آشنایی با انواع کپسول آتشنشانی

زمان تقریبی مطالعه: 15 دقیقه

آشنایی با انواع کپسول آتشنشانی

کپسول و خاموش کننده های آتش نشانی از مهم ترین تجهیزات آتش نشانی هستند،  که وجود آن ها در حتی منازل هم امری ضروری است. یکی از مهم ترین نکات هنگام آتش سوزی علاوه بر حفظ خونسردی و شناسایی منبع آتش سوزی، استفاده از کپسول آتش نشانی مناسب برای خاموش کردن آتش است. بنابراین آشنایی با انواع کپسول آتش نشانی و اسپری های خاموش کننده آتش بسیار حائز اهمیت است.

در صورت استفاده ازکپسول و خاموش کننده های آتش نشانی نامناسب، نه تنها آتش موجود در محیط خاموش نمی شود. بلکه شاید شاهد شعله ور شدن بیشتر آتش و بروز خطرات جبران ناپذیری باشیم. با ما همراه باشید تا انواع کپسول آتش نشانی و اسپری های خاموش کننده آتش را به شما معرفی کنیم. کارشناسان ما با لوله کشی گاز در کرج آماده ارائه انواع خدمات گازرسانی مطمئن می‌باشند. در این مقاله سعی داریم باهم با انواع کپسول آتشنشانی بیشتر آشنا شویم. پس با ما همراه باشید.

انواع کپسول آتشنشانی

انواع کپسول آتشنشانی

کپسول و خاموش کننده های آتش نشانی، مخزن استوانه ای شکل هستند. که هنگام آتش‌سوزی در دسترس بوده و به‌سرعت به کمک می‌آیند و تا حدودی می‌توانند از گسترش آتش جلوگیری کنند. از پرکاربردترین تجهیزات ایمنی آتش نشان ها نیز هستند. این کپسول‌ها، به 5 نوع مختلف تقسیم می شوند:

اسپری های خاموش کننده آبی

ترکیبات این کپسول، آب و گاز است. در واقع مواد تشکیل‌دهنده اصلی آن آب بوده و از گاز برای ایجاد فشار در کپسول استفاده می شود. این گاز در داخل یک مخزن جداگانه‌ای قرار داده شده است. این نوع خاموش‌کننده غیرقابل‌کنترل بوده و با یک‌ بار استفاده مخزن کاملاً خالی می‌شود. درنتیجه امکان استفاده مجدد از آن وجود ندارد. تخلیه کامل آن حدود چند ثانیه طول می‌کشد. برای آتش‌سوزی‌های غیر برقی، غیر روغنی و آتش‌سوزی‌های فرش، الیاف، پارچه، کاغذ و چوب قابل استفاده می باشد.

جهت اطفاء حریق های ناشی از مواد قابل احتراق معمولی مانند  (چوب، کاغذ، پلاستیک، لاستیک) که جز گروه مواد خشک می باشد، استفاده می گردد. لازم است. برای اطفاء از حرارت مواد خشک کاسته شود. بهترین، کاربردی ترین و اقتصادی ترین ماده خاموش کننده نیز در این گونه موارد آب است. خاموش کننده های آبی دو نوع هستند:

  • خاموش کننده های محتوی آب و گاز
  • خاموش کننده های محتوی آب و هوا

خاموش کننده های کف

انواع کپسول آتشنشانی

گرچه خاموش کننده کف، در اصل برای استفاده در حریق های مایعات قابل اشتعال می باشد. با این حال زمانی که در مایعات آتش‌سوزی رخ می‌دهد. فوم مانند پوششی بر سطح مایعات می‌نشیند و از رسیدن اکسیژن به آتش جلوگیری می‌کند. بنابراین می توان از آن در حریق های مواد خشک نیز استفاده نمود. کپسول و خاموش کننده های کف، عموماً غیرقابل کنترل می باشند. کف هاي مورد استفاده در اطفاء حريق كه انواع پروتئيني آن از تخمير آلايش هاي دامي غير خوراكی و انواع شيميايی آن از تركيب برخي مواد شيميايي خاص تهيه مي شود.فراواني گسترش كف در هنگام استفاده، مي تواند روي حريق را پوشانده و مانع رسيدن اكسيژن و صعود گازهای ناشي از حريق گردد.

کپسول های پودری آتشنشانی

انواع کپسول آتشنشانی

در این نوع کپسول از ترکیب پودر و گاز استفاده شده است. این نوع کپسول برای همه گروه حریق مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشترین کاربرد این کپسول ها خاموش کردن حریق مایعات و فلزات بوده و در آتش‌سوزی‌های مایعات با وسعت زیاد، این کپسول بسیار کارساز و موثر می‌باشد.

کپسول و خاموش کننده های آتش نشانی پودری در انواع قابل شارژ و یکبار مصرف در بازار عرضه می شود. بسیاری از ساکنین منازل به دلیل ارزان بودن قیمت اولیه، این خاموش کننده ها را ترجیح می دهند.

خاموش کننده های پودری در مورد حریق های از نوع مایعات قابل اشتعال استفاده می شود. پودر این خاموش کننده ها، سمی شناخته نشده، ولی چون شیمیایی می باشد. باعث التهاب مجاری تنفس برای مدت طولانی و همچنین در محیط های بسته قدرت بینائی را کاهش می دهد.

