لوله کشی گاز بین شهری

لوله کشی گاز بین شهری

زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

لوله کشی گاز بین شهری

خطوط لوله کشی گاز سراسری ایران (IGT) به تمامی خطوط لوله کشی انتقال گازی با قطر بالا گفته می شود که در سراسر کشور هستند و از پالایشگاه گاز طبیعی تا ایستگاه افت فشار گاز در ابتدای شهر ها برای توزیع به مصرف کننده ادامه دارند. این لوله ها که از جنس پلی اتیلن هستند گاز کل کشور را تامین می کنند؛ از گازی که در خانه ها مصرف می شود تا گاز پمپ های گاز.

کارشناسان ما در لوله کشی گاز در فردیس آماده ارائه انواع خدمات گازرسانی مطمئن می‌باشند. در این مطلب می‌خواهیم لوله کشی گاز بین شهری را باهم بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

لوله گازی چیست؟

لوله گازی به لوله‌ای از جنس فولاد یا پلی اتیلن گفته می‌شود. که برای انتقال گاز از محل پالایشگاه تا ایستگاه افت فشار گاز در ورودی شهرها جهت توزیع کاربرد دارد. لوله گاز در نیروگاه‌ها، صنایع پتروشیمی، ساختمان‌ها، پالایشگاه‌ها و سوله‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در لوله کشی سیستم هوای فشرده نیز از این لوله‌ها استفاده می‌شود. در بخش توزیع، خطوط لوله گاز به دو دسته لوله تغذیه و لوله شبکه توزیع تقسیم می‌شوند. لوله تغذیه گاز را از ایستگاه‌های تقلیل فشار به داخل شهرها انتقال می‌دهد. سپس شبکه توزیع، گاز طبیعی را در خطوط لوله شهری، توزیع می‌کند.

خطوط گاز سراسر کشور از شاخه های مختلفی تشکیل می شوند و برای کارهای مختلفی هم مورد استفاده قرار می گیرند. به طور مثال خط لوله ای که به ایستگاه های گاز ورودی شهر ها می رود تا به خانه ها گاز رسانی کند به پمپ گاز ها نمی رود.

از نظر زیر شاخه ها نیز ده خط لوله سراسری در کشور داریم که طول و قطر و کارایی آنها متفاوت است به طور مثال خط لوله اول سراسری 42 اینچ قطر دارد و از پالایشگاه گاز بیدبلند شروع می شود به آستارا می رود در صورتی که خط لوله سراسری دوم 56 اینچ قطر دارد و از پالایشگاه کنگان آغاز می شود و تا شهر قزوین ادامه پیدا می کند.

موارد استفاده از لوله گازی

کاربرد این لوله‌ها در قسمت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • ساختمان‌های مسکونی و اداری
  • نیروگاه‌ها
  • پالایشگاه
  • کارخانه پتروشیمی
  • سوله صنعتی
  • سیستم هوای فشرده و هیدرولیک

جنس لوله های گازی

رایج‌ترین جنس لوله‌های گازی، جنس فولاد سیاه است. اما برای تولید لوله گاز از فولاد، مس و برنج نیز استفاده می‌شود. البته استفاده از لوله‌های گازی با جنس‌های مختلف به محل استفاده آن‌ها بستگی دارند. چرا که در بعضی مناطق استفاده از لوله گازی از جنس مس، ممنوع شده است. بنابراین قبل از انتخاب نوع لوله گازی باید تحقیق کنید و ببینید در منطقه مورد نظر استفاده از چه لوله‌ای معمول است. لوله‌های فولادی اغلب همراه با اتصالات آهن منعطف هستند. اولین لوله‌های گازی پراستفاده، لوله‌هایی از جنس پلی اتیلن بوده که از ابتدا برای گازرسانی منازل مورد استفاده قرار می‌گرفت. با پیشرفت مواد پلی اتیلنی، استفاده از این نوع لوله‌ها گسترش پیدا کرد.

مسیر هایی که برای اجرای لوله کشی گاز در خطوط انتقال در مدل روکار مجاز نیستند!

