مراحل لوله کشی گاز منازل

مراحل لوله کشی گاز منازل

زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

مراحل لوله کشی گاز منازل

کارشناسان لوله کشی گاز در تهران آماده ارائه انواع خدمات گازرسانی در سراسر تهران و البرز می‌باشند. در ادامه مطلب به بررسی مراحل گازکشی منازل می‌پردازیم.

1.مدارک مورد نیاز برای ارائه به شرکت گاز

نیاز است فرد متقاضی مدارک لازم جهت لوله کشی گاز از جمله کپی شناسنامه و کارت ملی مالک، سند ملک و در صورت تخریب و نوسازی، جواز ساخت ارائه گردد. و پس از جمع آوری انواع کنتور گاز و انشعابات، رسید دریافت گردد.

2.مدارک مورد نیاز جهت ارائه به سازمان نظام مهندسی برای تشکیل پرونده

با توجه به تعداد طبقات ساختمان شما، مدارک لوله کشی گاز کمی متفاوت خواهد بود. قبل از مراجعه به سازمان نظام مهندسی مدارک زیر را آماده کنید. تا روند اخذ مجوز لوله کشی گاز سریعتر صورت گیرد:

  • فرم های قرارداد ساختمان شامل فرم محاسبه، فرم طراحی، فرم نظارت، فرم مهندسین و کلیه فرمهای قرارداد مهندسین، تکمیل، مهر و امضاء شده باشند.
  • نقشه های ساختمان
  • در صورتی که ساختمان شما دو طبقه و بالاتر است. برگ عوارض ساختمان، فرم بازدید، فرم دستور نقشه، فرم طراحی و نظارت تاسیسات و نقشه های تاسیسات را نیز به همراه داشته باشید.
  • در صورتی که ساختمان شما چهار طبقه و بالاتر است. برگ عوارض ساختمان، فرم بازدید، فرم دستور نقشه، فرم طراحی و نظارت تاسیسات و نقشه های تاسیسات، فرم قرارداد اجرا و پیمان مدیریت یا دریافت فرم تعهد محضری جهت اخذ مجری، نقشه های سازه و معماری و تاسیسات، دفترچه محاسبات به انضمام لوح فشرده (CD) حاوی فایل محاسباتی را نیز به همراه داشته باشید.

مراجعه به شرکت گاز و دریافت فرم برای پیش بردن مراحل لوله کشی گاز

در مرحله بعدی از مراحل لوله کشی گاز، نیاز است. به شرکت گاز استان محل زندگی خود مراجعه کرده و مدارک خود را ارائه دهید. در صورتی که ملک شما کلنگی و آماده تخریب میباشد. کنتور گاز و انشعابات را جمع آوری و رسید مربوطه را دریافت نمایید. پس از ارائه مدارک و تشکیل پرونده فرمی به شما داده میشود. و شما را به سازمان نظام مهندسی ارجاع می دهند. به یاد داشته باشید قبل از مراجعه به این شرکت، مدارک مورد نیاز جهت ارائه به سازمان نظام مهندسی برای تشکیل پرونده را به همراه داشته باشید.

مراجعه به سازمان نظام مهندسی همراه با مدارک مورد نیاز، تشکیل پرونده و تعیین ناظر

بعد از دریافت فرم از اداره گاز و تکمیل فرم، به سازمان نظام مهندسی رفته و تشکیل پرونده دهید. ۶ مرحله زیر را برای تشکیل پرونده طی نمایید.

  1. مراجعه به واحد کنترل ظرفیت و صلاحیت جهت تکمیل مدارک مورد نیاز و تشکیل پرونده برای گازرسانی
  2. مراجعه به امور مالی برای برآورد مالی
  3. مراجعه به بانک معرفی شده برای واریز مبلغ برآورد شده
  4. مراجعه به واحد کنترل ظرفیت و صلاحیت برای صدور تاییدیه شهرداری
  5. مراجعه به امور مالی برای تحویل فیش های واریزی.
  6. مراجعه به مدیر اجرائی برای تایید نهایی فرم شهرداری

پس از طی این مراحل اداری لوله کشی گاز، شماره تماس مهندس ناظر گاز درخواستی، از طریق پیام کوتاه برای شما ارسال میشود.

