نحوه تمیز کردن شومینه و نکات طلایی آن

نحوه تمیز کردن شومینه و نکات طلایی آن

زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

نحوه تمیز کردن شومینه و نکات طلایی آن

در مطالب قبلی در خصوص انواع مدل های شومینه و محیط های مناسب برای آن ها اطلاعاتی در اختیارتان قرار دادیم. کارشناس لوله کشی گاز در تهران در ادامه مطلب نحوه تمیز کردن شومینه و نکات طلایی آن را در اختیارتان قرار خواهد داد. همراه ما باشید.

نحوه تمیز کردن شومینه

همانطور که قبلا کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان کرد. نیاز است که شومینه ها به صورت سالانه از نظر ایمنی و تمیز بررسی و کنترل شوند. که در صورت روشن کردن آن ها هیچ خطری تهدیدتان نکند. اما تمیز کردن شومینه های چگونه انجام میشود؟ برای تمیز کردن شومینه به چه چیزی نیاز دارید؟ آیا نیاز به دعوت از متخصین در این زمینه است؟ در ادامه پاسخ سوال هایتان را از کارشناس لوله کشی گاز در کرج خواهید گرفت.

مرحله اول

برای تمیز کردن شومینه در مرحله اول باید ایمنی را ایجاد کنید یعنی شیر گاز را ببندید. بعد از گذر چند دقیقه و سرد شدن شومینه کارشناس لوله کشی گاز در کرج پینشهاد میکند قبل از شروع انجام کار عکسی از شومینه خود ثبت کنید که بعد بتوانید با نگاه کردن اجزای آن به درستی تمام قطعات آن را نصب کنید. در محله بعد باید هیزم های تزئینی را از شومینه خارج کنید. سپس با قلمویی آن را تمیز کنید. اگر شومینه شما سنگی است. سنگ ها را پس از سرد شدن خارح کنید و جارو و دستمال  گردو خاک آن را تمیز کنید.نحوه تمیز کردن شومینه و نکات طلایی آن

مرحله دوم

اگر داخل شومینه تان لکه هایی از دوده میبینید نگران نباشید. با ترکیباتی ساده میتوانید به راحتی این لکه را از بین ببرید. اولین ترکیب آب و سرکه از این محلول میتوانید برای از بین بردن دوده های درون شومینه استفاده کنید. دومین ترکیبی که کارشناس لوله کشی گاز در فردیس در نحوه تمیز کردن شومینه برای از بین بردن دوده ها پیشنهاد میکند مایع ظرفشویی و جوش شیرین است. برای ایجاد این ترکیب باید از 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین و 3 قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی استفاده کنید تا شبیه خمیر شود. با کمک برس و مسواک خمیر را به شکل چرخشی بر روی لکه ها بمالید. پس از یک ربع ساعت این مکان را با استفاده از آب گرم شست و شو دهید.

اگر لکه های دوده سخت و کهنه هستند. کارشناس لوله کشی گاز در فردیس پیشنهاد میکند از کرم تارتار و آب استفاده کنید. در این شیوه 2 قاشق کرم تارتار را اندگی آب مخلوط کنید. خمیر باید به کمک اسفنج روی لکه قرار گیرد. پس از گذشت 10 الی 15 دقیقه باید مکان آغشته شده به خمیر را با آب گرم به خوبی شست شو دهید.

تمیزی با تری سدیم فسفات

یکی از ترکیبات شیمیایی که برای تمیز کردن شومینه ها استفاده میشود. تری سدیم فسفات است. که به بیان کارشناس لوله کشی گاز در صفادشت یکی از مواد شیمیایی پر خطر است. از این محلول برای لکه های سخت و کهنه استفاده میشود. از یک اسپری استفاده کنید داخل آن را از محلول پر کنید. سپس از این محلول بر روی لکه ها اسپری کنید. در نهایت به وسیله برسی سفت لکه ها را از بین ببرید. در نهایت هم با استفاده از دستمال خشک سنگ را خشک و تمیز کنید.نحوه تمیز کردن شومینه و نکات طلایی آن

نکات طلایی نگهداری و تمیز کردن شومینه

یکی از نکات مهم در نحوه تمیز کردن شومینه ها را کارشناس لوله کشی گاز در ملارد توجه به نوع سنگ به کار رفته در ساخت شومینه میداند. هر یک از شومینه ها دارای سنگهایی با مواد تشکیل دهنده ی متفاوتی هستند. در نتیجه اگر از مواد شیمیایی بدون داشتن آگاهی در مورد آنها برای تمیز کردن شومینه ها استفاده کنیم میتواند نتایج نامطلوبی را برایمان رقم بزند. حتی میتواند سبب آسیب رساندن شومینه شود.

