گازرسانی در محمدشهر

گازرسانی در محمدشهر

زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

گاز طبیعی یک سوخت فسیلی است. که در اعماق زمین یافت می شود. و از بقایای گیاهان و جانورانی که میلیون‌ها سال مدفون شده‌اند تشکیل شده است. گاز طبیعی یک منبع انرژی همه کاره است که برای گرم کردن خانه ها، پختن غذا، تولید برق و… استفاده می شود. از این رو در این مقاله به فواید گاز و گازرسانی در محمدشهر میپردازیم. با ما همراه باشید.

فواید گاز طبیعی و گازرسانی در محمدشهر

یکی از مزایای اصلی گاز طبیعی فراوانی آن است. طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی (IEA)، متخصصین گازرسانی در محمدشهر بیان میکنند بیش از 6000 تریلیون فوت مکعب ذخایر گاز طبیعی اثبات شده در سراسر جهان وجود دارد. این بدان معناست که گاز طبیعی می تواند نیازهای انرژی جهان را برای سال های آینده تامین کند. علاوه بر این، گاز طبیعی بسیار تمیزتر از سایر سوخت های فسیلی مانند زغال سنگ و نفت است. هنگامی که گاز طبیعی سوزانده می شود، انتشار کمتری از آلاینده های مضر مانند دی اکسید کربن، دی اکسید گوگرد، اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق تولید می کند.

گازرسانی در محمدشهر

یکی دیگر از مزایای گاز طبیعی که متخصصین گازرسانی در محمدشهر به آن اشاره دارند مقرون به صرفه بودن آن است. قیمت گاز طبیعی معمولاً کمتر از سایر سوخت‌ها مانند نفت و پروپان است. این امر گاز طبیعی را به گزینه ای جذاب برای صاحبان خانه تبدیل می کند که می خواهند هزینه های انرژی خود را کاهش دهند. علاوه بر این، گاز طبیعی منبع قابل اعتماد انرژی است. برخلاف انرژی باد و خورشید که به شرایط آب و هوایی وابسته هستند، متخصصین لوله کشی گاز در محمدشهر بیان میکنند که از گاز طبیعی می توان در تمام ساعات شبانه روز بدون توجه به آب و هوا استفاده کرد.

گاز طبیعی و نقش آن در کاهش گازهای گلخانه ای

گاز طبیعی نیز نقش مهمی در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای دارد. در سال های اخیر، بسیاری از کشورها از نیروگاه های زغال سنگ دور شده و به نیروگاه های گاز طبیعی روی آورده اند. متخصصین گازرسانی در محمدشهر بیان میکنند که این امر به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و بهبود کیفیت هوا کمک کرده است. آژانس بین المللی انرژی تخمین می زند که جایگزینی زغال سنگ با گاز طبیعی می تواند انتشار گازهای گلخانه ای در جهان را تا 10 درصد کاهش دهد.

معایب گاز طبیعیگازرسانی در محمدشهر

باوجود مزایایی که مجری گاز در محمدشهر بیان کرده است گاز طبیعی معایبی نیز دارد. یکی از نگرانی های اصلی، تاثیرات زیست محیطی شکستگی هیدرولیک یا فرکینگ است. فرکینگ شامل تزریق آب، ماسه و مواد شیمیایی به سازندهای شیل برای آزادسازی گاز طبیعی است. منتقدان استدلال می کنند که شکستگی می تواند آب های زیرزمینی را آلوده کند و باعث زلزله شود.

با این حال، متخصصین گازرسانی در محمدشهر بیان میکنند حامیان فرکینگ استدلالشان این است که این روشی مطمئن و موثر برای استخراج گاز طبیعی است. نگرانی دیگر حمل و نقل گاز طبیعی است. گاز طبیعی معمولاً از طریق خطوط لوله منتقل می شود.این خطوط گازرسانی در محمدشهر می تواند در برابر نشت و پارگی آسیب پذیر باشد. این حوادث می تواند منجر به انفجار و آسیب های زیست محیطی شود. با این حال، پیشرفت در فناوری خطوط لوله گازرسانی در محمدشهر تا حد زیادی خطر حوادث را کاهش داده است.

