نکات عایق کاری لوله گاز

نکات عایق کاری لوله گاز

زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

عایق کاری لوله گاز

در مطالب قبلی کارشناسان لوله کشی گاز در تهران به اهمیت عایق کاری لوله گاز پرداختند. چرا که عایق کاری موجب کاهش تلفات انرژی و سرمایه می‌شود. در ادامه مطلب همراه باشید. تا تمام نکات عایق کاری را در اختیارتان قرار دهند.

اهمیت عایق کاری لوله گاز

همانطور که در مطالب قبلی بیان کردیم عایق کاری لوله های گاز از اهمیت ویژه برخودار است. چرا که از بسیار از تلفات جلوگیری میکند. چند مورد از این موارد حائز اهمیت به شرح زیر است:

  • امنیت: همانطور که میدانید نیروی انفجار ناشی از جرقه کوچک گاز بسیار بالا است. و انرژی آزاد شده توان ویران کردن چندین منزل مسکونی را دارد. لذا در صورتی‌ که عایق‌کاری انجام نشود. امکان نشتی لوله گاز و انفجار وجود دارد. برای همین عایق حرارتی لوله گاز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

  • جلوگیری از اتلاف انرژی: عدم عایق‌کاری لوله گاز سالانه حدود 23 میلیارد مترمکعب انرژی را از بین می‌برد. عایق حرارتی لوله گاز از هدررفت انرژی جلوگیری می‌کند.
  • افت فشار: افت فشار گاز در نقطه مقصد نتیجه اتلاف انرژی است. از این رو افت فشار در نقطه مقصد به دلیل عدم عایق‌کاری مناسب صورت می‌گیرد.

عایق کاری لوله کشی روکار

اکثریت مردم می دانند اولین مرحله برای عایق کاری رنگ آمیزی است. به گفته کارشناسان لوله کشی گاز در صفادشت مراحل رنگ آمیزی به ترتیب زنگ زدایی، چربی زدایی، ضد زنگ، زدن رنگ روشن است. ضد زنگ اهمیت بسیار بالایی دارد حتما از ضد زنگ استفاده شود.

عایق کاری لوله كشی توكار 

لوله های توکار به دلیل پنهان بودن از دید در صورت سوراخ شدن و یا نشتی نمیتوان به سادگی آن را پیدا کرد. از این رو اهمیت عایق کاری لوله گاز توکار از اهمیت ویژه ای برخوردار است. و باید با دقت بیشتری انجام شود. مراحل عایق کاری لوله کشی توکار برای مصارف فشار ضعیف (یک چهارم PSI)  به گفته کارشناسان لوله کشی گاز در کرج به شرح زیر است:

  • زنگ زدایی با سنباده و برس
  • چربی زدایی
  • پرايمر زنی
  • پیچیدن نوار پرايمر

پرایمر زنی معمولا بعداز تمیزکاری لوله ها بلافاصله انجام میشود. بعد از اینکه پرایمر به حدی خشک شد. که به انگشت نچسبد. ولی اثر انگشت بر روی آن باقی بماند لازم است نوارپیچی انجام شود.نکات عایق کاری لوله گاز

نکات مربوط به مشخصات نوار

به گفته کارشناسان لوله کشی گاز در ملارد مقاومت کششی نوار حداقل 5 کیلوگرم بر یک سانتی متر عرض نوار است. میزان چسبندگی نوار به لوله حداقل 5.1 کیلوگرم به ازای هر سانتی متر بر عرض نوار و میزان چسبندگی نوار به نوار 0.5 کیلوگرم به ازای هر سانتی متر عرض نوار می باشد. نباید در هنگام نوارپيچی بيش از 5 درصد از عرض نوار كاسته شود. میزان کشش وارده باید ثابت باشد. حداکثر 5 درصد از عرض نوار در اثر کش آمدن کاسته شود. نوار پیچی باید با زاویه و کشش مناسب انجام شود. ازدیاد طول حداقل 100 درصد مقاومت عایق کنندگی حداقل یک میلیون مگا اهم. حدود دما برای حفظ مشخصات نوار باید بین 20- تا 60+ درجه سانتیگراد باشد. همچنین مقاومت الکتریکی حداقل 40 کیلو وات بر میلیمتر باشد علاوه بر این موارد رنگ آن سیاه باشد.