کارشناس لوله کشی گاز در ملارد تاکید میکند برای تمیز کردن شومینه  به هیچ وجه از صابون و یا مایع جهت تمیز کردن درون و قسمت های بیرونی شومینه استفاده نکنید، چرا که امکان ادغام شدن با حرارت آتش  پس از روشن شدن شومینه وجود دارد. از مایع ظرفشویی و صابون به همراه آب گرم می توانید برای پاک کردن تیرگی ها و لکه های بیرون شومینه می توانید استفاده نمایید.

تمیزی دودکش

برای تمیز کردن دودکش از برس های بلند مخصوص به دودکش شومینه استفاده کنید. کارشناس لوله کشی گاز در صفادشت تاکید میکند حتما به صورت سالانه این کار را تکرار کنید.

تمیز کردن داخل شومینه

در صورت خاموش بودن شومینه جهت تمیز کردن قسمت های درونی آن از جارو و خاک انداز در بازه زمانی یک هفته ای استفاده کنید. همچنین می توانید از جارو برقی برای تمیز کردن آن نیز استفاده کنید. کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند برای مطمئن بودن از این که مواد شیمیایی که برای تمیزی شومینه استفاده میکنید برای شومینه مشکلی ایجاد نمیکند. اول مواد شوینده را بر روی قسمت کوچکی از آن امتحان کنید و از عملکرد آن بر روی لکه ها اطمینان حاصل کنید. برای اینکه شومینه ای تمیز داشته باشید سعی کنید از چوب یا هیزم های خشک استفاده کنید. چراکه کارشناس لوله کشی گاز در ملارد بیان میکند چوب مرطوب سبب ایجاد لکه در سطح شومینه میشود. بعد از اتمام کار تمیز کردن شومینه تمام اجزای آن را کنترل و بررسی کنید. تا در صرت مشکل و خرابی آن را برطرف کنید. میتوانید برای تمیز کردن شومینه از افراد با تجربه و ماهر کمک بگیرید.نحوه تمیز کردن شومینه و نکات طلایی آن

نکات ایمنی

برای ایمنی بیشتر حتما از یک دستگاه هشداردهنده مونوکسید کربن استفاده کنید. که بتواند در صورت نشتی به شما آلارم دهد. استفاده کنید. در صورتی که علائم رطوبتی بیش از حد، ترک خوردگی رنگ، لکه‌ها یا آسیب‌هایی در اطراف شومینه یا دودکش خود دیدید حتما با یک متخصص در این زمینه تماس بگیرید. کارشناس لوله کشی گاز در فردیس بیان میکند اگر می خواهید شومینه تان کمتر دوده ایجاد کند. روی هیزم ها مقداری نمک بپاشید. دودکش شومینه باید به طور مستقیم تا بالای بام (بدون استفاده از زانوهای متعدد) ادامه داشته باشد. همچنین اجاق شومینه باید به طور کامل در راستا و زیر دودکش قرار داده شود تا گازهای حاصل از احتراق به فضای اتاق نفوذ نکند.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

محل نصب استاندارد رادیاتور در منزل
فیوز گازی چیست و کاربرد آن
سیستم های گرمایشی در گذشته ایران
اصول گازکشی توکار و روکار
لوله کشی گاز بدون جوشکاری چگونه است؟
بررسی خطرات نصب نادرست دودکشها
بررسی دتکتور شعله ای و معرفی انواع دتکتور شعله ای
بررسی چند مورد از نکات مهم در لوله کشی گاز
بررسی درب ضد حریق و ویژگی آن
کاربردی ترین شیرآلات صنعتی ولو

دیدگاهتان را بنویسید