هر آنچه که باید درباره گازهای صنعتی و کاربرد آنها بدانید

هر آنچه که باید درباره گازهای صنعتی و کاربرد آنها بدانید

زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

هر آنچه که باید درباره گازهای صنعتی و کاربرد آنها بدانید

همانطور که میدانید انواع گاز در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد. اینکه کدام گاز صنعتی است و در کدام صنعت کاربرد دارد چه اطلاعاتی دارید؟ اگر در جواب این سوال سکوت کردید. بهتر است در ادامه مطلب همراه با کارشناس لوله کشی گاز در فردیس باشید. تا اطلاعات مفید و کاملی درخصوص انواع گازهای صنعتی و کاربرد آنها در اختیارتان قرار دهد.

گازهای صنعتی چیست؟

گازهای صنعتی به گازهایی اطلاق می شود. كه در مقادیر نسبتاً زیادی توسط شركت های گاز صنعتی برای استفاده در انواع فرآیندهای تولید صنعتی تولید می شوند. گاز های صنعتی به دو صورت گاز و مایع تولید و عرضه می شوند. این مواد نادیدنی را می‌توان به‌منظور خنک‌سازی قطعات، تمیزکاری و… مورداستفاده قرار داد. برای انتقال این گازها در سیلندرها به صورت مایع یا لوله های گاز به مشتریان منتقل می شوند.

تولید گازهای صنعتی چگونه است؟

تولید گازهای صنعتی را می توان به دو روش انجام داد. که به شرح زیر است:

  • روش اول: تجزیه ی هوایی که در اتمسفر زمین است. در این روش گاز های صنعتی موجود در هوا وارد برج های مخصوصی می شوند و سپس با سرد سازی مخلوط هوا، اجزای آن جدا می گردند.
  • روش دوم: خالص سازی و تولید این گازها از منابع گاز طبیعی و منابع نفتی

گازهای صنعتی پرکاربرد

همانطور که بیان شد گاز های صنعتی در واقع همان گازهای پرکاربرد در صنعت هستند. گاز هایی مثل گاز اکسیژن، گاز نیتروژن، گاز آرگون، گاز رادون، گاز کریپتون، گاز نئون، گاز هلیوم، گاز زنون، گاز هیدروژن، گاز فلوئور، گاز دی اکسید کربن، گاز متان، هوا و… می باشند. این گازهای بدون رنگ و بو و سمیت و بدون خطر اشتعال می توانند در بسیاری از صنایع مانند تولید انرژی هسته ای مفید باشند.

گازهای صنعتی در چه صنایعی کاربرد دارند؟

هر یک از گازهای صنعتی بسته به خاصیت هایی که دارند. در صنایع مختلف کاربرد دارند. کارشناسان لوله کشی گاز در تهران از جمله این صنایع را صنایع جوشکاری، صنایع غذایی، صنایع پزشکی، صنایع فولادی، صنایع خودروسازی، آب و فاضلاب، مراکز تحقیقاتی، موشک سازی نام برد. در ادامه به گازهای صنعتی و کاربرد آنها در هر صنایع میپردازیم.

گاز های صنعتی در صنایع جوشکاری

آتشی که در قسمت مشعل دستگاه جوشکار به وجود می آید. به وسیله سوخت های وابسته به نفت یا گاز های صنعتی تشکیل میشود. در صنایع جوشکاری از گاز صنعتی آرگون و کربن دی اکسید استفاده میشود. این گاز ها در در جوشکاری اثر محافظتی بر نقطه ی جوش دارد و موجب افزایش کیفیت جوش می گردند. و ظاهر خوبی در نقطه جوش فراهم میکنندو از پاشیدن جرقه به اطراف جلوگیری میکند.

کاربرد گازهای صنعتی در صنایع غذایی

حتما برایتان سوال شد. که گازهای صنعتی چه کاربردی در صنایع غذایی میتوانند داشته باشند. ؟ کارشناسان لوله کشی گاز در ملارد در پایخ به این سوال شما بیان میکنند که در صنعت غذایی برای انجماد سریع مواد غذایی گوشت، مرغ و سبزیجات از گاز های صنعتی استفاده میشود که در جهت کیفت محصولات در هنگام ذوب موجب افزایش سطحی کیفی میشوند. همچنین برای خشک کردن دانه های کشاورزی از گاز صعتی نیتروژن استفاده میشود.هر آنچه که باید درباره گازهای صنعتی و کاربرد آنها بدانید

