معرفی انواع تاسیسات گازرسانی

معرفی انواع تاسیسات گازرسانی

زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

انواع تاسیسات گازرسانی

تاسیسات گاز رسانی یکی از شاخه های تاسیسات است که برای حمل و نقل سوخت های گازی و توزیع آن ها بین مصرف کنندگان، عنصر اصلی سیستم تامین گاز است. بسته به نوع گاز رسانی، تاسیسات مختلفی وجود دارند که شامل موارد زیر می شود:

  • تاسیسات گاز رسانی پزشکی
  • تاسیسات گاز رسانی شهری
  • تاسیسات گاز رسانی صنعتی

کارشناسان ما در لوله کشی گاز در فردیس آماده ارائه انواع خدمات گازرسانی مطمئن می‌باشند. در این مقاله سعی داریم به معرفی انواع تاسیسات گازرسانی بپردازیم. با ما همراه باشید.

اهمیت تاسیسات در گازرسانی

گاز طبیعی کاربردهای گسترده ای دارد و می توان از آن برای تامین فرآیندهای مسکونی، تجاری و صنعتی استفاده کرد. علاوه بر کاربردهای متعدد موجود، هر روز استفاده های جدیدی از گاز طبیعی کشف می شود که بر اهمیت آن می افزاید. بخشی از این کاربردها شامل موارد زیر می شوند:

  • به عنوان سوخت در نیروگاه ها برای تولید برق استفاده می شود.
  • به عنوان یک گاز طبیعی تمیز و ایمن، در خانه ها و مشاغل در سیستم گرمایشی، پخت و پز و… مورد استفاده قرار می گیرد.
  • گاز طبیعی و همچنین با ایجاد انرژی، عناصر پایه را برای طیف گسترده ای از محصولات از جمله پلاستیک، کود و پارچه فراهم می کند.

به همین جهت انتقال و پخش گاز طبیعی از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که کوچکترین نشت یا شکستگی و یا ایجاد مشکل در انتقال می تواند خساراتی جبران ناپذیر به بار بیاورد. تاسیسات انتقال و گاز رسانی می بایست کارشناسی شده و بر پایه علوم مهندسی پیاده سازی و اجرا شوند تا احتمال ایجاد حادثه را به صفر نزدیکتر کند.

1.تاسیسات گازرسانی پزشکی

انواع تاسیسات گازرسانی

 

از حوزه‌های مورد استفاده در ‌‌تاسیسات گازرسانی پزشکی، می‌توان به کاربرد آن در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، درمانگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، داروسازی، دامپزشکی و یا سایر مراکزی که به ‌تاسیسات گازهای طبی و پزشکی نیاز دارد، اشاره نمود.

بهتر است پیش از شروع کار ساخت در مراکز، با توجه به ماهیت آن نسبت به اینکه چه ‌تأسیساتی مورد استفاده قرار گیرد، اقدام شود. البته امکان ‌لوله‌کشی این تجهیزات در مراکز ساخته شده نیز امکان‌پذیر خواهد بود. از گازهایی که در این زمینه استفاده می‌گردد و به این مراکز منتقل می‌شود، می‌توان به انواع اکسیژن، هوا پزشکی، اکسید نیتروژن، نیتروژن، دی اکسید کربن، خلا پزشکی، اصلاح گاز بیهوشی و … اشاره نمود.

2.تاسیسات گازرسانی شهری

انواع تاسیسات گازرسانی

در این شیوه، گاز طبیعی به کمک تأمین‌کننده به منازل ارسال می‌گردد. برای افزایش ایمنی و تشخیص بهتر آن در صورت نشت، با ترکیباتی آن را بودار می کنند. البته در این سیستم فشار گاز نیز کاهش می‌یابد، چرا که این ماده از سیستم با خط لوله بزرگتر به سیستمی با حجم کمتر تزریق می‌شود. کلیه ‌‌تاسیسات گازرسانی در زیر زمین دفن می‌گردد، نیز ضروری است. این سیستم از فولاد و هم چنین از عایق‌بندی ضدخوردگی برای مقابله با خوردگی و یا جریان‌های خارجی در تهیه آن استفاده می‌گردد. البته سایر روش‌های محافظت الکتریکی نظیر کاتدی، زمینی، آسترهای محافظ و … نیز در آن استفاده می‌گردد.

