نکات فنی لوله کشی گاز

نکات فنی لوله کشی گاز

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

نکات فنی لوله کشی گاز

لوله کشی گاز نکات فنی دارد که از نظر بازرس و کارشناس لوله کشی گاز در تهران باید تایید شود. در ادامه با ما همراه باشید تا تمام نکات فنی لوله کشی گاز را در اختیارتان قرار دهیم.

نکات مربوط به علمک گاز

  • پرونده هایی که فاقد عملک هستند بارزرسی آن ها مجاز نیست.
  • باید محل محور رایزر و علمک هم راستا باشد.
  • حداکثر باید 5 سانتی فاصله هوایی بین رایزر روی علمک تا دیوار پشت آن باشد.
  • اگر انشعاب دو یا چند رایزر از یک علمک صورت میگیرد باید فاصله افقی دو رایزر 12 سانتی متر باشد.
  • تا مصرف 25 متر مکعب در ساعت فاصله هوایی بین شیر قفلی ابتدایی لوله کشی ساختمان تا شیر قفلی باید 50 سانتی متر لحاظ گردد.

 

نکات فنی لوله کشی گاز

نکات مربوط به کنتور گاز

کارشناس لوله کشی گاز در کرج بیان میکند که کنتور باید برای هر واحد به صورت مجزا و جداگانه تهیه شود. وجود دیوار پشت کنتور الزامی است. کنتور نباید روی دیوار همسایه باشد. و نیز جهت اجرای جا کنتوری با ظرفیت G10 به بالا باید با شرکت گاز هماهنگی شود. یکی از مهم ترین موارد در ساختمانهایی که کنتور در راهروی ورودی قرار می گیرد, محل نصب کنتور توسط درب از واحد مسکونی تفکیک شده و تمهیدات لازم برای تهویه دائمی هوا پیش بینی گردد.

نکات فنی مربوط به لوله کشی گاز

از اجرای لوله کشی به صورت بارفیکسی بپرهیزید. 25 متر حداکثر فاصله طول لوله اصلی از علمک تا کنتور می باشد. حتما این فاصله رعایت شود. لوله گاز نباید بعد از کنتور بیرون ملک باشد. قطر لوله گاز نباید از حد استاندارد کمتر یا بیشتر باشد در این صورت برش داده میشود. یکی از موارد الزامی اجرای شیر قفلی در ابتدای لوله کشی است. شیر اصلی باید روی رایزر پایین رونده اجرا گردد. در عبور لوله گاز از چارچوب دربها که با خرابی قاب صورت می گیرد. پس از انجام لوله کشی ایمنی لازم برای استحکام چارچوب (قاب) درب انجام پذیرد. اتصالات پشت سرهم نباید بیشتر از دو عدد باشد. برای کلیه ساختمانهای عمومی و خاص باید از لوله های بدون درز استفاده شود. اگر در زمان لوله کشی گاز مجبور باشید از ملک همسایه استفاده کنید باید از همسایه رضایت محضری گرفته شود.

نکات فنی لوله کشی گاز

از دیگر نکات ضروری لوله کشی گاز

اگر در زمان لوله کشی گاز مجبور باشید از ملک همسایه استفاده کنید باید از همسایه رضایت محضری گرفته شود. لوله رابط بین علمک تا کنتور به صورت روکار انجام شود. طبق مقررات ملی ساختمان لوله و شیر آلات و اتصالات لوله کشی گاز در صفادشت باید با استاندارد های ذکر شده در بند 4-4-17 مبحث 17  مطابقت داشته باشد. تایید لوله کشی گاز ساختمان  بعد از تمامی مراحل ساخت در زمانی که ساختمان قابل سکونت است انجام میشود قبل از آن هیچ بازرسی صورت نمیگیرد. در صورتیکه اجرای قسمتی از مسیر لوله کشی به اجبار باید به صورت توکار باشد, میبایست بازرسی لوله کشی به صورت پیش بازرسی، پایان جوشکاری و نظارت مصالح، نوار پیچی و تست باشد.

شیرآلات

  • بین 60 تا 80 سانتی متر فاصله قانونی رایزر شیر H تا رایزر دودکش باید رعایت شود.
  • شیر انتهایی مصرف و دودکش مربوط باید روی یک دیوار باشد.
  • شیر باید به گونه ای نصب شوند که در جهت عقربه های ساعت بسته و خلاف جهت عقربه ها باز شوند
  • در ساختمان های خاص مثل بیمارستان ها، موزه ها، کتابخانه ها و…شیر قطع جریان گاز اضافی و شیر خودکار قطع گاز حساس در مقابل زلزله الزامی و اجباری است.
  • در زمان بازرسی کلیه شیر های مصرف باید درپوش دنده ای هوابند و در حالت باز باشند.

دودکش

حداقل یک متر ارتفاع مناسب برای ارتفاع دودکش از سقف است. دودکش ها با کلاهک H اجرا شوند. بهتر است دودکش ها در محل تقاطعبه وسیله پشم شیشه عایق شوند.در ساختمانهای بیش از یک طبقهدودکش باید در طبقات بالا به صورت توکار و با مصالح ساختمانی محافظت گردد و در ساختمانهای با سقف شیروانی باید دودکش از فضای شیروانی عبور کند و به فضای آزاد دسترسی داشته باشد. اجرای دودکش  باید به گونه ای انجام شود که حداکثر طول افقی آن از یک و نیم متر تجاوز نکند.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

مراحل نصب کنتور گاز
نکات درجه کپسول آتش نشانی
چگونگی لوله کشی روکار رادیاتور شوفاژ
بررسی مزایا و معایب سیستم اطفای حریق co2
حوادث ناگوار ناشی از نشت گاز در جهان
بررسی و معرفی مزایا و کاربرد حوله خشک کن
هر آنچه باید درباره شیر آتش نشانی بدانید
لوله کشی گاز بین شهری
بررسی سیستم اطفای حریق هالون
سیستم های گرمایشی در گذشته ایران

دیدگاهتان را بنویسید