گاز شهری و پیشگیری از آتش سوزی

گاز شهری و پیشگیری از آتش سوزی

زمان تقریبی مطالعه: 11 دقیقه

گاز شهری چیست؟

اصطلاحاً به گازی که از طریق خط لولـه از یک مجتمــع تولید گاز بــه مصرف کنندگان آن تحویل میشود. گاز شهری مخلوطی از گازهای متان و اتان و برخی ناخالصی های دیگر است. که ترکیبات آن بسته به نوع فصل توسط شرکت گاز تنظیم میشود. این گاز سبکتر از هواست و در صورت نشت در محیط به ســمت بالا صعود می کند. حدود اشــتعال و انفجار گاز شــهری ۵ تا ۱۵ درصد اســت. بدین معنی که اگر مقدار گاز کمتر از پنج درصد حجم هوای محیط باشــد. بدلیل کمبود ســوخت و اگر بیش از پانزده درصد باشد بدلیل کمبود اکسـیژن، انفجار نخواهیم داشت. به همین جهت باید توجه داشــت که در صورت نشـت گاز شهری در محیــط منزل و محل کار می بایست اقدامـات ایمنی و جوانـب احتیاطی را به طور کامل به اجرا گذارد تا بتوان از بروز انفجار جلوگیری به عمل آورد.

لوله کشی گاز در تهران آماده ارائه انواع خدمات گازرسانی در سراسر تهران است. در ادامه مطلب به بررسی گاز شهری و پیشگیری از وقوع آتشسوزی میباشد.

عوامل موثر بر سوخت كامل گاز طبيعي و استفاده بهينه از آن

تامين هواي كافي براي سوخت كامل گاز . هر متر مكعب هنگام سوختن نياز به حدود10 متر مكعب هوا دارد و هرچه شعله آبي رنگ تر باشد نشاندهنده رسيدن هواي كافي برا ي سوخت مي باشد.

1. استفاده از فيلتر گاز در وسايل گاز سوز و تميز كردن به موقع آن

2. استفاده از كلاهك تعديل جريان محصولات احتراق در وسايل گاز سوز

3. انتخاب ظرفيت (قطر) مناسب براي دودكش ها

4. عايقكاري صحيح مخزن آبگرمكن و منبع دوجداره تبديل انرژي در موتورخانه ها و عايقكاري منبع انبساط در پشت بام‌ها

5. بيشترين اتلاف انرژي حرارتي در ساختمانها از طريق پنجره ها مي باشد لذا بكارگيري مصالح ساختماني مناسب و استفاده از پنجرههاي دو جداره دركاهش مصرف انرژي بسيارموثر مي باشد.

پیشگیری از آتش سوزی با گاز شهری

آتش‌سوزی از حوادثی است که درصورت خارج شدن از کنترل، خسارات جانی و مالی جبران‌ناپذیری به دنبال دارد. چنانچه آتش‌سوزی رخ‌دهد، راه‌های مهار آن محدود به فعالیت آتش‌نشانان و سیستم‌های اطفا حریق است. اما می‌توان برای پیشگیری از وقوع آن تدابیری اندیشید. تعدادی از اقدامات پیشگیری از آتش ‌سوزی مربوط به تأسیسات ضدحریق محل و تعدادی دیگر مربوط به رفتار ساکنین است. درواقع مجموعه‌ای از روش‌ها باید درکنار هم قرارگیرند تا پیشگیری از آتش سوزی محقق شود. در ادامه به این روش‌ها اشاره کرده و در مورد آن‌ها توضیح می‌دهیم.

گاز شهری و آتشسوزی

اقدامات پیشگیری از آتش سوزی ساختمان

اقدامات بسیاری وجود دارد که در صورت اعمال خطر بروز آتش‌سوزی را به حداقل می‌رساند. این اقدامات به دو دسته تقسیم می‌شوند. یکی مربوط به تأسیسات ضدحریق و دیگری مربوط به اعمال خطرآفرینی است که ساکنان مرتکب می‌شوند.

تأسیسات پیشگیری از آتش سوزی

به تأسیسات پیشگیری از آتش سوزی، سیستم اعلام حریق گفته می‌شود. چنین سیستم‌هایی براساس طراحی و نوع آن‌ها می‌توانند عوامل خطرساز را تشخیص دهند. برخی از سیستم‌های اعلام حریق نسبت‌ به گازهای محیط حساس هستند، یعنی در صورت تشخیص مقادیر بالایی از گازهای آتش‌‌زا، حریق اعلام می‌کنند. گونه ی دیگری نیز وجود دارد که حرارت محیط و سرعت تغیر حرارت را مبنا قرار می‌دهند. دسته‌ی دیگری نیز وجود دارد که تنها قادر به تشخیص شعله هستند. طبیعی است که دو مورد اول پیش از رخ دادن حریق اخطار به وجود عوامل خطرزا می‌کنند و مطمئن‌تر هستند.

این سیستم‌ها ممکن است در فاز طراحی و ساخت بنا درنظر گرفته‌شوند، اما اگر ساختمان مورد نظر این سیستم‌ را نداشته باشد، ساکنان می‌توانند خود نسبت به نصب آن اقدام کنند.

نکات ایمنی پیش گیری از آتش ‌سوزی

حتی با وجود سیستم اعلان حریق بهتر است اجازه ندهیم وسایل خطر فراهم باشد. در این بخش به نکاتی اشاره خواهیم کرد که افراد باید آن را رعایت کنند.