نکته دیگر در این زمینه، محافظت از این تجهیزات در برابر آسیب‌دیدگی وسایل نقلیه در عمق مناسب و براساس فشار آن ‌است. در این ‌تأسیسات که زیرمجموعه ‌تأسیسات مکانیکی در نظر گرفته می‌شود توجه به قوانین شرکت گاز و نیز سازمان نظام مهندسی اهمیت بسیاری دارد. لازم است تا مسیر ‌لوله‌کشی و نیز انشعاب گاز، با توجه به قوانین این دو ارگان طراحی و پیاده‌سازی گردد. از اجزای مهم به کار گرفته شده می‌توان به علمک، رگولاتور، انواع کنتور گاز، بست، شلنگ، شیر مصرف، برچسب انرژی و نیز شیر ترموستات اشاره نمود.

نکات طراحی لوله کشی گاز در ساختمان ها

  • در ابتدا مسیر عبور لوله‌های گاز باید در ایمن‌ترین حالت ممکن قرار بگیرد.
  • انتخاب کوتاه‌ترین مسیر برای عبور لوله‌های گاز دومین مورد طراحی نقشه لوله کشی است.
  • مسیر عبور لوله‌ها نباید هیچ گونه تداخلی برای سازه‌های اصلی ساختمان و سایر تاسیسات مکانیکی ساختمان داشته باشد و آسیبی به آن‌ها برساند.
  • قسمت‌های مشترک لوله کشی گاز نباید از داخل واحدهای مسکونی بگذرد و حتی الامکان خارج از فضاهای داخلی قرار گیرد.
  • مسیرهای لوله کشی گاز باید در معرض دید افراد قرار گیرد.
  • برای هر مصرف‌کننده باید یک شیر گاز در نظر گرفت و استفاده از یک شیر برای چند مصرف‌کننده خطرناک است.
  • نصب دستگاه‌های گازسوز در فاصله کمتر از یک متر از پنجره و پرده غیرمجاز است و این اصول در نقشه کشی لوله گاز دارای اهمیت است.

3‌.تأسیسات گازرسانی صنعتی

انواع تاسیسات گازرسانی

در درجه اول، سیستم‌های گازرسانی در زیرِ زمین برای مصارف شرکت‌های عمومی و یا صنعتی اهمیت و کاربرد فراوانی دارد. گرچه در زمینه ‌تاسیسات گازرسانی، توجه به این نکته که برای مصارف صنعتی همیشه انتقال گاز از طریق خطوط انتقال صورت نمی‌پذیرد، اهمیت بسیاری دارد. این جابه جایی می‌تواند با روش‌های مختلفی انجام شود. برخی از شرکت‌ها از نوع خاصی از گاز نظیر آرگون، نیتروژن، اکسیژن و … به‌صورت کنترل شده استفاده می‌کنند. از این رو انتقال آن‌ها می‌تواند از طریق سیلندر انجام شود.

طبیعی است که اگر صنایع کاربرد روزانه و یا در حد وسیعی داشته باشند، این روش انتقال مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود و به رفع نیازهای آن‌ها منجر نمی‌شود، از این رو استفاده از ‌تاسیسات گازرسانی اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. از این رو چنین ‌تأسیساتی از طریق خطوط زیرزمینی به صنایع ارسال می‌گردد.

سخن پایانی

کارشناسان گازرسان علاوه بر نصب لوله در محیط های جدید و لوله کشی گاز در ملارد در تعمیر و رفع نشتی گاز نیز آموزش دیده و در رفع آن مهارت لازم را دارند.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

تغییرات مبحث 17 مقررات ملی لوله کشی گاز ساختمان
بررسی لوله کشی گاز توکار
مراحل لوله کشی گاز منازل
فیوز گازی چیست و کاربرد آن
الزامات و ضوابط اجرایی در طراحی آسانسور آتش نشانی
گازکشی با لوله سفید و سبز
هر آنچه که باید درباره تفاوت بخاری و رادیاتور بدانید
بررسی اطفای حریق با امواج صوتی
بررسی انواع بخاری دیواری گازی و برقی
بررسی و معرفی مزایا و معایب رادیاتور قرنیزی

دیدگاهتان را بنویسید