هر آنچه باید درباره دتکتور دودی و انواع آن بدانید

هر آنچه باید درباره دتکتور دودی و انواع آن بدانید

زمان تقریبی مطالعه: 13 دقیقه

دتکتور دودی و انواع آن

دتکتور دودی نوعی از سیستم های اعلام حریق محسوب میشود. این سیستم را بارها در مکان هایی مثل مدارس، آموزشگاه ها، کتابخانه ها و… دیده اید. این سیستم از خفگی و مرگ در آتش‌سوزی‌ها جلوگیری میکند. در ادامه کارشناس لوله کشی گاز در تهران به هر آنچه باید درباره دتکتور دودی و انواع آن بدانید میپردازد. با ما همراه باشید.

دتکتور دودی چیست؟

در ابتدا بهتر است اطلاعات بیشتری در خصوص دتکتور دودی در اختیارتان قرار دهیم. کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند. دتکتور دودی در واقع دستگاهی حساس به دود ناشی از آتش است. و دتکتور را میتوان یک کاشف دود یا آشکارساز دود نیز معرفی کرد. دتکتور به تشخیص زود هنگام آتش کمک میکند. کارشناس لوله کشی گاز در  تهران بیان میکند هر چه تشخیص آتش سوزی زودتر انجام شود، مهار و کنترل آن راحت تر خواهد بود. از این رو استفاده از این دتکتور های دودی را به شدت پیشنهاد میکند. در ادامه بیشتر به دتکتور دودی و انواع آن میپردازد.

انواع دتکتور دودی از نظر کارشناس لوله کشی گاز در تهران

دتکتور های دودی انواع مختلفی دارند. که شامل دتکتور دود نوری با عملکرد نقطه‌ای، دتکتور دود نوری با عملکرد خطی (بیم دتکتور)، دتکتور دود یونیزه با عملکرد نقطه‌ای، دتکتور دودی با عملکرد مکش (استنشاقی)، دتکتور دودی کانالی (داکت دتکتور) میشود. هریک از این دتکتور ها روش کار متفاوتی دارند. که در ادامه کارشناس لوله کشی گاز در تهران به هریک از آنها میپردازد.

دتکتور دود نوری با عملکرد نقطه‌ای

اگر به دنبال دتکتوری دودیی ساده و در عین حال ارزان هستید. دتکتور دود نوری با عملکرد نقطه ای بهترین گزینه برای شماست. کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند این سیستم بر اساس مسدود شدن مسیر عبور نور توسط دود در فضای ساختمان فعال میشود. در واقع در ساخت این سیستم از تولید کننده و دریافت کننده نور استفاده میشود. که درون یک محفظه جاسازی میشود. این دستگاه فضاهای توخالی دارد  که به آنها اتاقک دود گفته میشود.

تا زمانی دتکتور نوری، نور خوبی دریافت کند. فعال نخواهد شد. اما وقتی یک حجم دود وارد اتاقک دود شود. مسیر عبور نور مسدود میشود و در نتیجه منبع دریافت کننده نوری مختل میشود. از این رو سیگنال‌های وقوع حریق صادر می‌شود. کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند دتکتور دودی نوری چون در یک نقطه نصب میشود و به بررسی دود در همان نقطه میپردازد. به عنوان دتکتور دود نوری با عملکرد نقطه ای معرفی شده است.

از مزایای استفاده از این سیستم میتوان به هشدار سریع در هنگام حریق، استفاده در مکان‌های سرپوشیده و فضاهای ساختمانی، توانایی شناسایی حریق با مقدار شعله و حرارت کم  اشاره کرد. در خصوص معایب این سیستم کارشناس لوله کشی گاز در کرج بیان میکند. این سیستم ها را نمیتوان بدون عیب و نقص دانست. چرا که در مواقع با خطا مواجه خواهند شد. برای مثال ممکن است دود عادی سیگار را با وقوع حریق اشتباه بگیرد. همچنین کارشناس لوله کشی گاز در تهران این سیستم را برای شناسایی حریق مواد سمی مناسب نمیبیند.هر آنچه باید درباره دتکتور دودی و انواع آن بدانید

