بررسی سیستم اطفای حریق هالون

بررسی سیستم اطفای حریق هالون

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

بررسی سیستم اطفای حریق هالون

در مطالب قبلی به سیستم های اطفای حریق مختلفی پرداختیم. سیستم اطفای حریق هالون یکی دیگر از این سیستم ها اطفای حریق است. که کارشناس لوله کشی گاز در کرج به آن میپردازد.

سیستم اطفای حریق هالون چیست؟

گاز هالون یکی از قدیمی‌ترین و موثرترین گازهای مورد استفاده در سیستم‌های اطفاء حریق به شمار می‌رود. در خصوص این گاز ها می‌توان گفت که هالون‌ها، هیدروکربن‌هایی هستند که هالوژن دار شده‌اند. این ترکیب یکی از بهترین ترکیب‌های ممکن برای خاموش کردن انواع آتش به شمار می‌رود.  البته استفاده از این گاز ها به خاطر قابلیت مخربی که روی لایه اوزون دارد. نباید در سیستم های اطفا حریق نصب شده برای محیط بسته از آن استفاده نمود و تنها مناسب برای اطفا حریق های دستی در محیط باز می باشد.

انواع گاز های هالون در سیستم اطفای حریق

  • هالون 1301 که ترکیب شیمیایی آن CBrF3 (برموتری فلوئورمتان ) است. یکی از انواع گاز های هالون است. این گاز به نسبت گاز های دیگر غظلت کمتری دارد. اما از قدرت خاموش کنندگی آن نمیتوان به سادگی رد شد. کارشناسان لوله کشی گاز در تهران در خصوص این گاز بیان میکنند. که یکی از بهترین ترکیب‌های ممکن برای خاموش کردن انواع آتش به شمار می‌رود. البته استفاده از این گاز برای بیشتر مکان ها ممنوع است چرا که  این گاز روی لایه اوزون آثار مخربی بر جای میگذارد.
  • هالون 1211 که ترکیب شیمیایی آن CBr CLF2 است. یکی دیگر از گاز های مورد استفاده در سیستم اطفای حریق است. این گاز در سیستم های اطفای حریق در دستی (قابل حمل )  مورد استفاده است.کارشناسان لوله کشی گاز در صفادشت بیان میکنند. هالون 1211 که با نام تجاری BCF شناخته می‌شود.بررسی سیستم اطفای حریق هالون

اثرات استفاده از گازهای هالوژن

اولین معایب استفاده از گازهای هالوژن تاثیر مخرب این گاز ها بر روی لایه اوزون است.که بسیار خطرناک بوده و تولید آن ها در واقع از سال 1994 متوقف شده است. واکنش برخی از ترکیبات هالون با آتش ممکن است ترکیباتی تولید کند که به علت سمی بودن این مواد، ممکن است افرادی که در نزدیکی آتش‌سوزی هستند را دچار مشکل کند. کارشناس لوله کشی گاز در ملارد میگوید. ترکیبات هالون حتی اگر به طور محدود استفاده شوند. می‌توانند با عمر طولانی خود و ترکیب با اوزون استراتوسفر باعث کاهش ایمنی جو زمین و تخریب آن ها شوند.

گاز هالوژن در سیستم های اطفای حریق و عملکرد آن

گاز های هالوژن یا همان هالون به صورت مایع  در کپسول های آتش نشانی ذخیره شده اند. این کپسول ها آتش را خاموش و از پیشرفت آن جلوگیری میکند. این گاز در آتش اختلال شیمیایی ایجاد می کند و از گسترش آتش جلوگیری می کند و شعله های آتش را از بین میبرد. نکته مثبت این سیستم از نظر کارشناسان لوله کشی گاز در فردیس در این است که بعد از خاموش کردن اتش هیچ اثری از خود بر جای نمیگذارد. به همین دلیل بیشترین استفاده از این نوع کپسول آتش نشانی در خاموش کردن حریق الکتریکی و وسایل الکترونیکی است. چون هیچ آسیبی به آنها نمی زند و هیچ ردی از خود در آنها باقی نمی گذارد. از این کپسول ها برای خاموش سازی آتش سوزی های نوع B(روغن ها) و C( گازها) استفاده می شود و بهترین محل برای نگه داری آن ها اتاق سرور، اتاق کامپیوتر، هواپیما، کشتی و … است.

جایگزین‌های هالون

امروزه جایگزین‌های بسیاری برای هالون معرفی شده‌اند که از نظر ساختمان مولکولی مشابه هالون‌ها هستند ولی اثر تخریبی کمتری دارند. که به شرح زیر است.

  • مواد شیمیایی خشک چند منظوره
  • آب‌های خاموش‌کننده CO2
  • سیستم‌های هالوکربنی غیر مخرب لایه اوزون
  • سیستم‌های گاز بی اثر
  • سیستم‌های مه آب

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

بررسی مزایا و معایب سیستم اطفای حریق co2
اصول گازکشی توکار و روکار
بررسی دتکتور شعله ای و معرفی انواع دتکتور شعله ای
گاز شهری و پیشگیری از آتش سوزی
انواع پوشش ضد حریق و کاربرد آن
بررسی ایمنی آسانسور در برابر آتش سوزی و نکات آن
نکات ایمنی در لوله کشی گاز ساختمان
بررسی و عیب یابی صدای داخل رادیاتور
بررسی خطرات نصب نادرست دودکشها
بررسی و معرفی مزایا و معایب رادیاتور قرنیزی

دیدگاهتان را بنویسید