بررسی بوی بد گاز

بررسی بوی بد گاز

زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

بوی بد گاز برای چیست؟

گاز طبیعی ماده ای بی رنگ و بی بو می باشد که در صورت نشـت و تشـکیل یک مخلوط قابل انفجار با هوا بسیار خطر آفرین است. لذا با افزودن مواد شیمیایی خاصی به نام بودارکننـدههـا آن را بودار میکنند تا نشت گاز به راحتی تشخیص داده شود. در این رابطه حداقل سطح بو توسـط موسسـات مختلـف تعیین شده است ولی در حالت کلی گاز طبیعی باید آنقدر بودار شود که یک شـخص بـا بویـایی متوسـط بتوانـد موقعی که مقدار گاز در هوا به یک پنجم حداقل قابلیت اشتعال رسید به راحتی آن را تشخیص دهد.

کارشناسان ما در لوله کشی گاز در تهران آماده ارائه انواع خدمات گازرسانی مطمئن می‌باشند. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی بوی بد گاز بپردازیم. با ما همراه باشید.

مواد بودار کننده گاز

مواد بودار کننده گاز طبیعی معمولاً پایه گوگردی دارند و متعلق بـه یـک دسـته خـاص از مـواد شـیمیایی بـه نـام اورگـانو سولفورها هستند. عمده ترین بودار کننده های گاز طبیعی مرکاپتانها می باشند که ترکیبـات گـوگرددار آلـی بـا فرمول عمومی RSH می باشند. مرکاپتانها موادی به شدت بدبو هستند و آستانه بوی آنهـا از سـایر مـواد بسـیار پایین تر است.

 روش های بودار کردن گاز طبیعی

به طور کلی روش های بودار کنندگی را می توان به دو صورت روش کنار گذر و تزریقی تقسیم نمـود. در روش کنار گذر درصدی از حجم گاز مصرفی به ماده بودار کننده آغشته می شود و سپس با مخلوط شدن با بقیـه گاز موجب بودار شدن آن می گردد. دستگاه های بودار کننده کنار گذر به دو نوع نیوماتیکی و الکترونیکی ساخته شده اند. در روش تزریقی ماده بودار کننده متناسب با حجم گاز مصرفی و با فشار بیشتر از آن به داخل لولۀ اصلی تزریق می شود. دستگاه های بودار کنندة تزریقی نیز به دو دستۀ چکیدنی و تبخیری تقسیم بندی می شوند.

خطرات بوی بد گاز

بوی بد گاز

غلظت این ماده در گاز شهری در حدی است که اثر سویی بر انسان ندارد ولی افرادی که بنابر اقتضای شغلی خود با غلظت های بالای این ماده در زمان تزریق رو به رو می باشند باید اطلاعات بهداشتی و ایمنی این مواد را که در شرکت ملی گاز ایران کاربرد فراوان دارند، به دقت رعایت نمایند. در اینجا به برخی از موارد ایمنی هنگام کار با مرکاپتان اشاره می شود:

تماس با این ماده

سبب تحریک بینی، از دست دادن حس بویایی، تهوع، استفراغ، اسهال، مشکلات تنفسی، سردرد، تلوتلو خوردن و سرگیجه، ایجاد لکه های آبی رنگ روی پوست، آسیب شدید بر ریه و کلیه، از دست دادن هوشیاری، و در حتی شرایط بحرانی باعث کما می گردد.

شرایط جابجایی و انبار

قبل از جابجایی این ماده، افراد باید به لوازم حفاظتی مجهز شوند. و از غلتاندن بشکه ها روی زمین خودداری نمایند. ابتدا با بستن کامل درب بشکه ها آنهارا دور کنید. سپس این مواد در جای خنک با تهویه محیطی مناسب، به دور از نور مستقیم آفتاب، حرارت و سایر منابع اشتعال باید نگهداری شوند.