خطوط انتقال گاز و گازرسانی در محمدشهر

ایران شبکه گسترده ای از خطوط انتقال گاز در سراسر کشور دارد. ساخت، بهره برداری و نگهداری این خطوط لوله بر عهده شرکت ملی گاز ایران (NIGC) است. سامانه انتقال گاز ایران متشکل از بیش از 37 هزار کیلومتر خط لوله است که کل کشور را از مرز با ترکمنستان در شمال تا خلیج فارس در جنوب را در بر می گیرد. اکثر این خطوط لوله از فولاد ساخته شده اند و قطر آنها از 4 تا 56 اینچ است.

4 منطقه اصلی خطوط انتقال گاز ایران

متخصصین گازرسانی در محمدشهر بیان میکنند سیستم انتقال گاز ایران به چهار منطقه اصلی تقسیم می شود: شمال، جنوب، غرب و شرق. هر منطقه دارای کارخانه های فرآوری گاز طبیعی، ایستگاه های کمپرسور و مراکز توزیع خاص خود است. خطوط انتقال گاز در ایران نقش مهمی در بخش انرژی کشور ایفا می‌کند و زیرساخت‌های ضروری برای انتقال گاز طبیعی از مراکز تولید به مصرف‌کنندگان را فراهم می‌کند.

همانطور که میدانید ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان گاز طبیعی در جهان است که ذخایر وسیعی از این منبع در سراسر کشور قرار دارد. توسعه خطوط انتقال گاز و گازرسانی در محمدشهر اولویت اصلی دولت ایران بوده است که سرمایه گذاری زیادی در ساخت خطوط لوله و تاسیسات مربوطه انجام داده است.گازرسانی در محمدشهر

ویزگی خطوط انتقال گاز ایران

یکی از ویژگی های کلیدی شبکه انتقال گاز ایران، گستردگی آن است. خطوط لوله این کشور در فواصل زیادی کشیده شده و مراکز تولید از راه دور را با مناطق شهری و صنعتی در سراسر کشور متصل می کند. این شامل مصرف داخلی و صادرات گاز به کشورهای همسایه مانند ترکیه و عراق می شود. مهمترین خط انتقال گاز در ایران خط لوله ملی گاز (NGT) است که اولین بار در دهه 1350 ساخته شد. متخصصین گازرسانی در محمدشهر بیان میکنند این خط لوله بیش از 5000 کیلومتر امتداد دارد و مراکز تولیدی جنوب کشور مانند پارس جنوبی را به مراکز جمعیتی شمال و غرب از جمله تهران و تبریز متصل می کند. NGT شامل چندین بخش مختلف است که هر کدام برای رسیدگی به حجم خاصی از گاز در فشارهای کاری متفاوت طراحی شده اند.

معرفی خطوط انتقال گاز در ایران

علاوه بر NGT، ایران چندین خط انتقال گاز دیگر را نیز طی سالیان متمادی توسعه داده است. متخصصین گازرسانی در محمدشهر این خطوط را معرفی میکنند. اینها عبارت اند از ایران گاز ترانکلاین-1 (IGAT-1) که از عسلویه در جنوب تا تهران امتداد دارد و ترانکلاین گاز ایران-2 (IGAT-2) که جنوب شهر اهواز را به شمال غربی شهر تبریز متصل می کند. از دیگر خطوط لوله اصلی می توان به خط لوله کردستان- کرمانشاه که گاز را به استان های غربی کردستان و کرمانشاه می رساند و خط لوله ایلام که به استان جنوب غربی ایلام خدمات رسانی می کند، اشاره کرد.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

لوله کشی گاز در فردیس
لوله کشی گاز در کرج
گازرسانی در شهریار
آشنایی با گاز طبیعی و انواع گازها
انواع روش های اطفاء حریق
نقشه گازرسانی ساختمان چه مزایایی دارد؟
بررسی بوی بد گاز
اصول لوله کشی گاز روکار
اصول گازکشی توکار و روکار
لوله پلی اتیلن در لوله کشی گاز

دیدگاهتان را بنویسید