معرفی سیستم اطفا حریق واتر میست

معرفی سیستم اطفا حریق واتر میست

زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

معرفی سیستم اطفا حریق واتر میست

سیستم اطفا حریق واتر میست همانطور که از نامش پیداست. یک سیستم اطفا حریق آبی است. در ادامه با کارشناس لوله کشی گاز در تهران همراه باشید. تا اطلاعاتی از این سیستم را در اختیارتان قرار دهد.

سیستم اطفا حریق واتر میست چیست؟

واتر میست یک سیستم اطفا حریق آبی است. که با اسپری قطرات کوچک آب یا به بیان بهتر غبار آب، می‎تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن آتش را کنترل، سرکوب و خاموش کند. گاز نیتروژنی که در مخزن این سیستم های اطفا حرق موجود است. با تولید فشار بالایی باعث خارج شدن آب از نازل ها می شود. کارشناس لوله کشی گاز در فردیس بیان میکند که تبدیل آب به قطرات ریزی به قطر ۳۰۰-۱۰۰۰ میکرون توسط نازل ها در سیستم اطفای حریق واترمیست باعث می شود که آب به دلیل گرمای داخلی تبخیر برخلاف حالت معمول خود جذب حرارت شود. در سیستم اطفا حریق آب علاوه بر حالت سرد کنندگی خود، با تبدیل شدن به مه و انتشار یافتن در فضا، پوششی روی آتش ایجاد کرده مانع رسیدن اکسیژن به آتش می شود. بنابراین قطرات آب با از بین بردن حرارت و ایجاد مانعی میان مواد آتش زا از روی آتش، سبب مهار حریق می شود.

انواع سیستم اطفا حریق واتر میست

این سیستم را بر اساس فشار به دسته فشار کم، فشار متوسط، فشار قوی تقیسیم میشوند. در ادامه کارشناس لوله کشی گاز در فردیس به هر یک از آن ها میپردازد.

سیستم های فشارکم با 170 تا 175 psi کار میکنند. در واقع با همان فشار اسپرینکلرها یا سیستم‌های اطفای آبی معمولی برابرند. سیستم های فشار میانی با 175 تا 500 psi کار میکنند. و اما سیستم های فشار قوی با فشاری بیش از 500 psi  کار میکنند. که در واقع همین فشار سبب تبدیل آب به مه میشود. به طور کلی سیستم‌هایی که از نازل‌های تک‌سیال استفاده می‌کنند، سیستم‌های فشار بالا هستند و قطرات آب کوچک‌تری نسبت به نمونه‌های کم‌فشارتر برای شار مه آب یا واترمیست تولید می‌کنند. در مقایسه این سه فشار باید گفت سیستم های فشار قوی ضمن نفوذ بهتر به داخل هیمنۀ آتش، پوشش برتر حجم محافظت‌شده و نرخ تبخیر بالا اثر بهتری در کنترل و سرکوب آتش خواهد داشت. همچنین باید به وزن کلی کمتر و مصرف آب کمتر این سیستم اشاره کرد.

شباهت های واتر میست به اسپرینکلر

سیستم مه پاش یا واتر میست شباهت هایی به اسپرینکلر دارد. کارشناس لوله کشی گاز در کرج بیان میکند. که از جمله این شباهت ها میتوان به استفاده هر دو این سیستم ها از آب، و شباهت عملکرد آن ها در سیستم تخلیه آب سیلابی یا خودکار، در حفاظت محلی یا منطقه‌ای و در سیستم های مرطوب، لوله خشک یا پیش عمل اشاره کرد. همچنین این سیستم ها تفاوت هایی نیز دارند. که در ادادامه به آن ها میپردازیم.معرفی سیستم اطفا حریق واتر میست

تفاوت های واتر میست به اسپرینکلر

همانطور که در متن فوق شباهت های این دو سیستم را بیان کردیم. باید بدانید که این سیستم تفاوت هایی نیز دارد. که در ادامه کارشناس لوله کشی گاز در صفادشت به آن میپردازد.

