جعبه آتش نشانی و انواع آن

جعبه آتش نشانی و انواع آن

زمان تقریبی مطالعه: 11 دقیقه

جعبه آتش نشانی و انواع آن

یکی دیگر از انواع سیستم هایی که به اطفای حریق و آتش نشانان کمک شایانی میکند. جعبه آتش نشانی است.  این جعبه ها را بارها در بیمارستان ها، مراکز دولتی و .. دیده اید و شاید بی اهمیت از کنار آن گذر کردید. اما این جعبه ها بسیار در ورند خاموش کردن آتش موثر اند. در ادامه مطلب همراه ما باشید. تا تمام اطلاعات لازم درخصوص جعبه آتش نشانی و انواع آن را کارشناس لوله کشی گاز در تهران در اختیارتان قرار دهد.

جعبه آتش نشانی چیست؟

همانطور که در ابتدای مطلب کارشناس لوله کشی گاز در تهران به آن اشاره کرد. جعبه آتش نشانی را میتوان یک تجهیزات کمک کننده در اطفای حریق دانست.این جعبه های کوچک قرمز رنگ شامل قرقره، شلنگ، شیرفلکه، نازل و اتصالات است. معمولا این جعبه را در مکان هایی مثل مجتمع های اداری و مسکونی و تجاری نصب میکنند.به طور کلی کاربرد جعبه های اطفای حریق استفاده از از ذخایر آب برای اطفای حریق به صورت غیر اتوماتیک است. این جعبه شبیه به جعبه کمک های اولیه برای آتش نشانان است. کارشناس لوله کشی گاز در تهران در ادامه مطلب به انواع جعبه اطفای حریق میپردازد.

انواع جعبه اطفای حریق

جعبه های اطفای حریق انواع مختلفی دارند. تنوع این جعبه ها بر اساس تجهیزاتی که درون خود جای میدهند متفاوت است. که کارشناس لوله کشی گاز در کرج به معرفی  هریک از آن ها میپردازد:

  • جعبه آتش نشانی تک کابین: کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند این نوع از جعبه اطفای حریق جزو ساده ترین جعبه های آتشنشانی است. که شامل 20 الی 30 متر شلنگ،  قرقره، پاشنده آب، کوپلینگ اتصال شلنگ به نازل، کوپلینگ اتصال به شیر فلکه برنجی فشار قوی است.
  •  جعبه آتش نشانی دوکابین:  جعبه های دو کابین کمی پیشرفته تر از جعبه های تک کابین هستند. کارشناس لوله کشی گاز در فردیس بیان میکند که برای جعبه های دو کابین دو درب و دو محفظه طراحی شده که یک محفظه آن تمامی تجهیزات جعبه آتشنشانی تک کابین را دارد و  در محفظه دیگری آن کپسول های آتش نشانی قرار دارد.
  • جعبه آتش نشانی ایستاده دوطبقه: در این نوع از جعبه های اطفای حریق در قسمت بالا یا به اصطلاح طبقه اول آن ها مانند جعبه های اطفای حریق تک کابین شلنگ و اتصالات آبی قرار دارد. کارشناس لوله کشی گاز در صفادشت درخصوص قسمت پایین یا بهتر است بگوییم طبقه پاییناین جعبه بیان میکند که در آن کپسول از نوع پودری، گازی، co2 قرار دارد.جعبه آتش نشانی و انواع آن

تنوع طریقه نصب جعبه آتشنشانی

  • جعبه آتش نشانی توکار: همانطور که از نام این جعبه ها پیداست این جعبه ها به صورت توکار نصب میشوند. و سبب بی نظم نشان دادن ساختمان نمیشوند. در واقع این جعبه ها در زمان ساخت درون دیوار قرار میگیرند. کارشناس لوله کشی گاز در ملارد توکار بودن این جعبه ها را نوعی مزیت آن میدانند.
  • جعبه آتش نشانی روکار: این سبک از جعبه ها برای ساختمان های قدیمی که قصد نصب جعبه آتش نشانی دارند مناسب است. کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند که برای ساختمان های قیدمی لوله کشی روکار انجام می شود.
  • جعبه آتش نشانی همباد:  هم سطح ترین نوع جعبه اطفای حریق از نوع همباد هستند. این جعبه ها درست همسطح با دیوار نصب میشوند. کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند این نوع از جعبه های اطفای حریق را بیشتر در بیمارستان ها و مراکز پزشکی نصب میکنند. در این مکان ها به دلیل رفت و آمد زیاد از جعبه های همسطح استفاده میشود. تا به این صورت از برخورد های ناگهانی به دستگیره درب جعبه های آتش نشانی  جلوگیری شود.
  • جعبه آتش نشانی غیر همباد: در  این نوع از جعبه ها قطعات و اتصالات بسیار راحت تر انجام میشود. چرا که عمقی بیشتری نسبت به دیگر مدل های جعبه های اطفای حریق دارند.