کپسول های گاز کربنیک CO2

انواع کپسول آتشنشانی

این کپسول که از متداول‌ترین نوع کپسول می‌باشد از گاز CO2 پرفشار پر شده‌است. در مکان‌هایی که احتمال وقوع آتش سوزی های الکترونیکی و تجهیزات برقی وجود دارد، مورد استفاده قرار می گیرد. کپسول و خاموش کننده های آتش نشانی گاز کربنیک محتوی 2/3گاز CO2 می باشد که در سیلندر قرار دارد.

چون بدنه آن باید فشار زیادی را متحمل گردد. به همین علت از فولاد ساخته می شود و نباید این سیلندر در زیر تابش مستقیم خورشید و یا در مجاورت دستگاه های حرارتی قرار گیرد. گاز CO2 از هوا سنگین تر و غیرقابل اشتعال است. به همین خاطر در موقع اطفاء به خوبی سطح آتش را پوشانده و جانشین اکسیژن می شود. در نتیجه عمل اطفاء به نحو احسن صورت می پذیرد. به دلیل اینکه گاز مزبور در محل مصرف هیچ اثری از خود به جای نمی گذارد. این خاموش کننده ها معمولاً قابل کنترل هستند.

پرتاب گاز آن حدود 2 تا 4 متر می باشد. بنابراین بهتر است. که در هنگام استفاده، نزدیک به آتش گرفته شود. حدود 16 ثانیه طول می‌کشد که به‌طور کامل تخلیه شود.اگر چه دی اکسید کربن سمی نیست. ولی وقتی به میزان زیاد در فضای بسته برای اطفاء حریق استفاده شود، می تواند خطرناک باشد.

خاموش کننده های هالوژنه ( مایعات تبخیرشونده)

مایعات تبخیر شونده به عنوان ماده اطفائی غیرقابل قبول شناخته شده اند. استفاده از این مواد ،به دلیل صدمه رساندن به لایه اوزن محدود و قدغن شده است. در خاموش کننده های هالوژنه به منظور ساخت مواد اطفائی، از دو هیدرو کربن به نام های متان CH4 و اتان C2H6 به عنوان مواد پایه در نظر گرفته شده و هیدروژن این ترکیب توسط عناصر هالوژنه جایگزین می شود.

مواد حاصل قابلیت اشتعال نداشته و حدودا 4 الی 5 برابر از هوا سنگین تر هستند. به سرعت روی حریق را پوشانده و مانع رسیدن اکسیژن به حریق می شود. از طرفی در واکنشهای زنجیره ای سوختن دخالت کرده و در نتیجه عمل اطفاء صورت می گیرد. این مواد تا زمانی که در داخل سیلندر یا ظروف در بسته هستند. بصورت مایع و در محیط به صورت گاز می باشند. مواد هالوژنه جدید پس از مصرف ، هیچ اثری از خود به جا نمی گذارند.

توجه: گاهی لازم است. که در یک محیط ، چند نوع خاموش کننده و در اندازه های مختلف وجود داشته باشد. و صرف وجود یک نوع کپسول ، آن محیط را از آتش سوزی احتمالی ایمن نمی کند.

روش خاموش کردن آتش

انواع کپسول آتشنشانی

کپسول و خاموش کننده های آتش نشانی پودری پس از تخلیه بر روی محل در حال سوختن می‌چسبند. این مکانیزم باعث قطع واکنش‌های زنجیره‌ای، سرد کردن حریق و در نهایت اطفای آن میگردد. علاوه بر این، بی کربنات‌ سدیم و بی کربنات پتاسیم هنگام حرارت دیدن، وارد یک واکنش تجزیه گرماگیر شده و کربن دی اکسید، آزاد می نمایند. کربن دی اکسید آزاد شده نیز به نوبه خود کمی باعث اثر خاموش کنندگی می گردد. پودرهای خاموش کننده ABC (مونو فسفات آمونیوم) بعد از ذوب شدن و اطفای حریق، با پایین آمدن دما سخت می شوند. و کاملا سطح محل حریق را پوشش میدهند. مکانیزم اثر این پودر در مواجهه با آتش نوع B و C، قطع اکسیژن و واکنشهای زنجیره ای شیمیایی است.

سخن پایانی

کارشناسان ما در لوله کشی گاز در تهران آماده ارائه انواع خدمات گازرسانی مطمئن می‌باشند. کارشناسان گازرسان علاوه بر نصب لوله در محیط های جدید و لوله کشی گاز در صفادشت در تعمیر و رفع نشتی گاز نیز آموزش دیده و در رفع آن مهارت لازم را دارند.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

فیوز گازی چیست و کاربرد آن
نکات عایق کاری لوله گاز
هر آنچه باید از توپ اطفای حریق بدانید
گازکشی با لوله سفید و سبز
سیستم های گرمایشی در گذشته ایران
لوله کشی گاز در صفادشت
اصول گازکشی توکار و روکار
مراحل لوله کشی گاز منازل
در زمان نشتی گاز چه اقداماتی لازم است؟
مراحل نصب کنتور گاز

دیدگاهتان را بنویسید