بررسی بخاری دیواری گازی

بررسی بخاری دیواری گازی

زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

بخاری دیواری گازی

در مقاله پیشین به بررسی انولع بخاری دیواری گازی و برقی پرداختیم. کارشناسان ما در لوله کشی گاز در تهران آماده ارائه انواع خدمات گازرسانی مطمئن می‌باشند. در این مقاله سعی داریم به بررسی بخاری دیواری گازی بپردازیم. با ما همراه باشید.

مزایای استفاده از بخاری دیواری دودکش دار

استفاده از دودکش یا به عبارتی بخاری دیواری دودکش دار نه تنها مانع هدررفت دما و انرژی می‌شود بلکه مزایای دیگری هم دارد. این نوع بخاری برخلاف مدل‌های فاقد دودکش هیچ گونه محدودیت مصرفی ندارد. از جمله مزایای دیگر آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنوع مدل در ابعاد و اندازه های مختلف با توان های حراراتی متفاوت
  • قابل استفاده در هر نقطه ای از خانه یا محل کار
  • عدم نیاز به تهویه کمکی برای اتاق
  • قیمت خرید و هزینه مصرف اقتصادی و مقرون به صرف

معایب استفاده از بخاری دیواری دودکش دار

البته بخاری دیواری دودکش دار در کنار تمام مزیت‌های مصرفی خود دارای معایبی هم هست. از جمله معایب این نوع وسیله گرمایشی دیواری می‌توان به عدم قابلیت جابجایی آسان، نمای ناهنجار لوله بخاری و هدرفت گرما از طریق دودکش اشاره کرد.

سنسور ODS یا پیلوت

بخاری دیواری گازی

تمامی انواع مختلف مدل‌های بخاری دیواری دودکش دار و فاقد دودکش گازهای خطرناکی در حجم‌های متفاوتی متصاعد می‌کنند. این گازها در بخاری‌های بدون دودکش کمتر است ولی همچنان وجود دارد. برای حل این مشکل و کنترل سرعت احتراق، میزان گاز و اکسیژن موجود در هوا از یک سنسور هوشمند یا پیلوت به نام ODS استفاده می‌شود.

کارکرد سنسور ODS به این شکل است که در صورت کاهش اکسیژن موجود در هوای اتاق یا به عبارتی افزایش گازکربنیک، بخاری خودبخود خاموش می‌شود. تا زمانی هم که تهویه محیط به طور کامل انجام نشود، این سنسور هوشمند اجازه روشن شدن بخاری دیواری دودکش دار را به شما نمی‌دهد.

ویژگی های بخاری گازی دیواری دودکش دار

بخاری گازی دیواری دودکش دار در انواع مدل‌ها و با برندهای مختلفی در بازار موجود است. اگر قصد خرید این نوع بخاری را برای خانه یا محل کار خود دارید، بهتر است از ویژگی‌های ظاهری، فنی و ایمنی آن باخبر باشید. این نوع بخاری‌ها فارغ از مدل‌‌های مختلف دارای ویژگی‌های مشترکی هستند. از جمله ویژگی‌های بخاری دیواری دودکش دار استاندارد عبارتند از:

  • قابلیت تنظیم شعله
  • مجهز به شیر کنترل و دارای سیستم ایمنی ترموکوپل
  • مجهز به سنسور کنترل اکسیژن محیط یا ODS
  • دارای کلاهک تعدیل جریان
  • قابل نصب روی هر اتفاعی از دیوار اتاق
  • دارای جرقه زن
  • برچسب رده انرژی
  • وزن و حجم کم که فضای کمی را اشغال می کند
  • نمای ظاهری و رنگ و طرح زیبا برای تناسب با دکوراسیون فضا

این ویژگی ها اکثرا در بیشتر مدل‌های مختلف بخاری دیواری دودکش دار وجود دارند. با این حال ممکن است در برندها و مدل‌های مختلف گزینه‌های اضافی یا کمتری هم درنظر گرفته شود.