ضخامت نوار

ضخامت نوار معمولی 0.5 و ضخامت لایه چسبی 0.2 میلیمتر و برای سرجوشها ضخامت نوار 0.8 و ضخامت لایه چسبی آن 0.6 میلیمتر است. نوارهای سفید ضخامت آن ها متفاوت است. ضخامت کلی نوار 0.5 میلیمتر (ضخامت نوار 0.4 و ضخامت لایه چسبی آن 0.1 میلی متر) مقاومت کششی آن حداقل 3 کیلوگرم بر سانتیمتر عرض نوار.

نکات مهم

تمیز کاری لوله ها

به هیچ وجه برای تمیزی لوله ها از چاقو، تیغه، اره و یا هر اشیاء تیز دیگر استفاده نکنید. چرا که احتمال بریدگی، فرورفتگی، خراش در سطح لوله به وجود می آید. مواد روغنی و چربی روی لوله ها را به وسلیه حلالهای آنها مثل تلوئن یا زایلین پاک کنید.

نکته پرایمر زنی

برای پرایمر زدن باید به شرایط جوی دقت کنید. نباید در هوای بارانی، مه سنگین، گردو غبار، یا در جه حرارت + 5 درجه سانتیگراد پرایمر بزنید. دومین نکته که باید به آن توجه کنید. از پرایمر یا آستری که درب مخزن آن ها بازر بود و مواد فرار آن ها از بین رفته یا فاسد شده استفاده نکنید. حتما قبل استفاده از پرایمر یا آستری ظرف آن را خوب تکان دهید. یکی دیگر از موارد مهم دیگر از یک کارخانه واحد بودن پرایمر و نوار است. که باید به آن توجه داشت. هم جنس نبودن نوار و پرایمر به هیچ عنوان صحیح نیست.

نکات مربوط نوارپیچی

در جاهای مرطوب دو بار نوارپيچی انجام می شود. (یک بار پرایمر، سپس نوار، مجدداً فقط نوار روی نوار قبلی). نوارپيچی با همپوشانی 50 درصد انجام می گيرد. در صورتيكه حلقه نوار در هنگام نوارپيچی به پايان برسد.  نوار جديد حداقل يک دور روی نوار قبلی پيچيده شود. باید در محل اتمام نوارپيچی نوار سه دور روی هم پيچيده شود. در صورتيكه نوارپيچی لوله ها قبل از جوشكاری انجام شده باشد. نوارپيچی سر جوشها و اتصالات بايد بوسيله نوار نرم مخصوص سر جوشها و اتصالات انجام شود. همچنبن در صورت آسيب ديدن نوار، بايد قسمت آسيب ديده به طور كامل دور تا دور لوله باز و سطح لوله به اضافه 5 سانت از هر طرف تميز و پرايمر زده شده و مجدداً نوارپيچی شود.نکات عایق کاری لوله گاز

توجه

در مواردی مشاهده میشود که بعضی از مجریان از نوار سفید برای عایقکاری استفاده می کنند. لازم به ذکر است که نوار سفید به نام نوار رویی در لوله کشی فشار قوی مطرح بوده و مشخصات آن بعلت ضعیف بودن مناسب برای عایقکاری مصارف خانگی و تجاری فشار ضعیف نمی باشد. از این نوار در فشار قوی، بر روی نوار زیرین پیچیده می گردد. در صورتيكه چسبندگی نوار به لوله مناسب نباشد. كل نوار مربوطه بايد باز شده و پس از تميز كردن سطح، پرايمر زنی و نوارپيچی مجدداً تحت شرايط استاندارد انجام پذيرد. کارشناسان لوله کشی گاز در فردیس بیان میکنند که اگر مقدور نبود می توان یکبار دیگر نوارپیچی را با شرایط 50-50 روی آن انجام داد.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

اصول گازکشی توکار و روکار
بررسی لوله کشی گاز توکار
تغییرات مبحث 17 مقررات ملی لوله کشی گاز ساختمان
نقشه گازرسانی ساختمان چه مزایایی دارد؟
بررسی مزایا و معایب رادیاتور پنلی و پره ای
مراحل لوله کشی گاز منازل
انواع روش های اطفاء حریق
بررسی و عیب یابی صدای داخل رادیاتور
نکات ایمنی در لوله کشی گاز ساختمان
لوله کشی گاز در فردیس

دیدگاهتان را بنویسید