گاز های صنعتی در پزشکی

مطمئنا اگر از شما بخواهند که یک گاز مهم در صنعت پزشکی نام ببرید. اولین چیزی که نام خواهید برد اکسیژن است. این گاز مهم ترین گاز صنعتی در صنایع پزشکی است. از این گاز برای اکسیژن رسانی به بیماران تنفسی استفاده میشود. به بیان کارشناس لوله کشی گاز در صفادشت باید بدانید که در القای بیهوشی و کاهش درد زایمان طبیعی از گاز نیتروز اکساید استفاده میشود. در جراحی های مانند آندوسکوپی یا برای بالا بردن شدت تنفس از گاز دی اکسید کربن استفاده میشود. برای دستگاه احیا هم از مخلوط چند گاز صنعتی استفاده  میشود.

کاربرد گازهای صنعتی در صنایع فولادی

گاز صنعتی آرگون علاوه بر اینکه در صنعت جوشکار مورد استفاده قرار میگیرد. در صنایع فولاد نیز پرکاربرد است. در تصفیه ی فولاد زنگ نزن و برش های لیزری مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین رای بالا بردن گرمای احتراق در صنایع فولاد از گاز اکسیژن استفاده میشود.

گاز های صنعتی در صنایع خودروسازی

گاز صنعتی N۲O یکی از گازهای صنعتی پرکاربرد در صنایع خودروسازی است که باعث بهینه سازی کارکرد موتور خودرو می شود. کارشناس لوله کشی گاز در کرج بیان میکند. کاهش اصطکاک بین لاستیک خودرو  و سطح زمین باعث راحت شدن حرکت میگردد. از این رو در مصرف سوخت صرفه جویی میشود. مسئولیت این کاهش اصطکاک را گاز نیتروژن بر عهده دارد. کاهش مصرف سوخت به حفظ محیط زیست را به دنبال خود دارد.

کاربرد گازهای صنعتی در آب و فاضلاب

گند زدایی بالا، از بین بردن رنگ، بو و میکروارگانیسم ها،  اثر گذاری بالا با زمان پایین، به جای نگذاشتن آلودگی ثانویه از مزایای استفاده از گاز های صنعتی در صنایع آب و فاضلاب است. از گاز ازن به دلیل داشتن مزایای بیشتر نسبت کلر برای تصفیه آب استفاده میکنند. تصفیه ی فاضلاب ها در زمان کم تحقق یافته که ناشی از استفاده گاز صنعتی ازن است.

رد پای گاز های صنعتی در مراکز تحقیقاتی

مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی برای موارد مختلفی از جمله استفاده در دستگاه های کروماتوگرافی، کالیبراسیون و … از گاز های پرکاربرد صنعتی استفاده میکنند.

کاربرد گازهای صنعتی در موشک سازی

از گاز هیدروژن در تولید راکت و انواع موشک ها استفاده می شود. همچنین می توان این انتظار را داشت که در آینده سوخت های هیدروژنی جایگزین سوخت های فسیلی شوند.

کاربرد گازها در الکترونیک، در بهداشت و درمان، در داروسازی و بیوتکنولوژی،  در صنعت هوا و فضا، در غواصی و …. از جمله کاربرد های دیگر گازهای صنعتی است که نمیتوان آن ها را نادیده گرفت.

کلام آخر

رد پای گازها در تمام صنایع مختلف دیده میشود. به طور که اگر گاز های صنعتی نباشند. در بسیاری از صنایع دچار مشکل خواهیم شد. گاز های صنعتی کاملا بی خطر هستند. اما اگر نکات ایمنی رعایت نشود. ممکن است حوادث جبران ناپذیری به وجود آورند. ایمنی و سلامتی و صرفه جویی در استفاده از این گازها همواره باید در اولویت همه ی صنایع قرار داشته باشد. چرا که تولید گازهای صنعتی در مقیاس های بالا و مصرف بیش از حد آن ها ممکن است. در آینده صنعت را با کمبود این گازهای ارزشمند مواجه کند.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

هر آنچه باید درباره دتکتور دودی و انواع آن بدانید
روش های شناسایی و پیشگیری نشت گاز از اجاق گاز
اصول گازکشی توکار و روکار
بررسی سیستم گرمایش از کف و نکات آن
بررسی شیرهای صنعتی ولو در پالایشگاه
انواع لوله کشی ساختمان
هر آنچه که باید درباره بخاری گازی بدون دودکش بدانید
بررسی نکات ایمنی سیستم های گرمایشی
مراحل تبدیل گازشهری به فشارقوی
رتبه ایران از نظر ذخایر گاز طبیعی

دیدگاهتان را بنویسید