بازدید مهندس ناظر، تعیین پیمانکار و اجرای عملیات نصب انشعابات

مرحله بعدی از مراحل لوله کشی گاز خانگی، تماس با مهندس ناظر گاز می باشد. با مهندس ناظر تماس بگیرید و قرار بازدید اولیه را تنظیم کنید. در این بازدید، شرکت گازرسانی مورد نظر خود را جهت بستن قرارداد لوله کشی گاز به ناظر معرفی نمایید. شرکت گازرسانی نقشه لوله کشی را تهیه می نماید. و باید طبق این نقشه اقلام مورد نیاز شامل (لوله های API و اتصالات گازی) را خریداری نمایید. پس از اتمام کار، مهندس ناظر از طرح بازدید می کند. در صورت وجود عیوب، شرکت گازرسانی مجدد وارد عمل شده و آن ها را رفع میکند تا به تایید مهندس ناظر برسد.

پس از دریافت تاییدیه لوله کشی گاز از سمت ناظر، پیمانکار اقدام به پوشاندن لوله کشی گاز می نماید. پس از سفیدکاری و نصب کابینت و اتمام ساختمان، بازدید نهایی و صدور تاییدیه نهایی توسط مهندس ناظر انجام میگیرد. بعد از اتمام این مراحل از مراحل لوله کشی گاز خانگی، از شرکت گاز درخواست بازدید نهایی داشته باشید. بر اساس جواز و تعداد واحد، انشعابات گاز را خریداری کنید. تا نصب کنتورهای خریداری شده برایتان انجام شود.

نکات ایمنی در اجرای لوله کشی گاز

برابر با مقررات عمومی لوله کشی گاز ساختمان، نکات ایمنی زیر در لوله کشی گاز تهران و شهرستانها مورد نظر می باشد.فشار گاز شهری در ساختمانهای مسکونی 1/4 پوند بر اینچ مربع است و محاسبات ایمنی و انتخاب پیمانکار نیز بر مبنای این فشار است. طولانی ترین مسیر از خروجی رگلاتور گاز تا دورترین مصرف کننده گاز را برای تعیین قطر لوله لحاظ می کنند. قطر لوله گاز باید برای حداکثر مصرف تمام دستگاه ها با هم کافی باشد.

لوله گاز هیچ واحدی نباید از واحد دیگر عبور کرده باشد، ولی عبور از قسمتهای مشترک ساختمان بلا مانع است. لوله های گاز نباید از کانال کولر، دالان آسانسور و یا مسیر تهویه هوا عبور کنند. اورلب نوار پیچی لوله ها 50 درصد از هر لایه نوار است، یعنی نیمی از هر لایه نوار روی لایه قبلی می آید. سر جوش و اتصالات توسط نوار مخصوصی نوارپیچی می شود.

خم کردن لوله فقط با لوله خم کن، و نهایتا تا 90 درجه خم می شود. چین خوردگی و ترک نباید در محل خم ایجاد شود. قبل از هر دستگاه گازسوز باید یک شیر نصب شود. شیر گاز نباید در فاصله نزدیکتر از 10 سانتی متر از جعبه فیوز و یا کلید برق نصب شود. اگر شیر گاز زیر جعبه فیوز قرار دارد، باید بیش از 50 سانتیمتر پایینتر از آن باشد.

گازکشی برای روشنایی و شومینه، مورد تأیید اداره گاز شهری استان تهران نیست. ولی در صورت همکاری مهندس ناظر و تامین هوای مورد نیاز این مصرف کننده ها از بیرون از ساختمان، قابل اجرا خواهند بود. وسایل گاز سوز، خصوصا روشنایی (در صورت وجود)، نباید مقابل دریچه کانال کولر باشند. تمام وسایل گاز سوز باید مجهز به ترموکوپل باشند تا در مواقع خاموشی شعله، جریان گاز قطع شود.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

بررسی مزایا و معایب پکیج دیواری و زمینی
یکسره جرقه زدن فندک اجاق گاز
نکات فنی لوله کشی گاز
بررسی نکات ایمنی سیستم های گرمایشی
بررسی خطرات نصب نادرست دودکشها
بررسی و معرفی مزایا و کاربرد حوله خشک کن
معرفی سیستم اطفا حریق واتر میست
فیوز گازی چیست و کاربرد آن
بررسی نکات پیشگیری از آتشسوزی بخاری گازی
اولین ایستگاه آتش نشانی ایران و جهان

دیدگاهتان را بنویسید