لوله کشی گاز شهری

 

 

لوله کشی روکار در اجرای لوله کشی گاز در خطوط انتقال نباید از زیرزمین های متروکه و دخمه مانند ساختمان ها عبور نمایند.، مگر آن که این نقاط دارای جریان طبیعی هوا و یا تهویه مناسب باشند. از پوشاندن و اختفاء لوله در داخل ساختمان باید حتی الامکان خود داری به عمل آید.لوله کشی روکار داخل ساختمان ها باید طوری انجام گیرد که به استحکام ساختمان ها آسیب نرسیده و از استقامت ساختمان و اجزاء آن کاسته نشود.در مواردی که لوله از داخل درب ویا پنجره عبور میکند.، باید پیش بینی های لازم جهت جلوگیری از ساییدگی و سایر صدمات فیزیکی لوله به وسیله درب یا پنجره یا شیشه به عمل آید.

فاصله لوله های روکار تا لوله های آب گرم باید حداقل ۵ سانتیمتر باشد. در مواردی که حفظ فاصله فوق امکان پذیر نباشد باید لوله گاز با عایق حرارتی مناسب پوشانده شود.کانال های عمودی یا افقی ساختمان که لوله گاز از آن ها عبور میکند.، باید از پایین و بالا به هوای آزاد راه داشته باشد. تا تعویض طبیعی هوا در آن ها صورت گرفته و امکان تجمع گاز در آن ها وجود نداشته باشد. لوله گاز نباید از داخل کانال های مربوط به هواکش، چاه آسانسور.، دودکش بخاری و کانال هایی که برای تجهیزات دیگر تعبیه شده، عبور کند.

در اجرای لوله کشی گاز در خطوط انتقال ، فاصله لوله گاز از سیم و کابل چقدر باشد؟

لوله گاز نباید با سیم و کابل برق در تماس باشد. فاصله سیم روکار برق با لوله گاز حداقل ۱۰سانتیمتر باید باشد. در مواردی که رعایت فاصله فوق امکانپذیر نباشد باید لوله گاز با عایق الکتریکی مناسب پوشش داده شود.در لوله کشی های روکار که در معرض تغییرات قابل توجه حرارت قرار دارند. باید تدابیر لازم برای مقابله با انبساط و انقباض لوله ها صورت گیرد. انشعاب های لوله های طویل باید طوری باشد که تغییرات طول لوله اصلی در اثر انقباض و انبساط باعث شکستن آنها نشود.

در نقاط اتصال لوله های روکار و دفنی، جهت جلوگیری از صدمات فیزیکی باید از غلاف فلزی مناسب استفاده شود. غلاف فلری باید از لوله با قطر نامی دو اندازه بزرگتر از قطر نامی لوله گاز باشد. در این موارد باید لوله گاز نوارپیچی شده و از کمربند و یا نوارهای لاستیکی که فاصله بین لوله گاز و غلاف فلزی را به صورت یکنواخت در طول لوله حفظ میکنند استفاده شود. علاوه بر آن باید فاصله بین لوله گاز و غلاف با استفاده از قیر و یا سایر مواد عایق رطوبتی پر شده و دو طرف غلاف با درپوش مناسب پوشانده شود.

کارشناسان گازرسان علاوه بر نصب لوله در محیط های جدید و لوله کشی گاز در ملارد در تعمیر و رفع نشتی گاز نیز آموزش دیده و در رفع آن مهارت لازم را دارند.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

لوله کشی گاز در فردیس
لوله پلی اتیلن در لوله کشی گاز
بهترین جنس لوله برای گازرسانی
کلیاتی از لوله کشی گاز ساختمان در تهران
بررسی سیستم گرمایش از کف و نکات آن
چگونگی لوله کشی روکار رادیاتور شوفاژ
فیوز گازی چیست و کاربرد آن
بررسی بهترین کپسول آتش نشانی برای منزل
بررسی بخاری دیواری گازی
شرایط عبور لوله گاز از اماکن مختلف

دیدگاهتان را بنویسید