استاندارد های جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی نیز استاندارد هایی دارد که باید از آنها پیروی شود. برای مثال کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند. فاصله شلنگ و قرقره با دیواره جعبه آتشنشانی نباید کمتر یا بیشتر از 5 سانتی متر باشد. همانطور که میدانید درون این جعبه های آتش نشانی شیلنگ وجود دارد. که طول آن طبق استاندارد ها باید 30 متر باشد و از این حد پیش روی نکند. همچنین کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند. دیواری که جعبه های اطفای حریق بر روی آن نصب میشود. باید عمیقی برابر با حداقل 10 سانتی متر داشته باشد. و از استحکام بالایی برخوردار باشد.

کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند طبق استاندارد حداقل فاصله برای نصب این جعبه 120 تا 130 متری از زمین است.  محل نصب این جعبه ها نیزباید در نزدیکی درب های خروجی راه پله ها و پاگرد ها و مکانی که در باز و بسته شدن درب جعبه اطفای حریق مشکلی ایجاد نشود نصب شود.

نکاتی از جعبه اطفای حریق که کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند.

اولین نکته برای نصب جعبه آتش نشانی فضایی است که بایدر درآن جعبه اطفای حریق نصب شود. هر چه وسعت فضا بیشتر باشد. تعداد و ابعاد این جعبه متفاوت تر خواهد شد.  کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند درخصوص محل نصب همانطور که در متن فوق به آن اشاره کردیم. محل نصب این جعبه ها باید در نزدیکی ورودی پله ها ، درب خروجی و .. باشد. تا در هنگام خروج در صورت امکان اقدامات لازم انجام شود.

از دیگر موارد نوع و شکل جعبه است. معمولا شما این جعبه ها را با رنگ قرمز دیده اید. به طور کلی این جنبه ها باید به گونه ای باشند که در معرض دید قرار بگیرند. و به راحتی قابل دید باشند. و آخرین مورد درخصوص نصب این جعبه کمک گرفتن از افراد متخصص است. کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند حتما برای نصب جعبه اطفای حریق از افراد با تجربه و ماهر و متخصص کمک بگیرید. تا به صورت اصولی و درست انجام شود. و در هنگام استفاده دچار مشکل نشوید.

بهترین جنس بدنه جعبه آتش نشانی از نظر کارشناس لوله کشی گاز در تهران

یکی از مواردی که در هنگام خرید باید به آن توجه شود. جنس بدنه جعبه اطفای حریق است. کارشناس لوله کشی گاز بهترین  جنس جعبه اطفای حریق را استیل میداند. چرا که استیل هم سبب زیبای بیشتر و دوام آن میشود و هم سبب عدم زنگ زدگی و خوردگی میشود. زیبایی ساختمان از نکاتی است که بسیار پر اهمیت و مهم است و باید به آن دقت بسیاری شود. از این رو جعبه های اطفای حریق استیل چون از شکل ظاهری  خوبی برخوردارند از این رو جعبه آتش نشانی از نوع استیل توصیه میشود.

کارشناس لوله کشی گاز در تهران در خصوص ضخامت ورق استیل نگیر مورد استفاده در تولید این جعبه ها بیان میکند که به نوع درخواست مصرف کننده بستگی دارد و چیزی بین 1 تا 1.5 میل است. ورق های استیل مات خشدار، براق نقره ای، مات یا براق طلایی از پر استفاده ترین ورق های استیل در تهیه جعبه های آتشنشانی هستند که بهترین کارشناس لوله کشی گاز در تهران آنها را معرفی میکند.

قیمت باکس آتش نشانی

به طور کلی نمیتوان قیمت مشخصی را برای این باکس های در نظر گرفت. چرا که بنا بر نوع تجهیزات درون باکس، اندازه و ابعاد باکس، متریال استفاده شده در تهیه باکس قیمت های مختلفی برای آنها وحود دارد. کارشناس لوله کشی گاز در تهران بیان میکند از حدود قیمت 500000 تومان به بالا این باکس ها وجود دارند.

«مجموعه گازرسان به صورت 24 ساعته آماده خدمت رسانی به مشتریان خود هستند. و در صورت نیاز برای بررسی در پروژه حضور به عمل میرسانند. متخصصان و کارشناسان مجموعه گاز رسان آماده برای لوله کشی گاز در تهران، فردیس، کرج، ملارد، صفادشت با  با بهترین لوله گازی در کوتاه ترین زمان ممکن هستند.»

 


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

بررسی چند مورد از نکات مهم در لوله کشی گاز
بررسی خطرات نصب نادرست دودکشها
نحوه شناسایی کپسول آتش نشانی
گاز شهری و پیشگیری از آتش سوزی
بررسی مزایا و معایب رادیاتور دکوراتیو
نکات لوله کشی گاز در استخر
گازکشی با لوله سفید و سبز
بررسی و معرفی سیستم اطفای حریق پودری آیروسل
معرفی شیر قطع کن گاز حساس به زلزله
بررسی و عیب یابی صدای داخل رادیاتور

دیدگاهتان را بنویسید