنی و گالوانیزه شوند.

کارشناسان ما در لوله کشی گاز در تهران و البرز آماده ارائه انواع خدمات گازرسانی مطمئن می‌باشند. در ادامه مطلب قصد داریم تا گازکشی با لوله سفید را بررسی کنیم.

آیا گازکشی با لوله سفید و سبز بی‌خطر و ایمن است؟

همانگونه که در صدر مطلب اشاره شد، لوله کشی گاز با لوله‌های پلیمری (لوله سفید)، کمی چالش‌برانگیز است. به همین دلیل دیدگاه‌های بسیاری در این زمینه مطرح می‌باشد. در امتیازات و ویژگی‌های مثبت لوله سفید شکی نیست. اما آنچه حائز اهمیت می‌باشد این است که آیا می‌توان از این اتصالات در لوله کشی یکی از حساس‌ترین انشعابات ساختمانی استفاده نمود؟ بی‌شک کوچکترین اشتباه و نشتی در سیستم لوله‌کشی گاز می‌تواند فاجعه بزرگی را رقم بزند. بنابراین عدم توجه به پارامترهای اصلی در این زمینه خطرات بالقوه‌ای را به همراه خواهد داشت.

سازمان نظام مهندسی برای لوله کشی گاز قوانین و ضوابط سختگیرانه‌ای را وضع نموده است. طبق این قوانین باید از لوله‌های استاندارد و مخصوص انتقال گاز برای لوله کشی استفاده شود. مطابق استاندارد مهندسی تاسیسات، لوله کشی گاز روکار باید با جوشکاری و اتصالات فولادی استاندارد و لوله کشی گاز توکار باید با عایق کاری و استفاده از لوله مانیسمان و ای پی آی انجام شود. اما بعضا دیده می‌شود که افراد به دلیل سهولت و سرعت در نصب و اتصالات و همچنین مقرون به صرفه بودن لوله کشی گاز به وسیله لوله سفید ، تمامی مخاطرات آن را پذیرفته و در ساختمان خود این نوع لوله کشی را انجام می‌دهند

لوله سفید و سبز چیست؟

لوله‌های پلی‌پروپیلین دومین پلیمر پرمصرف در جهان هستند که در انواع تک لایه، سه لایه و دولایه تولید می‌شوند. این لوله‌ها که با نام اختصاری PP هم شناخته می‌شوند، با هدف تولید لوله‌هایی که در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی مقاوم باشند تولید شدند، زیرا پوسیدگی و زنگ‌زدگی لوله‌ها با گذر زمان یک مشکل بسیار جدی در صنعت ساختمان و تأسیسات به حساب می‌آید. جالب است بدانید که دلیل نام‌گذاری این لوله‌ها به لوله‌های سبز این است که تولید اولین نسل لوله‌های پلی‌پروپیلین توسط شرکت Green Pipe بوده که با رنگ سبز نیز تولید شده است؛ اما در حال حاضر تولید لوله‌های سبز متوقف شده است و لوله‌های سفید جایگزین آن شده است.

البته اگر مشتری بخواهد می‌تواند به کارخانه تولید کننده لوله سفید سفارش تولید لوله سبز را بدهد. لوله سبز و سفید از نظر مواد به کار رفته در ساخت یکسان هستند و هر دو از مواد پلیمری به نام پلی‌پروپیلین ساخته می‌شوند که در برابر مواد شیمیایی و محیط‌های اسیدی و قلیایی، مقاومت نسبی قابل قبولی دارند؛ این لوله‌ها هم‌چنین به دلیل عدم رسوب‌پذیری و جلوگیری از به وجود آمدن جلبک‌ها در هنگام عبور سیالاتی مانند آب، در شبکه آب‌رسانی استفاده بسیار گسترده‌ای دارند.

ویژگی‌های اصلی لوله‌های سفید و سبز

گازکشی با لوله سفید و سبز

  • کم وزن و سبک
  • نصب و اتصال راحت
  • دوام بالا
  • غیر سمی بودن
  • مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و فرسودگی
  • مقاومت در برابر انواع مواد شیمیایی، مواد اسیدی و قلیایی، انواع حلال‌ها
  • ضد باکتری و ضد رسوب
  • تحمل حرارتی بالا (تا 85 درجه سانتی‌گراد)
  • قیمت مناسب نسبت به لوله‌های فلزی

از جمله نقاط ضعف لوله‌های پلیمری سفید عدم تحمل فشار در دماهای بالا و عدم امکان انتقال حرارت‌های بالا می‌باشد.

کاربرد گازکشی با لوله سفید و سبز

مزایای لوله‌های پلیمری سفید و سبز باعث شده است تا در صنعت تأسیسات جایگاه ویژه‌ای داشته باشند، به طوری که در بخش‌های مختلف که در ادامه آورده می‌شود به کار برده می‌شوند:

  • لوله‌کشی فاضلاب شهری
  • انشعابات آب آشامیدنی روستایی و شهری
  • لوله‌کشی آب سرد و گرم در صنایع مختلف
  • فاضلاب‌های صنعتی به منظور انتقال مواد اسیدی و قلیایی

لوله‌کشی گاز خانگی با لوله پلاستیکی سفید و سبز

گازکشی با لوله سفید (لوله‌های پلیمری)، تا حدودی چالش‌برانگیز است و دیدگاه‌های زیادی در این زمینه مطرح شده است. با توجه به این‌که کوچک‌ترین اشتباه در لوله‌کشی گاز که منجر به نشتی در سیستم شود، فاجعه بزرگی را رقم می‌زند، لذا نادیده گرفتن پارامترهای اصولی و استاندارد در این زمینه خطرات بالقوه‌ای را به همراه خواهد داشت.

بر اساس قوانین سازمان نظام مهندسی برای لوله‌کشی گاز باید از لوله‌های استاندارد و مخصوص انتقال گاز برای لوله‌کشی استفاده شود. بر اساس استاندارد مهندسی تأسیسات، لوله‌کشی گاز روکار باید با جوشکاری و اتصالات فولادی استاندارد انجام شود، در لوله‌کشی گاز توکار نیز باید با عایق‌کاری مناسب و لوله ای‌پی‌آی و لوله مانیسمان انجام شود. این در حالی است که برخی از افراد با وجود مخاطرات احتمالی، تنها به دلیل مقرون به صرفه بودن اقدام به گازکشی با لوله سفید می‌کنند.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

بهترین جنس لوله برای گازرسانی
دلایل سرد بودن لوله دودکش و خطرات آن
لوله کشی گاز بین شهری
بررسی درب ضد حریق و ویژگی آن
دودکش بخاری گازی
گاز شهری و پیشگیری از آتش سوزی
سنسور گاز شهری چیست؟
در زمان نشتی گاز چه اقداماتی لازم است؟
بررسی مزایا و معایب پکیج دیواری و زمینی
بررسی شیرهای صنعتی ولو در پالایشگاه

دیدگاهتان را بنویسید