آتش سوزی، انفجار و اطفاء حریق

این ماده به شدت قابل اشتعال است. زمانی که بخار آن با هوا مخلوط می شود، به سرعت به حد قابل انفجار می رسد. برای اطفاء حریق آن از کف، پودر شیمیایی، یا آب به شکل اسپری باید استفاده نمود. کشیدن سیگار در کنار این ماده اکیدا ممنوع است.

کمک های اولیه

اگر فردی در تماس با این مواد دچار مشکل تنفسی گردید او را باید به هوای آزاد و دور از محیط آلوده منتقل نمود. اگر فرد به سختی تنفس کند. ضمن دادن تنفس مصنوعی، وی باید بلافاصله به نزد پزشک منتقل شود. اگر ماده با پوست تماس پیدا کرده باشد. لباس ها و کفش آلوده را از بدن فرد خارج نمایید. موضع آلوده را با آب و صابون به مدت حداقل 15 دقیقه شستشو دهید.

البسه و کفش آلوده را قبل از استفاده مجدد تمیز شسته و خشک نمایید. اگر مسمومیت از طریق گوارشی رخ داده است و فرد بیهوش می باشد هرگز به او مایعات نخورانید. و شخص بیهوش را مجبور به استفراغ نکنید. اگر فرد استفراغ می کند سر او را به سمت پایین و جلو بدن قرار دهید تا مایعات به داخل ریه برنگردد. اگر فرد مصدوم بیهوش می باشد سر را به یکی از طرفین بدن بچرخانید. به فرد مصدوم محلول بی کربنات سدیم بدهید و فرد را به پزشک ارجاع دهید.

وسایل حفاظت فردی

این وسایل عبارتند از:

  • عینک ایمنی مخصوص مواد شیمیایی
  • دستکش های حفاظتی مقاوم در مقابل مواد شیمیایی
  • لباس یکسره
  • چکمه و سایر البسه مقاوم در مقابل مواد شیمیایی
  • ماسک تنفسی فیلتردار

سیستم بودار کننده

بوی بد گاز

گازی که به وسیله شبکه های شهری به مصرف کنندگان خانگی عرضه می شود. باید به حدی بودار باشد که اگر گاز نشت یافت. به مقدار یک پنجم حد پائین انفجار خود که رسید قابل تشخیص باشد. به عنوان مثال برای گاز متان که حد پائین قابلیت انفجار آن 5 درصد حجمی است. مقدار معینی ماده بودار کننده باید به گاز افزوده شود. که بوی آن وقتی مخلوط گاز با هوا به 1 درصد حجمی رسید. توسط حس بویایی مشخص گردد.

خصوصیات مواد بودار کننده

یک ماده بودار کننده باید دارای خصوصیات زیر باشد:

  • خورنده نباشد.
  • در ترکیب شیمیایی فعالیت نداشته باشد.
  • قابل حل در آب نباشد.
  • آتشگیر بوده، بدون اینکه در واکنش احتراق محصولات زیان بخش یا بوزا تولید کند.
  • جذب آن توسط خاک کم باشد. تا در صورت نشت گاز از لوله های زیر زمینی، گاز خارج شود.
  • سمی نباشد.
  • به آسانی با بوهای دیگر آمیخته نشود.

ضمن تشکر از همراهی شما عزیزان تا پایان مقاله، در صورتی که نیاز به انجام لوله کشی گاز در کرج دارید با اطمینان خاطر گازرسان را انتخاب کنید.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

بررسی عملکرد ترموکوپل گاز و کاربرد آن
گازرسانی در گذشته
گازرسانی در مشکین دشت کرج
معرفی انواع رگلاتور گاز به همراه اطلاعات کامل
رتبه ایران از نظر ذخایر گاز طبیعی
لوله پلی اتیلن در لوله کشی گاز
مراحل نصب کنتور گاز
لوله کشی گاز در ملارد
مراحل نصب پکیج و بهترین مکان نصب پکیج دیواری
لوله کشی گاز در کرج

دیدگاهتان را بنویسید