دتکتور گاز مونوکسید کربن و معرفی انواع آن

دتکتور گاز مونوکسید کربن و معرفی انواع آن

زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

دتکتور گاز مونوکسید کربن نوعی دیگر از سیستم اعلام حریق است. بعد از معرفی سیستم های اعلام حریق دودی، شعله ای، کارشناس لوله کشی گاز در تهران به بررسی دتکتور گاز مونوکسید کربن و معرفی انواع آن میپردازد. همراه ما باشید.

دتکتور مونوکسید کربن چیست؟

همانطور که در ابتدای مطلب بیان کردیم. دتکتور گاز co یک هشدار دهنده حریق است. این سیستم به گاز مونوکسید کربن که گازی سمی بی رنگ و بی بو است و به قاتل خاموش معروف است. حساسیت نشان میدهد. کارشناس لوله کشی گاز در تهرا بیان میکند یعنی در زمانی که وجود این گاز در محیط به حدی برسد که برای سلامت انسان خطر ایجاد کند. این سیستم فعال میشود و موجب اعلام حریق میگردد. دتکتور گاز co طبق دستور آتش نشانی برای ساختمان های نوساز الزامی است. به گونه ای که اگر نصب نشود ساختمان ها نمیتوانند پایان کار بگیرند.

انواع دتکتور مونوکسید کربن

  • سنسور بیومیمتیک یا زیست تقلید:در این سنسور نوعی ژل وجود دارد. که به کربن مونوکسید واکنش نشان داده و تغییر رنگ میدهد. کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند. این تغییر رنگ موجب فعال شدن دتکتور گاز co میشود.
  • سنسور نیمه هادی اکسید فلز:  این سنسور مدار تراشه ای دارد. کارشناس لوله کشی گاز در فردیس در خصوص عملکرد این سیستم بیان میکند که به محض تشخیص گاز co در این مدار مقاومت الکتریکی کاهش می یابد و باعث ایجاد فعال شدن زنگ خطر میشود.
  • حسگر الکتروشیمیایی: در این سنسور الکترودهایی در محلول شیمیایی گرفته اند. محلول شیمیایی به گاز مونوکسید کربن حساس بوده در صورت تشخیص گاز co جریان الکتریکی را تغییر میدهد. و به موجب همین تغییر جریان موجب آلارم سیستم اعلام حریق میشود.

نکات محل نصب دتکتور co

به طور کلی محل نصب برای دتکتور مونوکسید کربن دیوار است. اما در برخی مواقع بلاجبار باید این سیستم را روی سقف نصب کرد. اما نصب روی سقف این سیستم ضوابطی دارد که باید به آن عمل کنید. اولین نکته رعایت فاصه 300 متری از هر دیواری تا دتکتور نصب شده بر روی سقف است. دتکتور باید در محلی بالاتر از درها و پنجره ها نصب شود. کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند زمانی که دتکتور بر روی دیوار نصب میشود باید فاصله 2.29 متر از کف رعایت شود. و نیز کارشناس لوله کشی گاز در فردیس بیان میکند حداقل فاصله از سقف نیز باید برابر 15 سانتی متر باشد. همچنین دتکتور باید در فاصله 1 تا 3 متری از منابعی که میتوانند مونوکسید کربن تولید کنند. نصب شود.دتکتور گاز مونوکسید کربن و معرفی انواع آن

نامناسب ترین مکان برای نصب دتکتور

کارشناس لوله کشی گاز در تهران مکان هایی را برای نصب دتکتور نامناسب میداند که به شرح زیر است. اگر دستگاه در مکان های ناناسب نصب شود نمیتواند مثمرثمر  واقع شود. از این رو کارشناس لوله کشی گاز توصیه میکند در مکان ذیل دتکتور نصب نشود.

آشپزخانه و مکان های پر گرد و غبار، پارکینگ ها، فضاهایی با رطوبت بالا و زیاد مانند حمام، در مکان هایی با حداقل دما 10 درجه زیر صفر و حداکثر دما 40 درجه سانتیگراد، در معرض نورخوشید، مکان هایی با گردش هوا و تهویه زیاد، مکان هایی که صدای آژیر قابلیت شندین برای ساکنین را نداشته باشد.  نصب در مکان های مشاع و انبارها، ساختمان های صنعتی و تجاری و استراکی لابی ساختمان و …

کاربرد دتکتور مونوکسید کربن

از دتکتور مونوکسید کربن به گفته کارشناس لوله کشی گاز در تهران در منازل مسکونی،هتل ها، خوابگاه ها، اتاق های بیمارستان، مغازه ها و کتابخانه، مدارس و … میتوان استفاده کرد.

منابع تولید گاز مونوکسید کربن

از منابع تولید گاز مونوکسید کربن میتوان به تهویه نامناسب دودکش و نشت گاز، استفاده از روشنایی گازی در مکانی با تهویه نامناسب، نقص و عیوب در وسایل گرمازا، آبگرمکن های دیواری و زمینی و تمامی سیتسم تهویه مثل لوله کشی آبگرمکن ها،بخاری ها،شومینه ها و… اشاره کرد.

نحوه نگهداری دتکتور co

برای نگهداری دتکتور باید سعی کنید مرتباط گرد و غبار ارا هر ماه از روی دستگاه پاک کنید. هفته ای یکبار دستگاه را تست کنید.  دستگاه دتکتور مونوکسید کربن نباید رنگ شود. رنگ از عملکرد صحیح سنسور جلوگیری میکند. برای تمیز کرد دتکتور از مواد شوینده و شیمیایی استفاده نکنید.  پاشیدن خوشبو کننده هوا و اسپری مو نزدیک دتکتور میتواند برای دتکتور دردسرساز باشد از انجام این عمل بپرهیزید.  کارشناس لوله کشی گاز در فردیس بیان میکند برخی از دستگاه ها در هر یک دقیقه یک بار بوق میزند که این بوق به معنای وجود co نیست و به منظور ضعیف بودن باتری است. کارشناس لوله کشی گاز در تهران نیز بیان میکند 5 بوق در هر دقیقه نشانه پایان عمر دستگاه است. و نیاز به تعویض دستگاه خواهید داشت. همچنین کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکن به منظور ایمنی بیشتر بهتر است هر 6 ماه یکبار باتری دستگاه تعویض شود.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

بررسی لوله کشی گاز توکار
رتبه ایران از نظر ذخایر گاز طبیعی
هر آنچه باید درباره شیر آتش نشانی بدانید
معرفی سیستم اطفا حریق واتر میست
بررسی شیرهای صنعتی ولو در پالایشگاه
لوله کشی گاز در تهران
اهمیت رسوب زدایی پکیج و طریقه آن
مراحل نصب پکیج و بهترین مکان نصب پکیج دیواری
بررسی و معرفی سیستم اطفای حریق فوم
لوله کشی گاز در کرج

دیدگاهتان را بنویسید