پیشگیری از آتش‌سوزی در محل‌کار

1.پاک‌کردن محل از مواد اشتعال‌زا

وقتی صحبت از محل کار و آتش می‌شود، منظور بیشتر کارگاه هایی است که در آن با مواد اشتعال‌زایی مثل روغن کار می‌کنند. طبیعی است که در چنین کارگاه‌هایی از لوازم صنعتی بسیاری استفاده می‌شود که بعد از ساعت‌ها استفاده داغ می‌شوند. بنابراین رفتار ایمن این چنین است که، در صورت ریختن مواد اشتعال‌زا، محل به سرعت پاکسازی شود و در اطراف کوره‌ها و ابزارهای شعله‌ای چنین موادی قرار نگیرد.

2.بازرسی روزانه کارگاه

خوب است که به صورت روزانه وسایل کار و محیط بازرسی شوند. این بازرسی باید هم پیش از شروع کار و هم بعد از پایان روز صورت گیرد. بازرسی‌های روزانه باید شامل بررسی وسایل برقی چه گرمازا و چه سرمازا و تمیزی محل از لحاظ وجود مواد آتش‌گیر باشد. بسیاری از آتش‌سوزی‌ها بعد از ساعت کاری رخ می‌دهند، بنابراین این اقدامات بسیار مهم است. همچنین درصورت حضور نگهبان، او نیز باید آموزش‌های لازم را در خصوص وقوع حریق و پیشگیری از آن ببیند.

3.دمای دستگاه‌ها را پایین نگهدارید

دمای دستگاه‌های صنعتی با ساعات کمی فعالیت بسیار بالا می‌رود. خوب است کارگاه‌ها مجهز به وسایل خنک‌کننده مانند چیلر باشند. چیلرها در انواع مختلف وجود دارند و از آن‌ها برای کنترل دمای محیط و دستگاه‌های صنعتی پرکار استفاده می‌شود. در صورتی که کارگاه مجهز به سیستم خنک کننده نیست، دستگاه‌ها باید به صورت مداوم بررسی شوند و چنانچه دمای آن‌ها بالاتر از حد استاندارد ایمنی باشد بهتر است کمی استراحت کنند.

گاز شهری و آتشسوزی

پیشگیری از آتش‌سوزی در خانه

1.ایمنی در آشپزخانه

هرگز خانه را بدون اطمینان از خاموش بودن اجاق‌گاز و لوازم برقی ترک نکنید. پارچه و دستگیره را در کنار اجاق روشن نگذارید و درصورت داغ شدن لوازم برقی آن‌ها را خاموش کنید. برروی سطوح آشپزخانه چربی باقی نگذارید، چربی‌ها یکی از مواد اشتعال‌زا هستند که در صورت بی‌‌احتیاطی باعث بروز آتشی گسترده خواهند شد.

2.مراقب کودکان باشید

حتماً توجه داشته باشید که کودکان آموزش‌های لازم را در مورد ایمنی و استفاده از وسایلی مانند کبریت ببینند. کودکان عموماً کنجکاو هستند و بازی با کبریت برای آن‌ها عواقب خطرناکی به همراه خواهد داشت.

3.سیگار کشیدن در رختخواب ممنوع

از سیگار کشیدن در رختخواب بپرهیزید. ریختن خاکستر سیگار امری است اجتناب ناپذیر و ملحفه را به راحتی مشتعل می‌کند. همچنین از خاموشی کامل سیگار مطمئن شوید و آن را همراه زباله‌های دیگر در یک سطل نیاندازید. به طور کلی زباله‌هایی مثل خاکستر، زغال و سیگار را از سایر زباله‌ها جداکرده و در یک ظرف فلزی بیاندازید.

4.محل قرارگیری وسایل گرما‌زا

بخاری‌ها را به فاصله حداقل یک متری از پرده قرار دهید، چراکه داغ شدن پارچه می‌تواند از دلایل بروز آتش‌سوزی باشد. به طور کلی، شمع، عود و هر نوع شعله‌زای دیگر باید با فاصله حداقل ۳۰ سانتی از پرده، کتابخانه و سایر وسایل آتش‌گیر قرارگیرد. برای بخاری و وسایل گرمایش این فاصله ۱ متر به بالا است. این موضوع خشک کردن لباس برروی بخاری را نیز شامل می‌شود.

5.بررسی دوره‌ای دودکش‌ها

آب‌گرم‌کن و بخاری‌ها برای عملکرد صحیح و ایمن نیاز به راه خروج مناسب دارند. خوب است به صورت دوره‌ای دودکش‌ها بررسی شوند تا از عدم بازگشت گازها به داخل مطمئن شوید.

6.بررسی سیم‌کشی ساختمان

سیم‌کشی معیوب باعث بسیاری از آتش‌سوزی‌ها می‌شود. سیم‌کشی‌ها بعد از مدت طولانی ممکن اس دچار نقص و ساییدگی شوند. بنابراین خوب است تا بعد از گذشت چند سال از استفاده، سیستم برقی ساختمان بررسی شده و در صورت نیاز تعویض شود.

7.همیشه در خانه کپسول آتش‌نشانی داشته باشید

کپسول آتش‌نشانی تنها وسیله‌ای است که بدون دانش خاص همه افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. خوب است در منزل یک کپسول برای مواقع ضروری داشته باشید. این مورد محدود به منزل نیست و در هر محلی باید وجود داشته باشد.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

نکات ایمنی در لوله کشی گاز ساختمان
الزامات و ضوابط اجرایی در طراحی آسانسور آتش نشانی
گاز سنتز چیست؟ بررسی کاربرد آن
انواع روش های اطفاء حریق
بررسی مزایا و معایب پکیج دیواری و زمینی
اولین ایستگاه آتش نشانی ایران و جهان
همه چیز درباره لوله های درزدار در لوله کشی گاز
بررسی و معرفی انواع شومینه
لوله کشی گاز در ملارد
هر آنچه که باید درباره گازهای صنعتی و کاربرد آنها بدانید

دیدگاهتان را بنویسید