بررسی مزایا و معایب سیستم اطفای حریق co2

بررسی مزایا و معایب سیستم اطفای حریق co2

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

بررسی مزایا و معایب سیستم اطفای حریق co2

در مطالب قبلی در خصوص سوختن و تشکیل آتش صحبت کردیم. در این مقاله به معرفی و برسی سیستم اطفای حریق co2 و مزایا و معایب آن به کمک کارشناسان لوله کشی گاز در فردیس میپردازیم. می دانیم که یکی از اجزای تشکیل دهنده آتش اکسیژن است. از این رو اگر اکسیژن کافی نباشد. مسلما عمل سوختن آن نخواهد شد. چطور میتوانیم سطح اکسیژن در یک محیط را به حداقل برسانیم. همراه ما باشید.

سیستم اطفای حریق دی اکسید کربن چیست؟

همانطور که در مطلب فوق بیان شد. عمل سوختن به  اکسیژن، ماده‌ی سوختنی و گرما نیاز دارد. برای رفع و مهار آتش باید یکی از این عوامل حذف شود. سیستم اطفای حریق دی اکسید کربن به راحتی میتواند عامل اکسيژن را حذف کند. این دستگاه به وسیله‌ی دتکتورها وجود دود یا آتش را تشخیص می‌دهد. از این رو به سرعت  وارد عمل میشود و دی اکسید کربن را در فضا پخش میکند. و به این صورت اکسیژن موجود در فضا کاهش یافته و در نتیجه کاهش سطح اکسیژن آتش مهار و کنترل میشود.

از این سیستم اطفای حریق دی اکسید کربن در چه مکان هایی استفاده میشود؟

در فضاهایی که پرسنل در آن وجود ندارند. و یا استفاده از سیستم های آبی برای مهار آتش خود یک خسارت جداگانه وارد میکند. کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند. که بهترین گزینه استفاده از سیستم های مهارکننده و کنترل آتش بدون آب است. از این رو سیستم اطفای حریق co2 بهترین گزینه برای مهار آتش در مکان هایی مثل کتابخانه ها، دیتاسنترها، نیروگاه‌ها، اتاق ژنراتور،  اتاق‌های ذخیره سازی مایع قابل اشتعال و ماشین آلات صنعتی بزرگ است.بررسی مزایاو معایب سیستم اطفای حریق co2

بررسی بخش های مختلف سیستم های اطفای حریق دی اکسید کربن اتوماتیک

کارشناس لوله کشی گاز در کرج بیان میکند. که از مهمترین بخش های این سیستم ها سیلندرهای دی اکسید کربن (CO2) های آن است. از دیگر بخش های این سیستم نجات میتوان به سیستم عمل کننده، سیستم هشدار دهنده، لوله کشی، منیفولد، نازل های آن اشاره کرد.

مزایای استفاده از سیستم اطفای حریق اتوماتیک دی اکسید کربن

این سیستم علاوه بر نارسانایی و عایق الکتریکی بودن از لحاظ زیست محیط هسچ اثری بدی روی طبیعت ندارد. چرا که به صورت طبیعی در جو زمین co2 وجود دارد. در استفاده از این سیستم هیچ محدودیتی ندارد. از این رو میتوان از آن برای مهار و کنترل آتش استفاده کرد. اما اصلی ترین دلیل محبوبیت این سیستم سرعت بالای آن در اطفای حریق است. کارشناسان لوله کشی گاز در صفادشت بیان میکنند. که این دستگاه میتواند در چند ثانیه آتش به وجود آمده در کل منطقه را خاموش کنند.

معایب و خطرات سیستم اطفای حریق CO2

در کنار تمام مزایایی که بیان کردیم. این سیستم برای سلامت انسان دردسر ساز است. کارشناسان لوله کشی گاز در ملارد بیان میکنند که غلظت ۹ درصد گاز دی اکسید کربن سبب تنگی تنفس شدید در انسان میشود. و غلظت ۲۰ درصد آن باعث مرگ شود در این چنین مواقعی اگر فرد ظرف مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به هوای آزاد منتقل شود میتوان از بروز حادثه ناگوار مرگ جلوگیری کرد. برای خاموش شدن یک حریق مقدار غلظت دی اکسید کربن در هوای محل حریق می بایستی حداقل ۳۵ درصد باشد.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

نکات لوله کشی گاز در استخر
نکات شارژ کپسول آتش نشانی
سنسور گاز شهری چیست؟
لوله کشی گاز در کرج
بررسی تفاوت پکیج فن دار و بدون فن
محل نصب استاندارد رادیاتور در منزل
در زمان نشتی گاز چه اقداماتی لازم است؟
تفاوت گاز شهری و گاز مایع در ایران
لوله کشی گاز در ملارد
بیوگاز چیست؟ و کاربرد آن

دیدگاهتان را بنویسید