⇐ دتکتور دود نوری با عملکرد خطی (بیم دتکتور)

از دیگر دتکتور های دودی میتوان به بیم دتکتور اشاره کرد. عملکرد این دتکتور نیز بر اساس نور است. بر خی این دتکتور را با نام دتکتور لیرزی و یا اشعه ای میشناسند. کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند از این سیستم در سالن های بزرگ و فضای باز به راحتی میتوان استفاده کرد. این سیستم را میتوان تکمیل کننده سیستم دتکتور دود نوری با عملکرد نقطه ای دانست. چرا که این سیستم برای فضاها و سالن های بزرگ مناسب نبود. از این رو اگر قرار بر نصب دتکتور دود نوری با عملکرد نقطه باید تعداد زیادی از این دستگاه نصب میشد. اما  بیم دتکتور که به طورکلی مانند دتکتور دودی نقطه ای دارای فرستنده و گیرنده نوری است .   را میتوان در فواصل دور از هم نصب کرد. فاصله بین فرستنده و گیرنده میتواند به چند صد متر نیز برسد.

کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند هرچه فاصله بین فرستنده و گیرنده در بیم دتکتور بیشتر باشد نیاز به چشمه نور متمرکز تر بیشتر دیده خواهد شد. از این رو از چمشه نوری مانند مادون قرمز در این سیستم ها استفاده میشود. در شرایط عادی گیرنده از فرستنده موج نور را دریافت خواهد کرد. اما در شرایط وقوع حریق دود موجب اختلال در انتقال نور به گیرنده و دریافت نور توسط گیرنده خواهد شد. در نتیجه این اختلالات سبب فعال شدن این سیستم اعلام حریق میشود. کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیم دتکتور را بهترین نوع دتکتور برای فضاهای بزرگ و باز میداند.

از مهم ترین مزایای این سیستم را کارشناس لوله کشی گاز در تهران به استفاده از آن در فضاهای بزرگ و محیط بیرون بیان میکند. همچنین از دیگر مزایای این سیستم مناسب بودن برای استفاده در انبارها و مقرون بودن آن اشاره کرد. از معایب این سیستم کارشناس لوله کشی گاز در کرج به تراز نبودن فرستنده و گیرنده اشاره میکند. تراز بودن فرستنده و گیرنده از همیت ویژه ای برخوردار است. به طور که اگر کمی این تراز بر هم بخورد میتواند سبب خطای دتکتور شود.

⇐ دتکتور دود یونیزه با عملکرد نقطه‌ای

دتکتور یونیزه یکی دیگر از انواع دتکتور دودی است که در تشخیص دود عملکرد خوبی را از خود نشان میدهد. در تولید این نوع از دتکتور ها از مواد رادیو اکتیو با قابلیت یونیز کردن مولکول های هوا استفاده میشود. اما این سیستم چطور دود را تشخیص میدهد؟ کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند مولکول های اطراف این سنسور دائما یونیزه و شرایط رسانایی پیدا میکنند. وجود دود در هر نقطه از فضای ساختمان میتواند باعث اختلال در سطح رسانا شدن مولکول های هوا شود.  از این رو دتکتور دود یونیزه به سرعت متوجه اختلال میشود و به اعلام حریق میپردازد.

مهم ترین مزایای دتکتور دود یونیزه عملکرد سریع آن در بین انواع دتکتورهای دودی است. برخلاف دتکتور های دیگر این سیستم نیاز به دود زیاد ناشی از حریق ندارد. این نوع از دتکتور دقت بسیار بالایی دارد و حتی حجم دود اندک را نیاز شناسایی میکند. دتکتور دود یونیز را در فضاهایی هر چند پیچیده نیز میتوان نصب کرد. این سیستم حتی برای شناسایی آتش سوزی موادخاص بدون شعله یا بدون دود نیز مناسب است. دتکتور دود یونیزه ضریب خطای آن در تشخیص حریق زیاد است و این یکی از معایب مهم این سیستم به شمار میرود. همچنین به دلیل وجود مواد رادیو اکتیو  کارشناس لوله کشی گاز در تهران استفاده از این دتکتور در محیط خانگی را توصیه نمیکند.