  • تک یا منفرد بودن دهانۀ اسپرینکلرها و امکان تک یا چند دهانه بودن نازل و همچنین تأمین آب.
  • سیستم‌های اسپرینکلر که از پمپ‌های گریز از مرکز استفاده می‌کنند. توسط موتورهای دیزلی یا موتورهای الکتریکی هدایت می‌شوند.
  • تأمین آب سیستم Watermist معمولاً توسط پمپ‌های جابه‌جایی مثبت تأمین می‌شود. که با موتورهای الکتریکی مطابقت دارد.

مزایای سیستم Watermist نسبت به سیستم‌های گازی

مزایای این سیستم را کارشناسان لوله کشی گاز در تهران به شرح زیر بیان کردند.

غیر سمی بودن یکی از مزایای این سیستم است همانطور که میدانید برخی از سیستم های اطفای حریق گاز سمی هستند و برای محسط زیست و سلامت  جان انسان مضر و خطرناک محسوب میشوند. این سیستم با سمی نبودن و سازگاری بالا با محیط زیست به محبوبیت خود افزود. از مزایای این سیستم میتوان به قدرت خنک خنندگی ان اشاره کنیم.  قدرت خنک کنندگی بالای سیستم به عملکرد آن در خاموش و مهار اتش می افزاید در نتیجه عملکرد این سیستم در برابر سیستم های گازی از برتری چشمگیری برخوردار خواهد شد. فعال سازی فوری و راندمان بالا در مهار انواع آتش سوزی این سیستم را در مقابل سیستم های گازی بسیار محبوب تر میکند.

معایب سیستم Watermist نسبت به سیستم‌های گازی

با وجود تمام برتری هایی که این سیستم نسبت به سیستم های گازی دارد. در مقابل سیستم های گازی معایبی نیز دارد. که باید با آن ها آشنا شوید. در ادامه کارشناس لوله کشی گاز در ملارد آن را بیان خواهد کرد.

  • امکان ایجاد آسیب ناشی آب
  • احتمال خاموش نشدن آتش‌های کوچک در محوطه‌ها
  • نیاز به زمان بیشتر برای مهار آتش
  • کارایی کمتر برای آتش‌های محافظ
  • پیکربندی و لوله‌کشی بزرگ‌تر و پیچیده‌تر

کاربرد سیستم واتر میست

از این سیستم شگفت انگیز و زندگی بخش میتوان در مجتمع های بزرگ اداری و تجاری، فروشگاه های زنجیره ای و مواد غذایی، موزه ها و ساختمان های تاریخی، سیستم های مخابراتی، سیستم های ولتاژ بالا، اتاق های سرور، کتابخانه ها، رستورانها و هتل ها، ژنراتورها و ترانسفورماتورها، نیروگاه­ها و پالایشگاه ها، تونل ها، توربین های گازی استفاده کرد.

مزایای سیستم واتر میست در مقابل اسپرینکلر ها و یا سیستم های اطفای حریق آبی

حداقل آسیب به تجهیزات و محیط پس از تخلیه، نصب بسیار سریع به همراه کاهش چشمگیر قطر لوله ها، بازگشت سیستم به حالت عملیاتی با هزینه بسیار پایین پس از تخلیه، مقابل فعال سازی از طریق سیستم الکترونیکی ، پنوماتیکی و دستی، اطفاء و کنترل حریق در حداقل زمان و کاهش حرارت تا ۱۷۰۰ برابر نسبت به سیستم اطفا اسپرینکلر، کاهش آسیب های احتمالی دود با توجه به جذب سریع و بالای دود، مصرف آب فوق العاده کمتر نسبت به سیستم سنتی (حدود ۲۰ درصد حجم آب مصرفی در سیستم آبپاش معمولی)، حداقل هزینه های تعمیرو نگهداری،قابلیت نوسازی با حداقل هزینه از جمله مزایای این سیستم در مقابل سیستم های اسپرینکلر است.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

نکات شارژ کپسول آتش نشانی
لوله کشی گاز بین شهری
رتبه ایران از نظر ذخایر گاز طبیعی
بررسی لوله کشی گاز توکار
اصول گازکشی توکار و روکار
نکات مهم دودکش ها که باید بدانید
تفاوت گاز شهری و گاز مایع در ایران
بررسی و معرفی مزایا و معایب رادیاتور قرنیزی
بررسی و معرفی رادیاتور شیشه ای
لوله پلی اتیلن در لوله کشی گاز

دیدگاهتان را بنویسید