قدرت گرمایشی بخاری دیواری دودکش دار

یکی دیگر از مشخصات بخاری دیواری دودکش دار میزان قدرت گرمایشی متفاوت آن است. معیار سنجش قدرت حرارتی این نوع بخاری برحسب کیلوکالری است. مدل‌های مختلف دارای حداقل و حداکثر ظرفیت‌های گرمادهی متفاوتی هستند. این میزان ظرفیت برای بخاری‌های خانگی از زیر 1000 کیلوکالری تا بیش از 8000 کیلوکالری وجود دارد. انتخاب یک بخاری دیواری دودکش دار با ظرفیت گرمادهی مناسب به عواملی از جمله ابعاد و اندازه اتاق و همچنین فضای موردنیاز برای نصب آن بستگی دارد.

نصب دودکش بخاری

بخاری دیواری گازی

 

یکی از مهم‌ترین نکات در نصب و قرارگیری بخاری دیواری دودکش دار نحوه نصب دودکش است. از آنجایی‌که دودکش محلی برای خروج گازهای خطرناک و به نوعی تهویه هوای اتاق است، نصب آن اهمیت بسیار زیادی دارد. برای اطمینان از کارکرد سالم بخاری باید به نکاتی در نصب دودکش، لوله بخاری یا استفاده از این وسایل دقت کنید.

دودکش باید مجهز به کلاهک اچ شکل باشد. از عبور دادن لوله بخاری از شیشه پنجره یا مواد قابل اشتعال دوری کنید. قبل از نصب دودکش از باز بودن مجرای آن مطمئن شوید. قسمت عمودی دودکش را روی پایه‌های محکم یا توسط بست به دیوار وصل کنید. فاصله یک متری دودکش‌های توکار از سطح پشت بام را رعایت کنید. بهترین متریال برای دودکش ورق ضدزنگ گالوانیزه است. به قطر لوله فلزی دودکش دقت کنید. این قطر برای شومینه باید 15 سانتی متر باشد.

اطمینان از نصب صحیح دودکش

بعد از نصب دودکش بخاری دیواری خود باید از صحت و سلامت کارکرد دودکش مطمئن شوید. برای این کار باید چند تست را انجام بدهید. یک راه ساده برای سنجش مکش درست و استاندارد دودکش این است که کبریت را در جلوی محل نصب دودکش بگیرید. در صورت حرکت جریان شعله یا دود کبریت به سمت مجرای دودکش از نصب صحیح آن مطمئن خواهید شد. رنگ شعله بخاری دیواری دودکش دار هم روش مناسبی برای اطمینان از نصب صحیح دودکش است.

برای اینکه از باز بودن مجرای دودکش مطمئن شوید می‌توانید از تست بطری نوشابه استفاده کنید. یعنی یک بطری نوشابه را با طنابی از مجرای خارجی دودکش به سمت داخل بیندازید. اگر در مجرای داخلی این بطری را مشاهده کردید، به معنای باز بودن مسیر دودکش است.

قیمت انواع مدل های بخاری دیواری دودکش دار

مدل‌های مختلف بخاری‌ دیواری دودکش دار در قیمت های متفاوتی تولید و عرضه می‌شود. این قیمت به فاکتورهایی از جمله مدل، برند، ظرفیت گرمادهی، مشخصات ظاهری و فنی و همچنین قابلیت‌های بخاری بستگی دارد.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

گاز سنتز چیست؟ بررسی کاربرد آن
اهمیت گازرسانی به روستاها و چالش هایش
معرفی انواع تاسیسات گازرسانی
نقشه گازرسانی ساختمان چه مزایایی دارد؟
لوله کشی گاز در صفادشت
همه چیز درباره تجهیزات شهری و صنعتی گازرسانی
اهمیت گازرسانی در خوشنام کرج
بررسی و عیب یابی صدای داخل رادیاتور
هر آنچه باید درباره شیر آتش نشانی بدانید
رتبه ایران از نظر ذخایر گاز طبیعی

دیدگاهتان را بنویسید