⇐دتکتور دودی با عملکرد مکش (استنشاقی)

این نوع از دتکتور های دودی با عملکرد مکشی نیاز به به لوله کشی متصل به سقف دارند. عملکرد این دتکتور ها بدین صورت است که به آنالیز هوا میپردازند. هوا موجود از طریق سوراخ هایی مکش میشود.  سپس از فیلتر عبور میکنند و وارد محفظه ای برای آنالیز میشوند. در صورتی که آنالیز ها حاکی بر آلوده بودن هوا،  باشد. دتکتور دودی مکشی فعال می شود و اعلام حریق آغاز می گردد. کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند درصورتی که هوا آلوده نباشد از طریق لوله اگزاست مجدداً وارد تصرف مورد حفاظت می شود.

از مزایای این سیستم میتوان به حساسیت بالای آن در شناسایی دود و حریق اشاره کرد. کارشناس لوله کشی گاز در کرج بیان میکند دقت بالایی این دستگاه موجب قیمت بالای آن نیز شده از این رو دتکتور دودی با عملکرد مکشی را گران قیمت ترین نوع دتکتور معرفی کرد. همچنین توانایی تشخیص موقعیت دقیق حریق را ندارد.هر آنچه باید درباره دتکتور دودی و انواع آن بدانید

⇐دتکتور دودی کانالی (داکت دتکتور)

دتکتور دودی کانالی را میتوان یک دتکتور معمولی معرفی کرد. چرا که ساختاری مشابه دتکتور معمولی دارد. با این تفاوت که در دتکتور های معمولی توانایی تشخیص زود هنگام دود حاصل از حریق را ندارند. و به گردش طبیعی هوا برای تشخیص نیازمند. در برخی مواقع به خاطر وجود پنجره هوا در سمتی مخالف این دتکتور ها حرکت میکند و اجازه شناسایی به دتکتور معمولی را نمیدهد. اما دتکتور های دودی کانالی به یک سیستم مکانیکی کوچک مکش هوا مجهز هستند. از این رو این سیستم با مکشی که دارد زود بسیار زودتر از دتکتور های معمولی به تشخیص دود ناشی از حریق میرسد. و به اعلام حریق میردازد.

از مزایای این سیستم کارشناس لوله کشیس گاز در تهران بیان میکند میتوان به نصب آن های در ساختمان های مجهز به سیستم تهویه مطبوع، جلوگیری از انتقال دود به سایر نقاط ساختمان و شناسایی سریع حریق اشاره کرد.

کلام آخر

مجموعه گاز رسان به کمک کارشناس لوله کشی گاز در تهران خود به جمع آوری اطلاعاتی در خصوص دتکتور دودی و انواع آن پرداخت تا بتواند اطلاعاتی هر چند کم در اختیار شما عزیزان قرار دهد. در این مطلب به انواع دتکتور دودی پرداختیم. در مطالب بعدی همراه ما باشید تا در خصوص انواع دتکتور و مزایا و معایب هر یک اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

لوله کشی گاز در صفادشت
بهترین وسیله گرمایشی برای خانه زیر 100 متر
نکات ایمنی در لوله کشی گاز ساختمان
نکات عایق کاری لوله گاز
بیوگاز چیست؟ و کاربرد آن
بررسی خطرات نصب نادرست دودکشها
شرایط عبور لوله گاز از اماکن مختلف
بررسی تفاوت پکیج فن دار و بدون فن
بررسی درب ضد حریق و ویژگی آن
بررسی و عیب یابی صدای داخل رادیاتور

دیدگاهتان را بنویسید